رهبر کره شمالی: به آمریکا با سلاح‌ هسته‌ای پاسخ خواهیم داد

واشنگتن همکاری‌های امنیتی-نظامی با متحدان منطقه‌ای‌اش را افزایش داده و به دنبال راه‌هایی برای محافظت از ژاپن و کره جنوبی در برابر تهدیدهای کره شمالی است

پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی بسیار تحریک‌آمیز بوده است؛ به‌ويژه موشکی که از آسمان ژاپن عبور کرد و تهدیدی جدی برای حریم هوایی به این کشور بود‌ـ STR / KCNA VIA KNS / AFP

رهبر کره شمالی روز شنبه، ۲۸ آبان، در تازه‌ترین پرتاب آزمایشی موشک بالستیک قاره‌پیمای پیونگ یانگ شرکت کرد و گفت:« پاسخ ما به ایالات متحده با سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود.»

از زمانی که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در ماه سپتامبر این کشور را «یک قدرت هسته‌ای غیرقابل انکار» نامید، واشنگتن با متحدان منطقه‌ای خود همکاری‌های امنیتی-نظامی از جمله رزمایش‌های نظامی مشترک را افزایش داده و به دنبال راه‌هایی برای تقویت حفاظت از ژاپن و کره جنوبی برابر تهدیدهای کره شمالی است.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، کیم با انتقاد شدید از آنچه او «مانورهای جنگی تحریک‌آمیز» در منطقه نامید، گفت که اگر آمریکا به تهدید علیه کره شمالی ادامه دهد، پیونگ یانگ «با قاطعیت و با سلاح‌های هسته‌ای و کامل و همه جانبه به این اقدامات واکنش نشان خواهد داد».

کره شمالی در هفته‌های اخیر پرتاب‌های موشکی بی‌سابقه‌ای را انجام داده، که پیونگ یانگ و برخی از متحدانش از جمله مسکو، افزایش فعالیت‌های امنیتی و نظامی آمریکا در این منطقه و انجام رزمایش‌های نظامی مشترک با متحدانش را، مقصر و عامل این واکنش‌های کره شمالی دانسته‌اند.

خبرگزاری دولتی کره شمالی ادعا کرد که پرتاب این موشک‌ها، قابل اعتماد کامل بودن سیستم تسلیحات استراتژیک، بزرگ و جدید این کشور را ثابت کرد و  رهبر کره شمالی آمد تا بار دیگر تاکید کند که نیروهای هسته‌ای کره شمالی ظرفیت خدشه‌ناپذیر و حداکثری دیگری را برای مهار هرگونه تهدید هسته‌ای به‌وجود آورده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی کره‌ شمالی می‌گوید این موشک با حداکثر ارتفاع ۹ کیلومتر و  ۶۰۴۰ متر،  مسافت دو هزار و ۹۹۹ کیلومتری را طی کرده تا اینکه «به طور دقیق در منطقه از پیش تعیین شده» در دریای شرقی یا دریای ژاپن فرود آمده است.

آنکیت پاندا، کارشناس کره شمالی در توییتر نوشت: «هواسونگ-۱۷ بزرگ‌ترین موشک پیشران مایع متحرک جاده‌ای است که تاکنون طراحی و آزمایش شده، بنابراین کره‌شمالی با این پرتاب موشکی موفقیت‌آمیز رکوردی را به نام خود ثبت کرد.»

کره شمالی در سال جاری تعداد زیادی موشک بالستیک شلیک کرده است. پرتاب‌های اخیر این کشور بسیار تحریک‌آمیز بوده است؛ به‌ويژه پرتاب موشکی که از آسمان ژاپن عبور کرد و تهدیدی جدی برای حریم هوایی به این کشور بود.

در دوم نوامبر هم، پیونگ یانگ ۲۳ موشک شلیک کرد، از جمله یکی که از مرزهای دریایی عبور کرد و برای اولین بار از زمان پایان جنگ کره در سال ،۱۹۵۳ در نزدیکی آب‌های سرزمینی جنوب فرود آمد. سئول این اقدام را عملا «یک تهاجم سرزمینی» خواند.

روز بعد، کره شمالی موشک دیگری را شلیک کرد که سئول گفت که به نظر می‌رسد این پرتاب آزمایشی کره شمالی  شکست خورده است.

سو کیم، تحلیلگر سابق سیا که اکنون در شرکت رند کار می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «مهم‌ترین نکته موشک‌پرانی‌های اخیر کره‌ شمالی تایید گسترش برنامه تسلیحاتی رژیم کیم است، زیرا این برنامه برای بقای خود کیم و تداوم سلطنت خانواده‌اش ضروری است.»

بیشتر از جهان