حامد اسماعیلیون: جمهوری اسلامی زبان دیپلماسی را نمی‌فهمد

مسیح علی‌نژاد، حامد اسماعیلیون و نازنین افشین جم از مهم‌ترین چهره‌های حاضر در نشست مجمع امنیت بین‌المللی هالیفکس در کانادا بودند

چند نفر از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی در نشست مجمع امنیت بین‌المللی هالیفکس در کانادا شرکت کردند؛ اقدامی که از طرف ناظران به‌عنوان قدمی در راه اتحاد مخالفان حکومت ایران تعبیر شده است. مسیح علی‌نژاد، حامد اسماعیلیون و نازنین افشین جم از مهم‌ترین چهره‌های حاضر در این نشست بودند.

کاوه شهروز، وکیل و کنشگر مقیم تورنتو، به ایندیپندنت فارسی گفت: «به نظرم، این انقلاب زمانی به موفقیت می‌رسد که ائتلافی از رهبران شاخص حامی دموکراسی درون و بیرون ایران شروع به همکاری و هم‌صدایی کنند. به‌خاطر چهار دهه بی‌اعتمادی که حکومت ایران درست کرده است، شکل‌گیری این ائتلاف کند پیش رفته. امروز اما قدم اول بود که شاهد حضور برخی از رهبران در یک اتاق و اعلام هدف‌های مشابه از سوی آن‌ها بودیم.»

حامد اسماعیلیون در سخنان خود در مورد موضع دولت‌های غربی درباره اعتراض‌های ایران صحبت کرد و گفت جمهوری اسلامی زبان دیپلماسی را نمی‌فهمد. او این حکومت را «مافیایی» حاکم بر ایران خواند و گلایه کرد که وقتی صحبت از برجام می‌شود انگار تمام خونریزی‌های حکومت فراموش می‌شود.

مسیح علی‌نژاد در سخنانش بر لزوم حمایت دولت‌های غربی از خیزش انقلابی مردم گفت و تاکید کرد: «مردم ایران آماده‌اند کشوری بدون ملاهای مرتجع داشته باشند.» او با اشاره به یکی از دعاوی آشنای طرفداران حکومت افزود: «دروغ می‌گویند اگر جمهوری اسلامی سقوط کند ایران سوریه می‌شود.»

اسماعیلیون و علی‌نژاد با رسانه‌های حاضر در هالیفکس نیز صحبت کردند. اسماعیلیون در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفت: «جامعه ایران به چیزی مثل دادگاه نورنبرگ نیاز دارد که تمام این آدم‌کش‌ها در آن جا حضور داشته باشند و خانواده قربانیان حضور داشته باشند و جامعه بتواند ببیند حقیقت چه بود و ببیند که عدالت اجرا می‌شود.» او در سخنانش جنبش ایران را «انقلاب عدالت‌خواهی و دادخواهی» دانست و به جنایات متعدد جمهوری اسلامی اشاره کرد: از شلیک موشک به پرواز ۷۵۲ اوکراینی تا کشتار معترضان دی ۹۶ و آبان ۹۸، سرکوب اعتراض‌های جنبش سبز، کشتارها و سرکوب اقلیت‌های مذهبی در دهه ۶۰ و قتل و ترورهای سیاسی این سال‌ها. اسماعیلیون با اشاره به پی‌گیری‌ها برای اقدام‌های دادگاه بین‌المللی گفت این کار سخت است اما «امید بیشتری وجود دارد که یک دادگاه عادلانه در تهران برگزار بشود و ما بتوانیم این افراد را دستگیر کنیم و به این دادگاه ببریم».

برخی از منتقدان رویکرد اسماعیلیون می‌گویند اخراج سفرای جمهوری اسلامی راه گفت‌وگو را می‌بندد. او در پاسخ به این انتقاد گفت: «برخی فکر می‌کنند جمهوری اسلامی زبان دیپلماسی را می‌فهمد. من از آن‌ها پرسیدم که حاصل گفت‌وگو با جمهوری اسلامی تاکنون چه بوده است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌نژاد در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت در این سال‌ها، جمهوری اسلامی توانسته لابی‌های خود را در خارج از کشور داشته باشد تا بتوانند جلو حمایت و کمک کشورهای غربی از مردم ایران را بگیرند. او گفت: «چه کاری بزرگ‌تر از این‌که مردم ایران جلو حکومتی تا بن دندان مسلح ایستادند و چه فداکاری‌ای بزرگ‌تر از اینکه مردم دارند جهان را نجات می‌دهند از حکومت جنگ‌طلبی مثل خامنه‌ای که همین الان دارد پهپادهایش را می‌فرستد برای کشتن مردم اوکراین؟» او گفت با خامنه‌ای باید مثل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برخورد شود و باید منزوی شود. او افزود که کسی از کشورهای غربی نخواسته که بیایند و حکومت ایران را عوض کنند چون این کار را خود مردم انجام می‌دهند و غربی‌ها که مدعی حقوق بشرند باید جلو کشته شدن مردم ایران را بگیرند. او گفت این کمک مثلا می‌تواند از طریق کمک مالی به اعتصاب‌کنندگان انجام شود.

اسماعیلیون و نازنین افشین جم-مک‌کی، کنشگر حقوق بشر و بنیانگذار سازمان «توقف اعدام کودکان»،‌ صبح شنبه در پنلی به نام «مبارزین آزادی زن: یافتن اخلاقیات در ایران» در نشست هالیفکس سخنرانی کردند. خانم افشین-جم قرار است امشب به همراه یاسمین گرین، مدیر عامل سازمان «جیگسا» (که وابسته به گوگل است)، و صنم نراقی-اندرلینی، بنیانگذار «شبکه عمل بین‌المللی جامعه مدنی» در آمریکا، در نشست خصوصی دیگری به میزبانی جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار واشنگتن پست، شرکت کند.

«مجمع هالیفکس» سازمانی غیرانتفاعی و غیرحزبی مستقر در واشنگتن،‌ پایتخت آمریکا، است که برای گرد هم آوردن مقام‌های دولتی، نظامی و چهره‌های دانشگاهی و کارشناسی و رسیدگی به مسائل امنیت جهانی تلاش می‌کند. نشست سالیانه این سازمان در هتل وستین در شهر هالیفکس واقع در شرق کانادا برگزار می‌شود و تنها نشست اینچنینی در آمریکای شمالی محسوب می‌شود که قابل مقایسه با نشست امنیتی مشهور مونیخ است. این نشست سه روزه از جمعه شروع شده است و تا یکشنبه ادامه دارد. علاوه بر جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، وزرای دفاع چند ده کشور اروپایی در کنار همتایان کانادایی و آمریکایی آن‌ها و رئیس ستاد ارتش آمریکا در این نشست حضور دارند و موضوع اوکراین نیز از مهم‌ترین مسائل این نشست بوده است.

هم‌زمان با برگزاری این نشست، جامعه ایرانیان مقیم هالیفکس نیز تجمعی اعتراضی در مخالفت با جمهوری اسلامی برگزار کردند. عاطفه تابش که از برگزارکنندگان این تجمع‌ اعتراضی در «پارک صلح و آزادی» است به رسانه‌های محلی گفت:‌ «برای ما که جامعه بیرون ایران هستیم، مسئولیتمان این است که صدای بی‌صدایان باشیم. ما می‌خواهیم جهان را نسبت به آن‌چه در ایران می‌گذرد آگاه کنیم.» خانم تابش در ضمن گفته بود امیدوار است با برخی شرکت‌کنندگان در نشست هالیفکس دیدار کند و خواسته معترضان را که قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی است به گوششان برساند.