عقب‌نشینی از ادعای بسیجی بودن حمیدرضا روحی

روزنامه ایران پروژه دیگری را برای گردن نگرفتن این قتل حکومتی آغاز کرد

روزنامه ایران ادعای رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی در مورد بسیجی بودن حمیدرضا روحی از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران پس گرفت.

روزنامه دولتی ایران با اشاره به قتل حکومتی حمیدرضا روحی نوشت: «خبر فوت حمیدرضا روحی در اغتشاشات تهران در حالی منتشر شد که برخی منابع او را عضو بسیج معرفی کردند. پیگیری‌های بعدی نشان می‌دهد وی فقط دارای سابقه عضویت در بسیج بوده. او مداح اهل‌بیت هم بود، اما به عنوان معترض در اعتراضات خیابانی شرکت کرده بود.»

روزنامه ایران با این حال یکی دیگر از سناریوهای همیشگی خود را در مورد این جوان معترض به کار برد و باز هم مدعی شد که معترضان عامل کشته شدن این جوان بیست ساله هستند.

روزنامه دولتی ایران با طرح این ادعا که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی سلاح جنگی به همراه ندارند نوشت: «این احتمال که نام‌برده توسط تیم‌های ترور برای کشته‌سازی به قتل رسیده باشد، وجود دارد.»

حمیدرضا روحی، جوان ۲۰ ساله و دانشجوی دانشگاه آزاد شهر قدس بود که شامگاه پنجشنبه ۲۶ آبان، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در شهر زیبا تهران به قتل رسید.

روزنامه ایران در مورد شرایط حمیدرضا پس از اصابت گلوله نوشته است: «برخی شاهدان ماجرا که از اعضای بسیج حاضر در محل واقعه بودند گفتند: پیکر این فرد در حالی که با تیر جنگی هدف قرار گرفته بود، توسط اغتشاشگران روی زمین کشیده می‌شد که با حضور نیروهای بسیج از دست آن‌ها آزاد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه ایران در کانال تلگرامی خود مدعی شد که نیروهای امنیتی حتی اگر مسلح هم باشند به هیچ وجه امکان ندارد به معترض غیرمسلح تیری شلیک کنند. این در حالی‌ است که دست کم در اعتراضات سی سال اخیر در ایران نیروهای امنیتی از تیراندازی مستقیم با سلاح جنگی برای سرکوب استفاده می‌کنند و صدها نفر از معترضان به همین علت در خیابان‌ها کشته شده‌اند. بارها تصاویری از نیروهای امنیتی در حال تیراندازی به معترضان، حتی در اعتراضات دو ماهه اخیر منتشر شده است.

اکنون که جمهوری اسلامی حدود ۴۰۰ نفر را طبق آمارهای رسمی به قتل رسانده است، از روش‌های مختلف مانند ادعای خودکشی، سقوط از بلندی و کشته شدن توسط معترضان یا تروریست‌ها را دلیل قتل معترضان عنوان می‌کند. دلایلی از جنس بی تقصیر بودن نیروهای انتظامی در قتل مهسا امینی و بیماری زمینه‌ای او که جامعه  م تا به امروز آن را باور نکرده‌اند.

پیش از این خبرگزاری فارس در خبراعلام کشته شدن حمیدرضا روحی از تیتر «شهادت جوان دهه هشتادی» استفاده کرده بود که پس از انتشار تصاویر این جوان در اعتراضات اخیر و انتشار پست‌های او در شبکه‌های اجتماعی خود مجبور به تغییر آن شد. فارس تیتر این خبر را به «فوت جوان دهه هشتادی» تغییر داد.

خبرگزاری فارس با انتشار خبری دیگر در روز جمعه نوشت: «پیگیری‌های بعدی خبرنگار فارس نشان می‌دهد او دارای سابقه عضویت عادی در بسیج بوده اما دیشب در اعتراضات خیابانی شرکت کرده بود. عضویت در بسیج برای عموم مردم آزاد است.»

جمهوری اسلامی پیش از این و در اعتراضات جنبش سبز نیز پس از قتل صانع ژاله به ‌ضرب گلوله نیروهای امنیتی در اعتراضات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ مدعی شد که او بسیجی بوده و به دست نیروهای سازمان مجاهدین خلق کشته شده است. نیروهای امنیتی همچنین به صورت ناشیانه با استفاده از یکی از تصاویر عمومی صانع ژاله برای او کارت بسیج جعل کردند. اتفاقی که خیلی زود لو رفت و مردم متوجه این دروغ شدند.