کاهش محبوبیت رونالدو در آستانه پنجمین جام جهانی

منتقدان معتقدند که کارایی این ستاره ۳۷ ساله کمتر شده است و او روی فرناندو سانتوز نفوذ بیش از اندازه‌ای دارد

در ۹ بازی پرتغال قبل از جام جهانی رونالدو در ۸ بازی موفق به گل زدن نشد- PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

فرناندو سانتوز فهرست ۲۶ نفره پرتغال برای جام جهانی را اعلام کرد و مطابق انتظار نام کریستیانو رونالدو هم در آن دیده می‌شود. این پنجمین حضور فوق‌ستاره پرتغالی در جام جهانی است، ولی برای اولین بار به نظر می‌رسد که جایگاه دست‌نیافتنی‌اش در تیم ملی را از دست داده است.

رونالدو به پرتغال کمک کرد قهرمان یورو ۲۰۱۶ و لیگ ملت‌های اروپای ۲۰۱۹ شود، ولی در ۳۷ سالگی کارآیی قبلی را ندارد. آبولا، مهم‌ترین روزنامه ورزشی پرتغال، به‌تازگی با انتخاب تیتر جنجالی «رونالدوی کمتر، پرتغال بیشتر» به کم شدن اثرگذاری او در تیم ملی پرداخت.

انتقاد دیگر از برنده پنج توپ طلا تاثیرگذاری‌اش روی تصمیم‌های سرمربی است. تیاگو فرناندز، سرمربی سابق اسپورتینگ لیسبون، معتقد است که رونالدو خودش تعیین می‌کند که کدام بازی‌ها را شروع کند و چند دقیقه در زمین باشد. رفتار ویژه با رونالدو در تیم ملی پرتغال موضوع تازه‌ای نیست، ولی پیش از این صحبت درباره آن یک تابو محسوب می‌شد.

آنچه انتقادها علیه رونالدو را کلید زده اتفاق‌هایی است که در ماه‌های گذشته رخ داده است: او زودتر از بقیه تیم به تعطیلات می‌رود، چند بار بازوبند کاپیتانی‌اش را به زمین کوبیده، بعد از شکست‌ها به ندرت مصاحبه می‌کند و دوستش را در جریان یورو ۲۰۲۰ به رختکن تیم برده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو تادیا، مفسر شبکه تلویزیونی آرتی‌پی (RTP)، گفت: «فرناندو سانتوز بعد از حذف تیم از یورو ۲۰۲۰ گفت که او حمایت رونالدو را دارد، انگار این یک موضوع حیاتی برای ادامه حرفه‌اش باشد و این شکل خوبی ندارد. شاید این یک لغزش زبانی باشد یا اینکه روند کار همین است. ما هرگز نمی‌توانیم این را بفهمیم.»

در ۹ بازی پرتغال قبل از جام جهانی رونالدو در ۸ بازی موفق به گل زدن نشد، ولی بر خلاف بازیکنان قدیمی مثل روی پاتریسیو و ژائو موتینیو که موقعیتشان را از دست دادند، خطری او را تهدید نمی‌کند. رونالدو بزرگ‌ترین ورزشکار تاریخ پرتغال است و این تصمیم‌گیری برای سانتوز را سخت‌تر می‌کند.

تادیا گفت: «باور دارم هنوز اکثر هواداران پرتغال رونالدو را بهترین بازیکن جهان می‌دانند، ولی گروه قابل توجهی از آن‌ها هم جایگاه او را زیر سوال می‌برند. منتقدان رونالدو معتقدند که او هر طور که دوست دارد بازی می‌کند؛ از محوطه جریمه خارج می‌شود یا به گوشه‌ها می‌رود. اگر بخواهد استراحت کند، روی نیمکت می‌نشیند. اگر بخواهد در ترکیب می‌ماند، حتی اگر به نظر برسد که زمان تعویضش فرا رسیده است. برای همین، هواداران معتقدند که کریستیانو، سانتوز را کاملا در مشتش دارد و سرمربی هرکاری را که او بخواهد، انجام می‌دهد. من هنوز فکر می‌کنم که کریستیانو بازیکن خیلی مفیدی است، ولی او شرایط بدنی گذشته را ندارد و باید تعادلی درباره استفاده از او به وجود بیاید. نکته مهم این است که آیا او این شرایط را می‌پذیرد؟»

بیشتر از فوتبال