وزارت خارجه آمریکا هر گونه ادعا درباره حمایت از سازمان مجاهدین خلق را رد کرد

وزارت خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن کماکان درباره سازمان مجاهدین خلق نگرانی‌های جدی دارد

تخمین زده می‌شود که ۳۰۰۰ نفر در پایگاه مجاهدین در آلبانی به سر می‌برند-Gent SHKULLAKU / AFP

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است که ایالات متحده هرگونه ادعای مبنی بر حمایت از سازمان مجاهدین خلق و آموزش به آنان را رد می‌کند. او گفت که آمریکا هیچ آموزشی در زمینه فناوری سایبری به سازمان مجاهدین ارائه نمی‌دهد و هیچ تماسی فراتر از مسائل مربوط به اسکان مجدد آنان در سال ۲۰۱۶ با آنان نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «با آن که ایالات متحده در سپتامبر ۲۰۱۲ سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی خارج کرد، اما این سازمان را به عنوان یک جنبش دمکراتیک و قابل اتکا اپوزیسیون که نماینده مردم ایران باشد، قلمداد نمی‌کند.»

وزارت خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن کماکان درباره سازمان مجاهدین خلق نگرانی‌های جدی دارد و از جمله نگران اتهام‌هایی مبنی بر سواستفاده سازمان از اعضای خودش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهين قبادی سخنگوی مطبوعاتی سازمان مجاهدین خلق در پاریس، اظهارات یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر این که ایالات متحده از این گروه در آلبانی حمایت نمی‌کند، این اظهارات را «پاسخ به درخواست و نیاز دیکتاتوری دینی در حال سقوط» در ایران خواند و گفت آینده ایران «امروز در کارزار آزادی در کف خیابان‌ها و فردا در صندوق‌های رای» تعیین خواهد شد.

هفته گذشته در تاریخ هشتم نوامبر، نشریه فا‌رن‌پالیسی، در مقاله‌ای با توجه به سفر ماه گذشته نخست‌وزیر آلبانی به اسرائیل نوشت که این دیدار پس از کشف شواهدی مبنی بر قرار داشتن حکومت ایران در پشت پرده رشته حملات سایبری به زیرساخت‌های دولت آلبانی صورت گرفت. آلبانی این حملات را «تهاجم دولتی» خواند و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را از این کشور اخراج کرد.

این مقاله با اشاره به اقدام ایالات متحده آمریکا در خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه خود در سال ۱۳۹۱ (۲۰۰۳)‌ و به دنبال حمله آمریکا به عراق، نوشته است که در آن زمان واشنگتن قصد داشت که از سازمان مجاهدین خلق به عنوان ابزاری بالقوه برای ساقط کردن رژیم جمهوری اسلامی در ایران استفاده کند. این مقاله افزود، این نقشه هرگز محقق نشد زیرا با سقوط صدام و آشوب‌های پس از آن در عراق، سازمان مجاهدین خلق مجبور به یافتن پناهگاهی در جای دیگر ناگزیر شدند و آمریکا آلبانی را به میزبانی از آنان ترغیب کرد.