نیرو‌های آمریکایی ازافغانستان خارج می‌شوند؟

مقام‌های آمریکایی در این رابطه حرف‌های دوپهلو می‌زنند

رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا می‌گوید سربازان آمریکا چند سال دیگر در افغانستان باقی می‌مانند- AFP PHOTO/SHAH Marai

حرف‌های دو پهلو و متناقض مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی در مورد افغانستان، نوعی سردرگمی را در افکار عمومی افغانستان ایجاد کرده است. 

در حالی که دونالد ترامپ بر روند خروج سریع این نیروها از افغانستان تاکید دارد، مقام‌های عالی‌رتبه نظامی این کشور می‌گویند نیروهای آمریکا تا چند سال دیگر در افغانستان باقی خواهند ماند. 

در تازه‌ترین اظهار نظر ژنرال مارک میلی رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا گفته است که سربازان این کشور تا چند سال دیگر در افغانستان باقی خواهند ماند.

 او گفته که ماموریت آمریکا در افغانستان این بوده که جلو تبدیل شدن این کشور به پایگاه تروریست‌ها را بگیرد و این ماموریت هنوز تکمیل نشده است. 

آقای میلی افزوده است زمانی که نیروهای افغان توانایی مبارزه علیه تروریست‌ها را به صورت کامل به دست آوردند و خودشان توانستند در مقابل تروریست‌ها ایستادگی کنند و نگذارند که کشور تبدیل به پایگاه تروریست‌ها شود، آن‌زمان ماموریت آمریکا در افغانستان به موفقیت می‌رسد.

اظهار نظر رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها روی خروج سریع این نیروها از افغانستان تاکید داشته است. 

ترامپ می‌گوید تمامی دشمنان آمریکا، مثل بن لادن، ملا عمر و البغدادی کشته شده‌اند و دیگر این جنگ جنگ آمریکا نیست. او گفته است که نیرو‌های افغان توان جنگیدن مقابل دشمنانش را دارد. 

رئیس جمهور آمریکا بارها گفته است که جنگ افغانستان هیچ‌گونه نفعی برای آمریکا ندارد و مصارف این جنگ هم کمرشکن است. اما واقعیت چیست؟ آیا واقعا نیروهای آمریکایی از افغانستان بیرون خواهند رفت؟

خروج از افغانستان کارت تبلیغاتی ترامپ است  

هیچ‌گونه شواهدی که نشان دهد نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد وجود ندارد. 

بخش عمده‌ای از فعالیت‌های نیرو‌های ناتو در حال حاضر در افغانستان، آموزش نیروهای افغان است. اتفاقا این نقش بسیار اثرگذارتر از حضور نیروهای ناتو به طور مستقیم در عملیات نظامی علیه تروریست‌ها بوده است. 

به‌طور معمول نوعی خارجی ستیزی در افکار عمومی در افغانستان وجود دارد. این خارجی ستیزی در روستاهای افغانستان با شدت بیشتری احساس می‌شود. به‌ویژه پس از هجوم روس‌ها به افغانستان که با ویرانی ۹۰ درصدی روستاهای افغانستان همراه بود، خارجی ستیزی عمق بیشتر یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابراین حضور مستقیم نیروهای ناتو در عملیات نظامی علیه تروریست‌ها، به‌طور معمول باعث واکنش مردم در روستاها می‌شد. 

تروریست‌ها هم با تخدیر افکار عامه و این‌که گویا (کافرها) به مسلمان‌ها حمله کرده‌اند، دست به سربازگیری از میان مردم روستاها می‌زدند.

 افتادن ابتکار نبرد به دست نیروهای افغان این مزیت را از تروریست‌ها گرفته است. به‌همین دلیل است که تلفات آنان نسبت به گذشته بیشتر شده، زیرا مردم حالا بیشتر از گذشته گزارش حضور آنان را به دولت می‌دهند. 

با این تفصیل حضور نیرو‌های خارجی در جنگ‌ها تقریبا منتفی شده و به خودی خود مصارف آنان هم کمتر شده است. اما با تمام این احوال نیاز به حضور نیروهای ناتو هنوز هم احساس می‌شود. 

پیچیدگی حملات تروریست‌ها به شهرها نشان می‌دهد که در پشت این حملات دست‌های آگاه امنیتی کشورهای منطقه دخیل هستند و برای کنترل این‌گونه حملات نیاز به دانش نظامی برتر ناتو هنوز هم وجود دارد. 

از سوی دیگر احساس می‌شود که کوبیدن ترامپ بر طبل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بیشتر به نحوی خوراک تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری است. 

ترامپ با استفاده از شیوه کج‌دار و مریز، توانسته هم افکارعمومی در آمریکا را که نسبت به طولانی شدن جنگ افغانستان به شدت شاکی‌اند، به سوی خود جلب کند و هم زبان کسانی را که مخالف خروج هستند بسته نگاه دارد. 

او با این که بارها از لزوم کاهش نیروها به ۸۴۰۰ تن خبر داده است، اما در عمل هیچ‌گونه اقدامی برای کاهش این نیروها نکرده است. 

از طرف دیگر کشته شدن، بن لادن، ملا عمر و البغدادی بر فعالیت این گروه‌ها تاثیر آنچنانی نگذاشته است. طالبان نسبت به دوران ملا عمر، حالا تهاجمی‌تر به جنگ می‌پردازند. 

هرچند حملات هجومی نیروهای افغان، به خصوص حملات هوایی تلفات فراوانی به طالبان وارد کرده است و در این رابطه تا حدی زمین‌گیر شده‌اند، با این حال حملات‌شان به پایگاه‌های نیروهای نظامی افغان با شدت بیشتری صورت می‌گیرد. 

القاعده نیز با حضور الظواهری همچنان به فعالیت‌اش، هرچند نه به اندازه گذشته اما مستمر ادامه می‌دهد. 

از مرگ بغدادی هنوز زمان زیادی نمی‌گذرد و مشخص نیست که پیروان او در افغانستان چه‌کار خواهند کرد. مسلما در بدترین حالت به صفوف طالبان بر می‌گردند. جایی که قبلا به آن تعلق داشته‌اند. 

با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد که نیروهای آمریکایی به این زودی‌ها افغانستان را ترک کنند. حتی کاهش این نیروها هم در حال حاضر در برنامه دولت آمریکا قرار ندارد.

بیشتر از