ترامپ می‌گوید متن دومین مکالمه‌اش با اوکراین را هفته آینده منتشر می‌کند

«متن دیگری را منتشر خواهیم کرد که خیلی مهم است»

ترامپ بارها گفته متن مکالمه‌ با آقای زلنسکی یا دستکم ویرایش شده آن را در اختیار عموم قرار می‌دهد- MANDEL NGAN / AFP

در حالی که دموکرات‌ها فشار برای استیضاح دونالد ترامپ را افزایش داده‌اند، رئیس جمهور ایالات متحده گفت قصد دارد متن دومین تماس تلفنی‌اش با رهبر اوکراین را حداکثر تا هفته آینده منتشر کند.

آقای ترامپ که به احتمال زیاد امیدوار است با این اقدام ثابت کند که مکالمه وی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مشکلی نداشته است، به خبرنگاران گفت جزییات مکالمه‌شان در ماه آوریل را در اختیار عموم قرار خواهد داد.

ترامپ هنگام سوار شدن بر هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری برای عزیمت به تاسکالوسا در ایالت آلاباما به خبرنگاران گفت: «متن دیگری را منتشر خواهیم کرد که خیلی مهم است. دو بار با رئیس جمهور اوکراین تماس گرفتم. متن دوم را هم به شما خواهم داد.»

او افزود:« متن مکالمه دیگرم یعنی مکالمه دوم را هم می‌خواهند و من هم دوست دارم آن را منتشر کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جزئیات مکالمه تلفنی ۲۵ ژوئیه آقای ترامپ با آقای زلنسکی که به تازگی رئیس جمهور اوکراین شده بود نزدیک به دو ماه است که واشینگتن را دچار مشکل کرده است.

طبق شکایت فرد افشاگری که به نظر نگارنده جزو محافل اطلاعاتی ایالات متحده است، آقای ترامپ در آن مکالمه سعی داشت در قبال ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی و بازدید رهبر اوکراین از واشینگتن، «بده‌بستانی» با کی‌یف انجام دهد.

فرد افشاگر گفته بود آقای ترامپ خواستار آن بود که اوکراینی‌ها در عوض تحقیقی در مورد رقیب سیاسی‌اش جو بایدن و پسرش هانتر انجام دهند. جمهوری‌خواهان از دیرباز مدعی بوده‌اند بایدن معاون پیشین ریاست جمهوری با سوءاستفاده از موقعیتش دادستان تحقیق در مورد فساد را برکنار کرده است.

آقای ترامپ می‌گوید کار نادرستی انجام نداده و مکالمه تلفنی «زیبایی» با آقای زلنسکی انجام داده است.

با این حال اتهاماتی که فرد افشاگر مطرح کرد کافی بود تا دموکرات‌ها تحقیقات رسمی برای استیضاح رئیس جمهور را پیش ببرند. در هفته‌های بعد از انتشار عمومی شکایت فرد افشاگر، اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده مقامات و دیپلمات‌های مرتبط با مکالمه ترامپ یا سیاست ایالات متحده در قبال اوکراین را فراخوانده‌اند و پشت درهای بسته به شهادت آن‌ها گوش داده‌اند.

رودی جولیانی وکیل شخصی آقای ترامپ هم در پی آن بود تا به کی‌یف فشار بیاورد تا در مورد آقای بایدن و پسرش تحقیق کنند که کار و تصویری وحشتناک از کارچاق‌کنی «خصوصی» بود.

در هفته آینده کنگره به حرف‌های سه شاهد نخست خود گوش خواهد داد که فشار به آقای ترامپ و جمهور‌ی‌خواهان را افزایش خواهد داد. آقای ترامپ می‌داند که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان دارای برتری عددی هستند و می‌توانند رسماً او را محکوم کنند ولی امیدوار است که جمهوری‌خواهان در مجلس سنا از وی دفاع کنند تا بتواند برای دومین دوره ریاست‌جمهوری وارد میدان شود(جمهوری‌خواهان اکثریت دو سومی مجلس سنا را در اختیار دارند).

رئیس جمهور آمریکا چندین بار گفته بود که متن مکالمه قبلی‌ خود با آقای زلنسکی یا دستکم ویرایش شده آن را در اختیار عموم قرار خواهد داد.

او روز جمعه گفت: «من تماس دومی هم با رئیس جمهور اوکراین داشتم که در واقع قبل از این یکی بود و اکنون همه آن را می‌خواهند. اگر آن را می‌خواهند تحویلشان می‌دهم. به تازگی آن را ندیده‌ام ولی تحویلشان می‌دهم.»

به نظر می‌رسد متن دوم قرار است یک روز قبل از نخستین جلسه عمومی دموکرات‌ها برای شنیدن اظهارات شاهدان منتشر شود.

اظهارات آقای ترامپ هم‌زمان با انتشار این خبر است که او از رئیس جمهور سابق اوکراین خواسته بود در ازای بازدید رسمی از واشینگتن، دستور تحقیق درباره آقای بایدن را صادر کند.

به گفته مجله وال‌استریت، ادوارد مک‌ماهون وکیل یکی از دو تن نزدیکان آقای جولیانی که ماه پیش به اتهامات مربوط به تأ‌مین اعتبار مبارزات انتخاباتی دستگیر شده‌اند گفت این افراد در فوریه امسال درخواست مذکور را با پترو پوروشنکو، رهبر پیشین در میان گذاشته بودند.

او گفت این دو مرد یعنی ایگور فرومن و لو پارناس نمایند‌گان آقای جولیانی بودند و خود جولیانی هم دستورات آقای ترامپ را اجرا می‌کرد. لو پارناس موکل مک‌ماهون است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent