افزایش ابتلا به اسهال در افغانستان؛ امکانات سیستم بهداشت اندک است

پنج ماه گذشته همچنین دست‌کم ۱۰ هزار مورد بیماری سرطان در مراکز تشخیص سرطان در افغانستان ثبت شده است

هنوز دلیل ابتلای ده‌ها تن به اسهال در شهرستان ارغنداب مشخص نیست‌ـ @BakhtarNA/twitter

آژانس خبری باختر، رسانه نزدیک به طالبان، روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور، از شیوع بیماری اسهال در شهرستان ارغنداب زابل خبر داد. این رسانه اعلام کرد که در چند روز اخیر، «صدها تن اعم از کودکان و بزرگسالان در این شهرستان به بیماری اسهال مبتلا شده‌اند». در همین حال، وزارت بهداشت طالبان روز دوشنبه ۲۱ شهریور، اعلام کرد که در پنج ماه گذشته دست‌کم ۱۰ هزار مورد بیماری سرطان در مراکز تشخیص سرطان در افغانستان ثبت شده است.

نهادهای امدادرسان سازمان ملل در یک ماه گذشته در مورد شیوع بیماری‌های عفونی به‌ویژه اسهال و وبا در بخش‌هایی که در نتیجه سیلاب آسیب‌پذیر شده بودند، هشدار داده بود. در همین حال، خبرها حاکی از شیوع شدید بیماری اسهال در استان‌های کنر و زابل است.

خبرگزاری باختر، روز سه‌شنبه، از ابتلای شمار زیادی از ساکنان استان زابل به بیماری اسهال خبر داد. عبدالحکیم حکیمی، رئیس اداره بهداشت طالبان در زابل، به خبرگزاری باختر گفت که تیم کمکی به شهرستان ارغنداب فرستاده است تا بیماران را مداوا کنند. اما تصاویر منتشر‌شده از ارغنداب در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بیماران به امکانات حداقلی درمان دسترسی ندارند و توانایی اداره بهداشت طالبان برای رسیدگی به بیماران در این شهرستان اندک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که ریاست صحت عامه (بهداشت) طالبان در استان کنر، روز یکشنبه ۲۰ شهریور، اعلام کرد که در دو هفته گذشته، ۲۱۹۸ مورد ابتلا به اسهال را در این استان ثبت کرده است. این اداره اعلام کرد که عامل این بیماری نبود دسترسی به آب آشامیدنی سالم به‌ویژه پس از سرازیر شدن سیلاب‌ها است. به گزارش اداره بهداشت طالبان در کنر، تاکنون مرگ هیچ بیماری به دلیل ابتلا به اسهال گزارش نشده است.

در همین حال، وزارت بهداشت طالبان روز دوشنبه ۲۱ شهریور، از افزایش شمار بیماران مبتلا به سرطان در افغانستان خبر داد. این وزارتخانه اعلام کرد که در پنج ماه گذشته، ۱۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در مراکز درمانی افغانستان ثبت شده است. هرچند وزارت بهداشت طالبان از تلاش برای درمان بیماران مبتلا به سرطان صحبت می‌کند، نبود بودجه و امکانات پزشکی و نیز کاهش شدید نیروهای کادر درمان امکان مهار بیماری‌های صعب‌العلاج همچون سرطان را دشوار می‌کند. پیش از این، پزشکان دلیل افزایش سرطان در افغانستان را آلودگی شدید هوا و نبود تغذیه مناسب عنوان کرده بودند.

نظام بهداشت و درمان افغانستان پس از تسلط طالبان بر افغانستان و توقف کمک‌های مالی جامعه جهانی به این کشور، دچار فروپاشی عمیقی شد. هزاران مرکز بهداشت در شهرستان‌ها و روستاهای افغانستان به‌دلیل کمبود امکانات و کادر درمان، تعطیل شد و کمبود دارو و امکانات پزشکی حتی بیمارستان‌های بزرگ در شهرها را نیز زیر فشار شدید قرار داد.

در همین حال، سفر افغان‌ها به هند و پاکستان برای درمان نیز که بخش بزرگی از نیازهای بهداشتی و درمانی را پوشش می‌داد، پس از سلطه طالبان، با مشکلاتی مواجه شد. هند صدور ویزای درمانی را متوقف کرد و ویزای پاکستان نیز به‌دلیل هجوم مردم به کنسولگری‌های این کشور، با چالش مواجه است. مردم افغانستان اغلب برای درمان بیماری‌های خطرناک همچون سرطان و بیماری‌های قلبی و مغزی، به پاکستان و هند سفر می‌کردند.