آیا قیام مردمی در لبنان یک توطئه است؟

حزب الله در سراشیبی سقوط و فروپاشی ‏

حزب الله و متحدانش در تلاش برای سرکوبی اعتراضات مردمی هستند. عکس از: AFP (اندیپندنت عربی)

از آغاز تظاهرات مردمی در لبنان تا کنون، حزب الله بدین باور است که این تظاهرات یک توطئه ای از سوی آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده و هدف از آن بیرون راندن حزب الله و جنبش آزاد میهنی از دولت لبنان است. به باور حزب الله، طراحان این توطئه قصد دارند نخست دولت کنونی لبنان را سرنگون کنند سپس تکنوکرات ها را در لبنان به قدرت برسانند تا این که حزب الله و جنبش آزاد میهنی دیگر نفوذ و قدرتی در عرصه تصمیم گیری های دولت لبنان نداشته باشند.

تشدید اعتراضات مردمی، حزب الله را با چالش های بی سابقه ای رو به کرده و رهبران این سازمان این نگرانی را دارند که ممکن است قیام مردمی لبنان که حسن نصر الله، آن را به عنوان توطئه ای طراحی شده از سوی سفارت های خارجی توصیف کرده است، بتواند حزب الله را در انزوا قرار دهد. تردیدی نیست که اگر قیام مردمی لبنان بتواند نفوذ و قدرت حزب الله را محدود کند،  ایران عمده ترین برگه سیاسی و نظامی خود را در منطقه از دست می دهد. با توجه به همین نگرانی، حسن نصر الله از پذیرش هر طرح سیاسی که نقش حزب الله و متحدانش در آن کم رنگ باشد، خودداری می کند زیرا آغاز عقب نشینی حزب الله به معنای حرکت به سوی نابودی و فروپاشی است.

تئوری توطئه

طبق اظهارات برخی از منابع دیپلماتیک، اعتراضات مردمی در لبنان، یک تحول بی سابقه ای است که نه تنها حزب الله و دولت لبنان را با آشفتگی رو به رو کرده بلکه جامعه جهانی را نیز در آغاز این تظاهرات دچار سردرگمی کرده بود. همان بود که در هفته اول تظاهرات، آمریکا، فرانسه و بریتانیا که از خلاء قدرت در لبنان نگرانی داشتند، خواستار عدم کناره گیری دولت لبنان شدند، اما پس از این که اعتراضات مردمی سراسر لبنان را فرا گرفت، واشنگتن و پاریس با صدور اعلامیه های، حمایت خود را از جنبش مردمی اعلام کرده و از نیروهای امنیتی لبنان خواستند تا معترضان را مورد حمایت قرار دهند.  

دیدار فرستاده ویژه فرانسه از بیروت

در همین حال، قرار است کریستوف فرنو، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه فرانسه از بیروت دیدار کند و با مقامات مختلف لبنان از جمله، میشل عون، رئیس جمهور، نبیه بری، رئیس مجلس و سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان ملاقات کند، افزون بر آن، نماینده فرانسه با برخی از رهبران حزب الله نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

البته فرانسه سیاست متفاوتی نسبت به آمریکا در قبال تهران دارد و سفیر فرانسه در بیروت همواره در تماس با حزب الله می باشد، نقش فرانسه در جلوگیری از تشدید تنش ها، پس از حمله پهپاد اسرائیلی به حومه جنوبی شهر بیروت، حاکی از سیاست انعطاف پذیرانه پاریس در برابر تحولات منطقه است.

منابع دیپلماتیک تأیید می کنند که فرستاده رئیس جمهور فرانسه ابتکار عمل مشخصی برای حل بحران در لبنان ندارد و هدف از این سفر، تنها بحث و بررسی اوضاع و ایجاد راه های بیرون رفت از بن بست کنونی است. به گفته این منابع، با آن که فرانسه تا  کنون سعد حریری را مورد حمایت قرار می دهد، اما پاریس، همکاری خود با لبنان را مشروط به ایجاد اصلاحات در این کشور کرده و تأکید دارد که باید در بیروت دولتی تشکیل شود که مورد پذیرش مردم لبنان و جامعه بین المللی باشد.

 موضع گیری ایالات متحده در قبال تظاهرات لبنان تا مدت ها روشن و آشکار نبود و واشنگتن زمانی حمایت خود را از اعتراضات مردمی اعلام کرد که شهروندان لبنانی در شهرهای نبطیه، بعلبک، صور و کفرمان که به عنوان عمده ترین مراکز شیعه در لبنان به شمار می رود، دست به تظاهرات زدند. سپس ایالات متحده، تظاهرات لبنان را مرتبط با قیام مردمی در عراق دانسته و بدون این که موضع گیری مشخصی در برابر تظاهرات لبنان و عراق اتخاذ کند، در انتظار نتایج و پیامدهای این تحول سیاسی باقی ماند.

از آغاز اعتراضات مردمی در لبنان تا کنون الیزابت ریچارد، سفیر ایالات متحده در بیروت نه واکنشی از خود نشان داده است و نه با هیچ یک از رهبران سیاسی و مقامات دولتی لبنان دیدار کرده است.

منابع دیپلماتیک می گویند که ایالات متحده در حال حاضر در انتظار روشن شدن بیشتر اوضاع در لبنان است و زمانی اقدام به اتخاذ موضع گیری در قبال تحولات لبنان می کند که از پیامدهای بحران کنونی اطمینان حاصل کند. البته واشنگتن وضعیت جاری در لبنان را به ضرر حزب الله می داند و با در نظر داشت همین تصور، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا با نشر پیامی در شبکه تویتر نوشته است: "انقلاب لبنان و عراق با هم پیوند دارند و در یک مسیر مشترک علیه سیاست های رژیم فاسد ایران حرکت می کنند."

در همین حال، دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، سرگرم دیدار از کشورهای فرانسه و بریتانیا بوده و در تلاش برای ایجاد هماهنگی و نزدیک کردن دیدگاه ها در مورد مسائل منطقه به ویژه در مورد حزب الله لبنان است.

البته، فرانسه تنها کشور اروپایی است که تا هنوز میان فعالیت های سیاسی و نظامی حزب الله تفاوت قائل می شود، در حالی که دولت بریتانیا در ماه فوریه گذشته، موضع گیری انعطاف پذیرانه ای قبلی خود را تغییر داده و حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد که در تلاش برای برهم زدن ثبات و امنیت خاورمیانه است.

شکی نیست که لبنان در حال حاضر وارد یک مرحله حساس و خطرناک شده است و بعید نیست که پیامدهای بحران کنونی، قیام مردمی لبنان علیه حزب الله را در معرض آسیب پذیری قرار دهد و تهدید دخالت های ایران در امور داخلی این کشور همچنان باقی بماند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه