تسلط بر مجلس نمایندگان هنوز امکان‌پذیر است، اما دموکرات‌ها برای کسب اکثریت مسیر دشوارتری پیش روی دارند

هر دو حزب هنوز برای تسلط بر مجلس نمایندگان در سال آینده فرصت دارند. به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان راه ساده‌تری برای پیروزی دارند، اما حفظ اکثریت سخت‌تر از پیروزی در آن است

هر دو حزب هنوز برای تسلط بر مجلس نمایندگان در سال آینده فرصت دارند _ AFP

شش روز بعد از بسته‌شدن [حوزه‌های] رای‌گیری در انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده آمریکا، شمارش آرا در رقابت‌هایی تنگاتنگ بیانگر آن است که هنوز امکان دارد دموکرات‌ها با حفظ تسلط بر مجلس نمایندگان در زمان تشکیل کنگره در ۳ ژانویه جهان را مبهوت ‌کنند.

این احتمال هم وجود دارد که جمهوری‌خواهان ۲۱۸ رای لازم برای رسیدن به قدرت را به دست آورند.

حزب جمهوری‌خواه مدعی است هم‌اکنون از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، ۲۱۲ کرسی را کسب کرده، درحالی که دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند که ۲۰۴ کرسی را از آن خود کرده‌اند.  

و از میان ۲۹ کرسی بلاتکلیف‌مانده، حزب جمهوری‌خواه برای به دست آوردن اکثریت مطلق تنها به هفت  کرسی دیگر نیاز دارد.

بیشتر پیش‌بینی‌کنندگان انتخابات در ایالات متحده آمریکا گفته‌اند که درعمل، جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست خواهند گرفت، اما رسیدن به آنجا به این سادگی میسر نخواهد بود.

طی آخر هفته، با پیروزی مری گلوزنکمپ پرز بر جو کنت جمهوری‌خواه که در انتخابات مقدماتی، جیمی هررا بوتلر، جمهوری‌خواه فعلی، را شکست داد، دموکرات‌ها در ناحیه سوم واشنگتن به پیروزی رسیدند. هررا بوتلر یکی از ۱۰ جمهوری‌خواهی بود که به استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، رای دادند.

اما با پیروزی لوری چاوز- درمر بر جیمی مک‌لود-اسکینر که کرت شریدر را در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها شکست داده بود، جمهوری‌خواهان رای ناحیه پنجم اورگان را به دست آوردند.

نتیجه تقریبا ۹ مورد از مناطق بلاتکلیف‌باقیمانده به شانس بستگی دارد، یعنی پیش‌بینی‌کنندگان، شانس هر دو طرف را برای برنده شدن یکی می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، دموکرات‌ها تاکنون در پنج مورد از این رقابت‌ها پیشتاز بوده‌اند. درحالی‌که باید در تمام آن‌ها پیشتاز باشند، به‌علاوه، باید شرایط خود را در معدود مناطقی که اکنون جمهوری‌خواهان در آن پیشتازند، تغییر دهند تا از جایگاه اکثریت خود دفاع کنند. و هرچند در پایان، جمهوری‌خواهان به احتمال زیاد به پیروزی کلی می‌رسند، این احتمال نیز وجود دارد که فاصله‌شان با دموکرات‌ها از زمان گشایش یکصدوهفدهمین کنگره در سال ۲۰۲۱، کمتر از آن ۵ کرسی باشد.

این برای کوین مک کارتی، نماینده کالیفرنیا که در دو کنگره اخیر، رهبری اقلیت جمهوری‌خواه را به دست داشت، خبر خوبی نیست.   

درحالی‌که همتای دموکرات او نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، معروف است که هنگام رای دادن به موارد مهمی مانند لایحه زیرساخت‌ دو حزبی رئیس‌جمهوری بایدن یا لایحه کاهش تورم، تسلطش را بر نمایندگان حفظ می‌کند، مک کارتی هیچوقت در کنگره‌ای با اقلیت آرا درگیر احکام پیچیده نشده است.

علاوه بر این، مجمع جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا که او ممکن است در نهایت در مقام سخنگو در راس آن قرار بگیرد انباشته از تندروهای ترامپی خواهد بود که اساس کارشان را سرکوب رهبران جمهوری‌خواهی بنا کرده‌اند که با دموکرات‌ها در هر کاری همکاری می‌کنند، حتی لوایحی که باید برای تامین مالی دولت یا جلوگیری از پرداخت نکردن بدهی‌های دولتی آمریکا و نابودی اقتصاد جهانی به تصویب برسد.

اخذ اکثریت با یک کرسی برای رهبر جمهوری‌خواه کابوسی تلخ‌تر است، چون هریک از اعضای او را در جایی قرار می‌دهد که در دو سال گذشته، جو مانچین، سناتور ویرجینیا غربی، بر آن تکیه زده بود: اختیار ممانعت از اجرای هر قانون که به هر دلیلی از آن خوششان نمی‌آید.

پیش از این، فراکسیون به‌شدت محافظه‌کار آزادی مجلس نمایندگان به مک‌کارتی این موضوع را فهمانده‌اند چنانچه حزب جمهوری‌خواه اکثریت را به دست آورد، پیش از حمایت از پیشنهاد او برای ریاست حزب، هزینه‌ها را از او دریافت می‌کنند.

اما حتی اگر این کار را انجام دهند نیز تا مدتی مشخص نخواهد شد.

بیشتر کرسی‌های باقیمانده در کالیفرنیا است، که سال‌ها است در آنجا انتخابات عموما به‌صورت پستی انجام می‌شود.

ممکن است روزها – یا هفته‌ها – طول بکشد تا مشخص شود که آیا مجمع مک کارتی ۲۱۸ عضو مورد نیاز برای تسلط بر دستور کار دو سال آینده را خواهد داشت یا خیر.

اما حتی در این صورت نیز، ممکن است در نهایت به پشیمانی برسد.

© The Independent

بیشتر از جهان