جمهوری‌خواهان با بازآرایی حوزه‌های انتخابیه توانستند اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آورند

تکلیف شماری از رقابت‌های مجلس نمایندگان همچنان نامشخص است، اما با گشایش کنگره صد و هیجدهم در ژانویه، دست‌کم ۲۱۸ کرسی در دست جمهوری‌خواهان خواهد بود

نمایندگان منتخب از مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا- REUTERS/Leah Millis

جمهوری‌خواهان با توجه به آن‌که در انتخابات میان‌دوره‌ای هفته پیش توانستند ۲۱۸ کرسی لازم برای رسیدن به اکثریت را به دست آورند، به هنگام گشایش کنگره صد و هیجدهم در ۳ ژانویه، کنترل مجلس نمایندگان را برای نخستین بار طی چهار سال گذشته در دست خواهند داشت.

حزب جمهوری‌خواه فقط به پنج کرسی دمو‌کرات‌ها نیاز داشت تا کنترل مجلس نمایندگان را از دست رئیس مجلس، نانسی پلوسی و جناح او خارج کند. تکلیف شمار چشمگیری از رقابت‌ها هنوز مشخص نشده است، اما آن‌ها اکنون اکثریت کرسی‌ها را در مجلس سفلی تا حد زیادی به لطف بازآرایی نقشه‌های حوزه‌های انتخابیه از طریق مجالس ایالتی تحت کنترل جمهوری‌خواهان، به دست آورده‌اند.

کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، مردی که به احتمال زیاد ۲۱۹ رای لازم برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس در کنگره آینده را به دست می‌آورد، شب چهارشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) در توییتر پیروزی حزب جمهوری‌خواه را جشن گرفت و اعلام کرد «مردم آمریکا آماده گام نهادن در مسیری جدید هستند و جمهوری‌خواهان مجلس آماده محقق کردن آن‌اند.»

مک‌کارتی روز قبل از آن هم، پس از نامزد شدن برای ریاست مجلس آینده، گفت: «مفتخرم اعلام کنم دوران حاکمیت تک‌حزبی دموکرات‌ها در واشینگتن پایان یافت.»

رئیس‌جمهوری بایدن هم با صدور بیانیه‌ای پیروزی جمهوری‌خواهان را به آن‌ها تبریک گفت و تاکید کرد انتخابات میان‌دوره‌ای بر منکران انتخابات که ادعاهای کذب دونالد ترامپ را تکرار می‌کنند، خط بطلان کشید.

بایدن گفت: «انتخابات هفته پیش، قدرت و تاب‌آوری دموکراسی آمریکا را نشان داد. منکران انتخابات، خشونت سیاسی و ارعاب، با مخالفت شدیدی مواجه شد. سیطره داشتن اراده مردم در آمریکا به روشنی به زبان آمد.»

رئیس‌جمهوری افزود برای همکاری با جمهوری‌خواهان مجلس به منظور بهره‌مند شدن خانواده‌های کارگری از نتایج انتخابات آمادگی» دارد.

چند کرسی جدید جمهوری‌خواهان ‌که کنترل مجلس را به دست حزب جمهوری‌خواه می‌دهد، متعلق به فلوریدا است که در آن شخص فرماندار ران دسانتیس در فرایند بازآرایی حوزه‌های انتخابیه دخالت داشت تا تضمین شود که نقشه حوزه‌های انتخابیه کاملا به نفع حزب او باشد.

جمهوری‌خواهان همچنین در جاهایی که همین دو سال پیش اکثریت رای‌دهندگان به رئیس‌جمهوری جو بایدن رای داده بودند، چندین کرسی را از آن خود کردند. برای اولین بار پس از سال‌ها و در پی رد شدن نقشه‌بندی حوزه‌های انتخابیه کنگره در دادگاه‌ها که می‌توانست نفع چشمگیری برای حزب دموکرات داشته باشد، رقابت‌ها در سنگرهای دموکرات‌ها، ازجمله نیویورک به نفع جمهوری‌خواهان تمام شد.

عملکرد نامزدهای جمهوری‌خواه در امپایر استیت بسیار بهتر از حد انتظار بود، ‌در ایالتی که تعداد رای‌دهندگان دموکرات دو برابر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه بود. جمهوری‌خواهان در لانگ آیلند به تنهایی چهار کرسی مجلس را به دست آوردند.

شان پاتریک مالونی، نماینده نیویورک در کنگره و رئیس کارگروه کارزار دموکرات‌ها در کنگره، در پی رفتن به حوزه انتخابیه‌ای که پس از فرایند حوزه‌بندی مجدد این ایالت ایجاد شد، در رقابت مجدد انتخاباتی میدان را به یک جمهوری‌خواه واگذاشت.

با این حال آن «موج قرمز» که جمهوری‌خواهان توقع داشتند نیز ابدا به وقوع نپیوست. به دلیل نه گفتن رای‌دهندگان مخصوصا جوانان و زنان به کارزارهای راست افراطی در زمینه حق سقط جنین، احتمال قریب‌الوقوع آمدن ترامپ به صحنه و اظهارات ضد دموکراتیک نگران‌کننده جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها که درگیر رقابت‌های حساسی بودند توانستند کرسی‌های خود را حفظ کنند.

نامزدهای دموکرات همچنین با پس گرفتن یک کرسی در پنسیلوانیا و پیروزی در ایالت‌های مورد مناقشه و حساس، مهار سنای ایالات متحده را به دست آوردند و قرار است روز ۶ دسامبر دور دوم انتخابات در جورجیا بین رافائل وارناک دموکرات که هم‌اکنون در مسند قدرت است و هرشل واکر برگزار شود.

این تغییر اکثریت از حزبی به حزب دیگر در مجلس، به معنای تغییر ریاست مجلس نیز است.

قرار است با پشتیبانی تندروترین اعضای کنگره شامل اعضای راست افراطی کنگره، پل گوسار از آریزونا و مارجوری تیلور گرین از جورجیا، مک‌کارتی رئیس مجلس شود. هر دو عضو افراطی به دست اکثریت دموکرات کنگره پیشین از کارگروه‌ها حذف شدند، اما هر دو گفته‌اند انتظار دارند مک‌کارتی با گماردن آن‌ها در کارگروه‌های دلخواهشان مانند هیئت‌های دادگستری و نظارت مجلس، پاداششان را بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با افتادن مجلس به دست جمهوری‌خواهان، رئیس‌جمهوری جو بایدن و برخی از اعضای دولتش ممکن است در دو سال آینده به دام فرایند استیضاح بیفتند، چنان‌که بسیاری از اعضای حزب مک‌کارتی به اقدام تلافی‌جویانه در قبال دو مورد استیضاح رئیس‌جمهوری پیشین، دونالد ترامپ اظهار تمایل کرده‌اند و گفته‌اند می‌خواهند این رئیس‌جمهوری دموکرات و سایرین را استیضاح کنند.

بسیاری از  جمهوری‌خواهان تازه انتخاب‌شده هواداران وفادار ترامپ‌اند که بابت تکرار دروغ‌های بی‌اعتبارش در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از حمایت او برخوردار شدند.

گرین گفته است حزب جمهوری‌خواه به شدت از قدرت احضارش استفاده خواهد کرد تا اهداف مطلوب جمهوری‌خواهان مانند جو بایدن و پسرش، هانتر را در تیررس قرار دهد.

این نماینده جورجیا روز سه‌شنبه گفت: «باید کرسی ریاست مجلس را در اختیار داشته باشیم. این خیلی مهم است چون به معنای برخورداری از قدرت احضار است. جمهوری‌خواهان به قدرت احضار در دو سال آینده نیاز دارند.»

سایر جمهوری‌خواهان دارای گرایش راست افراطی هم گفته‌اند باید از ضرورت قریب‌الوقوع افزایش سقف بدهی دولت ایالات متحده به منظور کاهش هزینه‌ها و محدود کردن دامنه دستور کار بایدن استفاده کرد.

اسکات پری، رئیس جناح آزادی مجلس نمایندگان، در سپتامبر به خبرگزاری رویترز گفت: «اهمیت اساسی دارد که برای استفاده از اهرم‌های در اختیارمان آمادگی داشته باشیم.»

ترامپ روز سه‌شنبه پیش از آن‌که حتی یک رای هم شمارش شده باشد، جشن گرفتن پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس را شروع کرد. کارگروه اقدام سیاسی‌اش یادداشتی را بین خبرنگاران توزیع کرد که در آن در مورد «موفقیت بی‌سابقه» او در بالابردن بیش از ۳۰۰ نامزد مورد حمایتش در دو سال گذشته و از قدرت کنار زدن اکثر نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس که در پی حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به استیضاح او رای داده بودند، رجزخوانی شده است.

با توجه به آن‌که ترامپ همین هفته رسما خودش را نامزد انتخابات عمومی سال ۲۰۲۴ اعلام کرده است، اکثریت جدید هوادار ترامپ در مجلس نمایندگان احتمال دارد با استفاده از نهادهای تحقیقاتی قوه مقننه تلاش چشمگیری صرف حمله و مشروعیت‌زدایی از بایدن کند.

جمهوری‌خواهان همچنین قول داده‌اند مجموعه تحقیقاتی در مورد بایدن، خانواده‌اش و خط‌مشی‌های دولت او انجام دهند و همچنین تحقیقات عطف به ماسبق دیگری در مورد خاستگاه‌های همه‌گیری کووید ۱۹ و بررسی‌هایی انتقامی در مورد تحقیقات کمیته مجلس نمایندگان در مورد حمله به ساختمان کنگره انجام دهند. این کمیته با پایان کنگره فعلی منقضی می‌شود.

اریک سوآلول، نماینده دموکرات کالیفرنیا در مجلس پیش‌بینی کرد جمهوری‌خواهان در کنگره آشوب به پا می‌کنند.

او به ونیتی فیر گفت: «اگر کوین مک‌کاتری به هر نحوی رئیس مجلس شود مثل نانسی پلوسی نیست که بتواند از پس رهبری اکثریتی خفیف برآید.»

او در ادامه گفت: «اکثریت مجلس که شعار عظمت را دوباره به آمریکا برمی‌گردانیم سر داده‌ است، در بزرگ‌ترین شرکت حقوقی واشینگتن دی‌سی هم فعالیت خواهد کرد، ولی فقط در خدمت یک موکل و شکایات بی‌پایان او خواهد بود. در عمل بدون آرای دموکرات‌ها مجلس از انجام کارهای اصلی‌اش، روی پای نگه‌داشتن دولت، پرداخت صورت‌حساب‌های کشور و تامین اعتبار برای مبارزه در راه آزادی اوکراین، به کلی باز خواهد ماند.»

© The Independent

بیشتر از جهان