سوئد دو برادر ایرانی‌تبار را به جاسوسی برای روسیه متهم کرد

این دو برادر «به طور مشترک» در بازه زمانی سپتامبر ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۲۱ اطلاعات محرمانه را به سرویس اطلاعات و امنیت نظامی روسیه منتقل کرده‌اند

یکی از دو برادر ایرانی‌تبار برای سازمان امنیت داخلی سوئد کار کرده است-Johan NILSSON / TT NEWS AGENCY / AFP

سوئد دو برادر متولد ایران را به جاسوسی برای روسیه و سرویس اطلاعات و امنیت نظامی در نیروهای مسلح آن کشور متهم کرد.

 دادستان‌های سوئدی گفتند که این دو برادر ایرانی‌الاصل تقریبا از یک دهه پیش به جاسوسی برای روسیه مشغول بوده‌اند و یکی از آنان کارمند سازمان اطلاعات و امنیت داخلی سوئد است.

به گفته واحد امنیت ملی سوئد، نام این دو برادر ‌پیمان کیا ۴۲ ساله، و پیام کیا ۳۵ ساله، است و یکی از آنان به دسترسی بی‌اجازه به اطلاعات محرمانه متهم شده است.

رسانه‌های سوئدی می‌گویند که برادر جوانتر، پیام کیا، برای سازمان اطلاعات و امنیت سوئد کار می‌کرده است.

پر لیندکویست، دادستان کل واحد امنیت ملی سوئد، گفت: «این یک تحقیق پیچیده درباره جرمی بوده است که بررسی آن بسیار دشوار و مربوط به یک جرم بسیار جدی علیه سیستم اطلاعاتی و امنیتی سوئد است.»

لیندکویست همچنین گفت اطلاعات به دست آمده، مخابره و افشا شده، در صورتی که در اختیار یک قدرت خارجی قرار گرفته باشد، ممکن است به امنیت سوئد آسیب برساند.» او همچنین گفت که این پرونده حاوی «موضوعات بسیار حساس»‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشیتدپرس بر اساس اسناد تفهیم اتهام این دو برادر نوشته است که آنان «به طور مشترک» در بازه زمانی سپتامبر ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۲۱ اطلاعات محرمانه را به سرویس اطلاعات و امنیت نظامی روسیه منتقل کرده‌اند.

این سازمان افزود که این داده‌های مربوط به اقدامات مجرمانه آنان از طریق اشتغال یکی از دو متهم در سازمان اطلاعات داخلی سوئد و همچنین نیروهای مسلح این کشور به دست آمده و چندین مقام امنیتی سوئد نیز منبع اطلاعات درباره او بوده‌اند.

برادر او از طریق تماس با «روسیه و تسلیم اطلاعات به آن و دریافت دستمزد» در این کار مشارکت داشته است. بر اساس اتهامات، پیام کیا، پس از بازداشت برادرش، یک هارد دیسک را شکسته و دور انداخته و این دیسک بعدا در سطل زباله کشف شده است.

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی سوئد گفته است که بخش اولیه تحقیقات در این پرونده محرمانه است. این سازمان گفت که تحقیقات در سال ۲۰۱۷ و پس از ایجاد تردید درباره کارمند سابق این سازمان آغاز شد.

سازمان امنیت داخلی سوئد تایید کرده است که پیمان کیا از سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ در آنجا مشغول به کار بوده و پیش از آن در نیرو‌های مسلح سوئد شاغل بوده است و به گفته سازمان اطلاعات داخلی سوئد، احتمالا در همین دوره اشتغال بوده که وی به اطلاعات حساس دست یافته است.

رسانه‌های سوئدی گفتند که او برای سازمان اطلاعات دفاعی خارجی نیروهای مسلح آن کشور کار می‌کرد و با یک واحد فوق سری همکاری داشت که با جاسوسان سوئد در خارج از کشور سروکار داشت. او بعدا در گمرک سوئد مشغول به کار شده است.

رییس بخش رسانه‌ای نیروهای مسلح سوئد، جرم او را «بسیار جدی» توصیف کرده و وزیر دفاع سوئد گفته است که از پرونده مطلع است.

برادران کیا در سال ۱۹۹۴ تابعیت سوئد را به دست آوردند و روزنامه سوئدی اکسپرسن نوشته است که یکی از آنان فارسی را روان صحبت می‌کند.

آنان در سپتامبر و نوامبر گذشته بازداشت شدند و هر دو انجام هرگونه خطا را رد کرده‌اند. در صورت تایید اتهامات، آنان ممکن است به حبس ابد محکوم شوند. حکم ابد در قوانین کیفری سوئد معمولا به معنی دست‌کم حبس ۲۰ تا ۲۵ ساله است.

بیشتر از جهان