تقویت همبستگی ملی با وجود سرکوب حکومتی: مهاباد، کردستان، چشم و چراغ ایران

اعتراض و اعتصاب در حمایت از مردم کردستان در نقاط مختلف ایران ادامه دارد

خیزش سراسری مردم ایران در روز پنجشنبه سوم آذرماه کماکان ادامه پیدا کرد. در حالی که خبرهایی از تلاش حاکمیت مبنی بر استفاده از اصلاح‌طلبان برای آرام کردن اوضاع و پایان دادن به اعتراض‌ها شنیده می‌شود، مردم بی‌توجه به این اتفاق، اعتراض‌های انقلابی خود را با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، شرکت در مراسم کشته‌شدگان و شعار دادن علیه رهبران جمهوری اسلامی و اعتصاب در شهرهای مختلف ادامه دادند.

پنجشنبه شب، معترضان در محله‌های مختلف تهران به خیابان‌ها آمدند. در محله چیتگر شهروندان تجمع اعتراضی برگزار کردند و با شعار «ای مردم خواب ‌آلوده، شرمت باد شرمت باد؛ دستان به خون آلوده، برخیزید، برخیزید» خواهان همراهی مردم با تجمع خود شدند. معترضان همچنین شعارهای «مردم چرا نشستین، نفتو دادن فلسطین»، «دلارامون تو لبنان، جوون‌هامون تو زندان» و «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» سر دادند.

در حوالی تئاترشهر تهران نیز با وجود اینکه ماموران با بلندگو اعلام می‌کردند «با توجه به شرایط کشور، هرگونه تجمعی ممنوع است»، تجمعاتی شکل گرفت. اخباری از حمله ماموران به این تجمعات منتشر شده است. شهروندان در شهرک اکباتان، پونک، خیابان ولیعصر، تهرانپارس، بلوار کاشانی، پاکدشت، هفت‌حوض، سردار جنگل، ستارخان نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «از کردستان تا تهران، جانم فدای ایران» و «مهاباد، کردستان، چشم‌وچراغ ایران» سر دادند.

در زاهدان نیز مردم به خیابان‌ها آمدند و در برخی مناطق در همراهی با مردم کردستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. در برخی نقاط شهر اصفهان نیز مردم به برگزاری تجمع‌های اعتراضی اقدام کردند. مردم شهر اصفهان نیز با شعارهای «کردستان، کردستان، حمایتت می‌کنیم»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «کردستان، زاهدان، چشم‌وچراغ ایران»، سرکوب وحشیانه معترضان در این استان را محکوم کردند.

جمعی از معترضان در خیابان درختی کرج تجمع کردند و شعارهای ضد حکومتی سر دادند. در فردیس کرج نیز معترضان با برگزاری تجمع، شعار «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد زدند. مردم مشهد نیز در بلوار وکیل‌آباد این شهر تجمع کردند و شعار «مهاباد، کردستان، چشم‌وچراغ ایران» سر دادند.

 شهر مریوان نیز کماکان درگیر اعتراض‌های خیابانی است. در جریان این اعتراض‌ها، جبار فرقیزاده، ۳۶ ساله و اهل روستای آسن‌آباد و ساکن مریوان، ساعت ۶ غروب روز پنجشنبه در نزدیکی روستای زادگاهش با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد. منابع هه‌نگاو گزارش داده‌اند که دو گلوله به سر او اصابت کرده است. ‌

در جوانرود نیز با توجه به اینکه نیروهای امنیتی برای دزدیدن افراد زخمی به بیمارستان حمله کرده بودند، شماری از مردم و کادر درمان در بیمارستان این شهر حلقه انسانی تشکیل دادند تا از یورش نیروهای حکومتی و ربوده شدن افراد مجروح و پیکر کشته‌شدگان جلوگیری کنند.

در شهر کامیاران مردم در خیابان‌ها با بوق‌های ممتد به راه افتادند و به سمت محل برگزاری مراسم خاکسپاری فؤاد محمدی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در روستای ماویان شهرستان کامیاران رفتند. در این مراسم که زنان گل‌های سرخ به همراه خود داشتند، مردم به همخوانی سرودهای انقلابی اقدام کردند و همچنین شعار «زن زندگی آزادی» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم خاکسپاری شمال خدیری‌پور در مهاباد نیز با حضور مردم و شعار علیه جمهوری اسلامی برگزار شد. شمال خدیری‌پور، ۳۲ ساله اهل مهاباد، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران است. شمال خدیری‌پور هفته گذشته در مهاباد مجروح شد و پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ در بیمارستان خمینی ارومیه جان باخت. معترضان در این مراسم شعاری کردی به معنی «مادر برای فرزندت گریه نکن، عهد می‌کنیم که انتقامش را خواهیم گرفت» سر دادند.

مراسم سوم محسن نیازی، از کشته‌شدگان اعتراضات در دهگلان استان کردستان، با حضور معترضان این شهر برگزار شد. در شهر دهگلان استان کردستان نیز با وجود فضای به شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای امنیتی و نیروهای سپاه پاسداران در این شهر، مردم در مراسم یادبود محسن نیازی شرکت کردند و شعارهایی ضد حکومتی سر دادند. محسن نیازی، جوان اهل دهگلان، در جریان تظاهرات ۲۹ آبان ماه‌، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر هدف قرار گرفت و کشته شد.

مراسم هفتم مسلم هوشنگی، از کشته‌شدگان اعتراضات در سمیرم استان اصفهان، با حضور مردم این شهر برگزار شد. مسلم هوشنگی در تظاهرات روز ۲۵ آبان در سمیرم به دست نیروهای امنیتی به قتل رسید و دو روز بعد به خاک سپرده شد.

بسیاری از شهرهای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، روز پنجشنبه سوم آذر، در همراهی با خیزش سراسری مردم ایران در اعتصابات سراسری بودند. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد بازاریان در ٢٢ شهر ازجمله سنندج، مهاباد، کرمانشاه، کامیاران، پیرانشهر، ثلاث باباجانی، سردشت، سرپل ذهاب، سقز، ایلام، مریوان، جوانرود و سردشت اعتصاب کردند. علاوه بر آن کسبه و بازاریان شهرهای سمیرم، مشهد، نقده، ارومیه و قروه نیز به اعتصابات سراسری پیوستند.

بر اساس آخرین اعلام خبرگزاری هرانا، تا روز پنجشنبه سوم آذرماه جمعا ۴۴۵ نفر در جریان خیزش سراسری مردم ایران جان خود را از دست داده‌اند. در میان کشته‌شدگان ۶۳ کودک حضور دارند. بر اساس این آمار تاکنون دست‌کم ۱۸ هزار و ۱۷۰ نفر بازداشت شده‌اند. این خیزش انقلابی مردم ایران تاکنون در ۱۵۶ شهر تجمع‌های اعتراضی را به همراه داشته و همچنین در ۱۴۳ دانشگاه ایران تجمع شکل گرفته است. دست‌کم ۵۵۹ دانشجو نیز بازداشت شده‌اند. بر اساس دیگر اخبار منتشر شده، تاکنون صدها دانشجو نیز به علت همراهی با اعتراضات دانشجویی ممنوع‌الورود یا تعلیق شده‌اند.