سازمان جهانی بهداشت به ۹۱ شهرستان افغانستان تجهیزات پزشکی ارسال کرد

تسلط طالبان بر افغانستان دسترسی افغان‌ها به خدمات درمانی را کاهش داده است

برخی از مراکز درمانی با کمبود شدید امکانات مواجه‌اند_ Wakil KOHSAR/ AFP

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که به ۳۱۰ مرکز بهداشتی در ۹۱ شهرستان افغانستان که راه‌های ارتباطی‌شان در فصل زمستان مسدود می‌شود،  تجهیزات پزشکی ارسال کرده است.

بخش افغانستان این سازمان روز سه‌شنبه، اول آذرماه (۲۲ نوامبر) در رشته‌توییتی نوشت که «این تجهیزات برای سه ماه کافی خواهد بود و جمعیتی حدود چهارمیلیون افغان را پوشش می‌دهد که از این میان بیش از یک‌میلیون نفر به‌‌طور مستقیم از این امکانات استفاده خواهند کرد. دسترسی به این مناطق سخت است و مردم در برابر بیماری‌های آسیب‌پذیرند».

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که آنان در تلاش‌اند تا اطمینان حاصل کنند که بیمارستان‌ها برای زمستان آماده‌اند و آموزش کارمندان بهداشتی ادامه دارد.

راه‌های ارتباطی بیشتر شهرستان‌ها با مراکز استان‌ها در افغانستان آسفالت نیست و به همین دلیل، در فصل زمستان بخشی از این مسیرها مسدود می‌شود و تردد خودروها و کامیون‌ها به شهرستان‌ها با دشواری انجام می‌شود.

با تسلط طالبان و سرنگونی حکومت افغانستان، دسترسی افغان‌ها به خدمات درمانی کاهش پیدا کرده و برخی از مراکز درمانی با کمبود شدید امکانات مواجه‌اند.

ذبیح‌الله ۲۷ سال دارد و ساکن شهرستان پسابند استان غور در غرب افغانستان است. او به ایندیپندنت فارسی گفت که دو هفته قبل فرزند خاله‌اش را در اثر بیماری اسهال از دست داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌افزاید که امکانات بهداشتی و درمانی در غور در پایین‌ترین سطح قرار دارد و به همین دلیل، پزشکان نتوانستند آن کودک را نجات دهند: «خیلی دردناک است فرزند خاله‌ام که چهار سال سن داشت، در اثر بیماری اسهال فوت کند. او را به مرکز درمانی در نزدیک خانه برده بودند، اما دارو کافی نبود و این کودک خردسال جان باخت.»

او از جامعه جهانی می‌خواهد که به وضعیت بهداشتی افغانستان توجه کنند، تا در زمستان پیش رو از بروز فاجعه انسانی جلوگیری شود.

در برخی از مراکز درمانی افغانستان با کمبود شدید دارو و کارمندان صحی (امور بهداشت و درمان) مواجه‌اند و این باعث بالا رفتن میزان مرگ‌ومیر شده است.

مریم ۳۰ سال دارد و در شهرستان قادس استان بادغیس آموزگار است. او به ایندیپندنت فارسی گفت که یکی از اقوام نزدیکانشان به‌دلیل خون‌ریزی رحم، جانش را از دست داده و علت اصلی آن، نبود دکتر متخصص زن و دارو بوده است.

او گفت: «دکتران گفته بودند که برای درمان باید بیمار خود را به شفاخانه مرکزی استان هرات منتقل کنیم، تا درمان شود. ما بیمار خود را می‌خواستیم که به هرات منتقل کنیم، اما در مسیر راه، جان داد. این خیلی دردناک است که به قرن ۲۱ در یک بیماری قابل درمان، یک زن جان ‌دهد.»

سازمان جهانی بهداشت در اوایل سال جاری میلادی هشدار داده بود که وضعیت بهداشتی در افغانستان وخیم است و بحران انسانی زندگی افغان‌ها را تهدید می‌کند.

این سازمان پس از به قدرت رسیدن و روی کار آمدن طالبان در ۱۵ اوت سال گذشته، اعلام کرده بود نظام بهداشتی افغانستان درحال سرنگونی است و اگر اقدام‌های فوری صورت نگیرد، این کشور «با فاجعه انسانی قریب‌الوقوع مواجه خواهد شد».

طالبان ۱۵ ماه است که حکومت جمهوری را در افغانستان سرنگون کرده‌اند و در این مدت در کنار گسترش فقر، نظام بهداشتی این کشور نیز با چالش‌های جدی مواجه شده است.

بیشتر از جهان