طالبان یک دختر و پسر جوان را در ملاعام شلاق زدند

طالبان مراسم شلاق زدن را با حضور مقام‌های محلی این گروه در بامیان برگزار کردند

طالبان، صبح روز پنجشنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر)، یک دختر و پسر جوان را که ۴۰ روز پیش در تفریحگاه بند امیر بازداشت کرده بودند، در استادیوم ورزشی شهید مزاری در مرکز شهر بامیان شلاق زدند. شاهدان به ایندیپندنت فارسی گفتند که بیشتر از ۵۰۰ نفر ازجمله استاندار و دیگر مقام‌های محلی طالبان در مراسم شلاق زدن این دو جوان حضور داشتند.

به گفته یک منبع آگاه، طالبان این دختر و پسر جوان را به اتهام روابط نامشروع، ۴۰ روز پیش در تفریحگاه بند امیر بازداشت کرده بودند و در این مدت، هر دو در اسارت طالبان بودند. منبع آگاه تصریح کرد: «این پسر و دختر جوان ساکنان اصلی منطقه دشت برچی در غرب کابل‌اند و برای تفریح به بند امیر بامیان رفته بودند.»

طالبان نمایش شلاق زدن این دو جوان را در استادیوم ورزشی شهر بامیان برگزار کردند و از مردم نیز برای حضور در این مراسم دعوت کرده بودند‌. این منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت: «عبدالله سرحدی، استاندار طالبان در بامیان، مسئولان امنیتی و دیگر مقام‌های محلی طالبان در این استان نیز در مراسم شلاق زدن حضور داشتند.»

در همین حال، شاهدان حادثه به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان حاضران در این مراسم را تهدید کردند که در صورت گرفتن عکس یا فیلم از صحنه شلاق زدن، به سختی مجازات خواهند شد. یکی از شاهدان به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان به تاکید در بلندگوها اعلام کردند، اگر کسی عکس یا فیلم بگیرد، گوشی همراهش ضبط می‌شود و خودش در همین میدان شلاق زده می‌شود.» او افزود: طالبان این عمل را تلاش برای اشاعه شریعت اسلامی و عبرت مردم عنوان کردند، اما از انتشار آن در رسانه‌های اجتماعی می‌ترسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار است که طالبان در شهر بامیان نمایش شلاق زدن درملاعام را برگزار کردند و مقام‌های رسمی این گروه نیز در آن شرکت کردند. پیش از این، بیشتر موارد شلاق زدن یا سنگسار در مکان‌های دور از شهر و بدون حضور مقام‌های رسمی طالبان انجام می‌شد.

این در حالی است که طالبان، روز یکشنبه ۲۲ آبان، با انتشار دستوری از ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، اعلام کردند که رهبر طالبان فتوای جاری کردن حد و قصاص را داده و از قضات دادگاه‌های طالبان خواسته است که حکم قصاص و حد را به صورت عملی انجام دهند.

پس از انتشار این دستور، مقام‌های محلی طالبان در بامیان، با جسارت تمام مراسم شلاق زدن دو جوان را در مرکز شهر برگزار کردند و از مردم برای شرکت در این مراسم دعوت کردند.

شاهدان گفتند: طالبان به پسر جوان ۳۹ ضربه و به دختر جوان ۲۶ ضربه شلاق زدند. این دو جوان بیش از یک ماه در اسارت طالبان بودند و مشخص نیست که در این مدت در چه شرایطی نگهداری شده‌اند. با توجه به اینکه همواره از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های طالبان خبر و گزارش خشونت، تجاوز و شکنجه به بیرون درز می‌کند، احتمال دارد این دو جوان نیز از شکنجه‌های طالبان مصون نمانده باشند.