«زنانی که حق خود را می‌خواهند تهدیدی برای کشور نیستند»

کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در قطر، به کارزار دادخواهی برای آزادی ظریفه یعقوبی پیوست

کرن دکر حمایت‌ خود را از کارزار آزادی ظریفه یعقوبی اعلام کرد - @USAmbKabul/twitter

کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در قطر، روز سه‌شنبه اول آذر (۲۲ نوامبر)، در توییتی، با اشاره به بازداشت ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زنان، و همکارانش در کابل، نوشت: «زنانی که در مورد حقوق خود حرف می‌زنند، تهدیدی برای ثبات کشور نیستند، بلکه این بازداشت‌های خودسرانه است که ثبات کشور را تهدید می‌کند و قطعا صلح‌آمیز نیست.»

دکر اعلام کرد که به کارزار دادخواهی برای آزادی ظریفه یعقوبی می‌پیوندد. این دیپلمات آمریکایی، پیش از این نیز در مورد بازداشت ظریفه یعقوبی و دیگر زنان معترض افغانستان اظهارنظرهایی کرده و از طالبان خواسته بود تا آن‌ها را آزاد کنند.

ظریفه یعقوبی روز پنجشنبه سوم نوامبر، حین برگزاری کنفرانسی برای گشایش یک سازمان مدنی ویژه زنان، همراه با چهار همکار مردش در غرب کابل بازداشت شد. طی کمتر از یک هفته پس از بازداشت او، خبر بازداشت دو زن فعال دیگر نیز منتشر شد. فرحت پوپل‌زی و حمیرا یوسف دو تن از دیگر فعالان حقوق زن در کابل و پنجشیر بودند که گفته می‌شود از بیشتر از دو هفته است که در بند طالبان‌اند.

بازداشت ظریفه یعقوبی، سروصداهای زیادی در رسانه‌های بین‌المللی ایجاد کرد و سازمان‌های جهانی از جمله سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، دفتر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان و چندین دیپلمات خارجی، در این مورد واکنش نشان دادند و از طالبان خواستند تا افراد بازداشت‌شده را آزاد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلمانت نیالتسوسی، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی سازمان‌ها، ۱۷ نوامبر، در توییتی خواستار آزادی فوری ظریفه یعقوبی و همکارانش بدون هیچ‌گونه آسیب رساندن به آن‌ها شد. او نوشت: «موج مداوم دستگیری‌های غیرقانونی فعالان زن در افغانستان را محکوم می کنم. به‌عنوان مقامات واقعی، طالبان باید پاسخگوی تخلفات جاری باشند.»

در همین حال، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، نیز در توییتی اعلام کرد که همراه با شورای حقوق بشر سازمان ملل و دفتر گزارشگر ویژه در امور آزادی سازمان‌ها، خواستاری آزادی فوری و بدون قید وشرط ظریفه یعقوبی و همکارانش است.

طالبان، تاکنون به هیچ یک از این درخواست‌ها پاسخ نداده‌اند.

ظریفه یعقوبی و همکارانش، تنها افراد بازداشت‌شده به دست نیروهای طالبان به جرم فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری نیستند؛ طی یک سال گذشته، ده‌ها تن از زنان و مردانی که در اعتراض‌های خیابانی شرکت کرده‌اند یا در رسانه‌های اجتماعی علیه گروه طالبان نوشته‌اند، به اشکال مختلف بازداشت و حتی ناپدید شده‌اند.

مرتضی کریمی، دانشجوی جوان دانشکده خبرنگاری دانشگاه بلخ، یکی دیگر از این افراد است که در اوایل ماه اکتبر به‌دلیل شرکت در اعتراض خیابانی علیه کشتار هدفمند هزاره‌ها در افغانستان، به دست نیروهای طالبان بازداشت شد. طالبان عموی مرتضی را که در تلاش برای آزاد کردن او بود، به‌طور مرموزی به قتل رساندند و به خانواده کریمی گفتند که جرم مرتضی سنگین است و باید محاکمه شود.