جمهوری‌خواهان به‌محض کسب اکثریت از تحقیق در مورد خانواده بایدن خبر دادند

آیا جو بایدن در معاملات تجاری هانتر بایدن دخالت مستقیم داشت؟

به گفته یک نماینده جمهوری‌خواه، کاخ سفید ۲۵۰ هزار دلار خرج کرده است تا از گزارش‌های خبری منفی در مورد هانتر بایدن خلاص شود‌ـ Andrew Harnik / AFP

جمهوری‌خواهان مجلس ایالات متحده پس از آن که موفق شدند در انتخابات میان‌دوره‌ای با اختلافی اندک مجلس سفلی را پس بگیرند، سراغ شماری از تحقیقات در مورد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و خانواده‌اش رفتند.

جمهوری‌خواهان مجلس دارند شماری از اتهام‌ها را مطرح می‌کنند که ارتباط بایدن با معاملات تجاری هانتر بایدن در ۵۰ کشور از جمله آن‌ها است.

بایدن همه اتهام‌ها در مورد ارتباط داشتن با تمامی کارهای پسرش را رد کرده است، اما جمهوری‌خواهان مجلس دارند فشار می‌آورند و تلاش می‌کنند دولت دموکرات‌ را به بن‌بست برسانند.

جیمز کومر، نماینده مجلس، روز پنجشنبه در نشستی مطبوعاتی گفت بایدن «رئیس هیئت مدیره» است و مدعی شد مسئولیت اداره کسب‌وکار خانواده بر عهده رئیس‌جمهوری است.

کومر، که قرار است رئیس کمیته نظارت مجلس بشود، همچنین بدون ارائه شواهدی ادعا کرد کاخ سفید ۲۵۰ هزار دلار خرج کرده است تا از گزارش‌های خبری منفی در مورد هانتر بایدن خلاص شود.

کومر به خبرنگاران گفت: «این تحقیق در مورد جو بایدن است. به نظرم شواهدی که آماده کرده‌ایم نشان می‌دهد چرا موضوع از نظر ما مهم است و کار را جلو می‌بریم.»

«سعی داریم متمرکز باشیم- آیا جو بایدن در معاملات تجاری هانتر بایدن دخالت مستقیم داشت و آلوده هم شده است؟»

ایان سمز، سخنگوی دفتر شورای کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد «جمهوری‌خواهان کنگره به جای آن که با بایدن برای رسیدگی به مشکلات مهم مردم آمریکا مثل پایین آوردن هزینه‌ها کار کنند، اولویت اصلی‌شان را حمله به بایدن با انگیزه‌های سیاسی و آکنده از نظریه‌های توهم توطئه که مدت‌ها پیش بی‌اعتبار شده است قرار داده‌اند.»

سمز افزود: «بایدن نمی‌گذارد این حملات سیاسی حواس او را از اولویت‌های مردم پرت کند و امیدواریم جمهوری‌خواهان کنگره هم به جای هدر دادن وقت و منابع برای انتقام‌گیری سیاسی، با ما در این راه همراه شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کومر گفت مایل است اعضای خانواده بایدن در کنگره شهادت بدهند، ولی افزود این بار تمرکز روی به دست آوردن سوابق بانکی است.

او افزود: «در چارچوب تحقیقاتمان، شواهدی داریم که نشان می‌دهد امور مالی، کارت‌های اعتباری و حساب‌های بانکی هانتر و جو بایدن اگر مشترک نباشد، در‌هم تنیده است.»

کومر ادعا کرد: «اریک شورین، یکی از صمیمی‌ترین همکاران هانتر، به پول جو بایدن دسترسی داشت و برای بازپرداخت‌ به هانتر چک می‌نوشت.»

این جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی گفت شماری از حساب‌های مرتبط به خانواده‌ بایدن بابت «فعالیت‌های مشکوک یا غیرقانونی» در «وضعیت قرمز» قرار دارند.

کومر بدون ارائه شواهد، گفت «هانتر بایدن و همکاران تجاری‌اش» با «فعالیت‌های بین‌المللی قاچاق انسان و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی» ارتباط دارند.

او گفت: «بارها از وزارت خزانه‌داری دولت بایدن خواسته‌ایم اسناد مالی بیشتری در اختیار جمهوری‌خواهان کمیته قرار دهد، اما خزانه‌داری تاکنون از این کار سر باز زده است. می‌خواهیم بدانیم دولت بایدن تلاش کرده است چه چیزهایی را از مردم آمریکا پنهان کند و چرا شفاف نیستند.»

کومر روز پنجشنبه گفت: «هانتر پس از آن که ظاهرا از شورین جدا شد، خودش شروع کرد به هماهنگ کردن کسب‌وکارها و معاملاتی که جو بایدن را در جایگاه سهام‌دار مستقیم بیش از پیش وارد می‌کرد.»

او گفت: «هانتر بایدن را نباید این آدمی در نظر گرفت که فقط بابت مشکل مواد مخدر ضربه بدی خورده است.»

این نماینده جمهوری‌خواه مجلس گفت گزارشی حاوی شواهد ادعاهایشان منتشر خواهند کرد.

جمهوری‌خواهان مجلس طی اقدامی که می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت آینده باشد پنجشنبه چند پیام در توییتر نوشتند، از جمله «باید برای رعایت امنیت ملی در مورد خانواده خلافکار بایدن تحقیقات انجام گیرد»، «ماجرای لپ‌تاپ هانتر بایدن واقعیت دارد» و «کله‌گنده اصلی جو بایدن است».

آن‌ها همچنین شماری از ویدیوهای مصاحبه‌های تلویزیونی و عکس‌های هانتر بایدن را منتشر کردند که به گفته آن‌ها نشان می‌دهد «جو بایدن با شرکای تجاری اعضای خانواده‌اش دیدار می‌کند».

«به نظرم غیرممکن است در هیچ‌کدام از هیئت‌مدیره‌هایی که الان نام بردم حضور داشته باشم و نگویم من پسر معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده هستم.»‌ـ هانتر بایدن

جمهوری‌خواهان مجلس (HouseGOP) ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲

«به معنای واقعی کلمه مرد جوان یا بزرگسال بالغی نداریم که به نوعی تحت نفوذ پدر نباشد»- هانتر بایدن

جمهوری‌خواهان مجلس (HouseGOP) ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲

این هم دیدار جو بایدن با شرکای تجاری اعضای خانواده‌اش

جمهوری‌خواهان مجلس (HouseGOP) ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲

جمهوری‌خواهان از مدت‌ها پیش ‌گفته‌اند که هانتر بایدن برای کسب ثروت، از قدرت سیاسی پدرش استفاده کرد و در سال ۲۰۱۹، به هیئت مدیره یک شرکت گاز اوکراینی به نام بوریسما پیوست.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز، یک شرکت چینی در سال ۲۰۱۶ برای خرید یک معدن کبالت در کنگو از شرکتی آمریکایی و همچنین اجرای سایر طرح‌هایش، از یک شرکت سرمایه‌گذاری کمک گرفت که یکی از سرمایه‌گذاران آن هانتر بایدن بود.

در حال حاضر، مقام‌های فدرال در مورد هانتر بایدن‌ مشغول تحقیق‌اند و او می‌گوید این تحقیقات نشان خواهد داد «کارهایش را قانونی و درست انجام داده است».

کومر پنجشنبه گفت به‌دلیل ادعاهای زیادی که وجود دارد «نمی‌توانیم منابع خود را فاش کنیم»، اما افزود «اگر اهل کنکاش باشیم»، در فضای مجازی برخی شواهد در دسترس است.

© The Independent

بیشتر از جهان