برگزاری «چشم شاهین ۳»، رزمایش مشترک عربستان سعودی و یونان

این رزمایش با هواپیماهای اف۱۵ در جزیره کرت یونان برگزار شد

در رزمایش «چشم شاهین ۳» جنگنده‌های آمریکایی اف۱۵ ارتش‌های یونان و عربستان سعودی به‌کار گرفته شد - FAYEZ NURELDINE / AFP

رزمایش نظامی مشترک نیروی هوایی عربستان سعودی و یونان روز شنبه، ۲۱ آبان‌ماه، آغاز شد. 

به گزارش خبرگزاری سعودی، این رزمایش با نام «چشم شاهین ۳» از پایگاه نیروی هوایی سودا در جزیره کرت یونان شروع شد. در این رزمایش از هواپیماهای آمریکایی اف۱۵ بوئینگ به‌کار گرفته شدند که مورد استفاده هر دو کشور قرار دارند. سعودی‌ها به‌همراه ژاپن و اسرائیل، مهم‌ترین مشتری‌های این هواپیما خارج از ائتلاف ناتو محسوب می‌شوند.

رسانه‌های سعودی گزارش دادند که این رزمایش با بررسی زمینی به‌منظور سازماندهی و وحدت تاکتیک‌های خدمه هوایی سعودی و یونان آغاز شد و سپس پروازهای مشترک تعلیمی برفراز دریای مدیترانه انجام شدند.

منطقه شرق مدیترانه در سال‌های اخیر صحنه تعامل ترکیه و دولت خودخوانده شمال قبرس در مقابله با سایر کشورهای منطقه همچون اسرائیل، مصر، قبرس، فرانسه و یونان بوده است. جنگ داخلی لیبی نیز از این مقابله تاثیر پذیرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«چشم شاهین ۳» یکی از رزمایش‌های هوایی متعددی است که یونان و عربستان سعودی به‌تازگی برگزار کرده‌اند و هدف از آن، به‌اشتراک‌گذاشتن تجربیات نظامی بین دو کشور است.

سرهنگ خلیفه العنزی، فرمانده گروهی از نیروی هوایی سعودی که در این رزمایش مشارکت می‌کند، اعلام کرد که «چشم شاهین ۳» متمرکز بر انجام چند عملیات است، ازجمله ماموریت‌های آفندی و پدافندی ضدهوایی و پشتیبانی هوایی. تعلیم در محیط‌های پیشرفته جنگ سایبری که نقش مهمی در نبردهای هوایی دارند، نیز از دیگر جنبه‌های این رزمایش بود.

سرهنگ العنزی پیش از این گفته بود که این رزمایش ادامه رزمایش «عین الصقر» محسوب می‌شود که قبلا به‌صورت مجزا در یونان و عربستان سعودی برگزار شده بود. سربازان سعودی از حدود یک هفته پیش در یونان بودند تا برای این رزمایش کسب آمادگی کنند.