وزارت امور خارجه اسپانیا: دو شهروند اسپانیایی در ایران دستگیر شده‌اند

برخی کشورها به شهروندانشان توصیه کرده‌اند از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند

ماه گذشته نیز یک گردشگر ۴۱ ساله اسپانیایی به نام سانتیاگو سانچز در شمال غربی ایران دستگیر شد - Canva

وزارت امور خارجه اسپانیا، روز پنجشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر)‌، از دستگیری دومین شهروند اسپانیایی طی یک ماه اخیر در ایران خبر داد.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان با شروع خیزش سراسری مردم، با هدف تحت‌فشار گذاشتن کشورهای اروپایی، شماری از شهروندان این کشورها را که به ایران سفر کرده بودند، دستگیر کرده‌اند. در تازه‌ترین اقدام نیز یک زن ۲۴ ساله اسپانیایی به نام آنا بانیرا در ایران بازداشت شد.

وزارت امور خارجه اسپانیا روز پنجشنبه این خبر را تایید و اعلام کرد که سفارت مادرید در تهران برای پیگیری وضعیت دو شهروند بازداشتی اسپانیا در ایران، با مقام‌های جمهوری اسلامی در تماس ‌است.

ماه گذشته نیز یک گردشگر ۴۱ ساله اسپانیایی به نام سانتیاگو سانچز در شمال غربی ایران دستگیر شد. سانچز از مادرید به مقصد دوحه با پای پیاده حرکت کرده بود و می‌خواست خود را به جام جهانی فوتبال در قطر برساند. او در این مسیر با عبور از دست‌کم ۱۵ کشور همه جزئیات سفر را در اینستاگرامش منتشر می‌کرد، اما به محض ورود به خاک ایران ناپدید شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا وزارت امور خارجه اسپانیا می‌گوید برای آزادی شهروندان بازداشتی‌ با جمهوری اسلامی مذاکره می‌کند.

به گزارش واشینگتن‌پست، جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان با دستگیری زن اسپانیایی، یک زن ایتالیایی را که پیش‌تر بازداشت کرده بود، آزاد کرد.

آلیسا پیپرنو، دختر جوان ایتالیایی که هنگام شروع خیزش مردمی در ایران حضور داشت، در همبستگی با زنان ایرانی، پست‌هایی را در اینستاگرامش منتشر کرده بود.

آلیسا پیپرنو، شهروند ایتالیایی ساکن رم، چند روز پس از بازداشت با خانواده‌اش تماس گرفته و گفته بود که «بی‌دلیل» بازداشت شده است و از اینکه ممکن است دیگر هرگز آزاد نشود، می‌ترسد. آلیسا حدود دو ماه در ایران اقامت داشت و در انتظار صدور ویزا برای رفتن به پاکستان بود.

پیش‌تر سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده بود که مقام‌های ایران ۹ شهروند خارجی را با اتهام «همدستی» در اعتراض‌های اخیر دستگیر کرده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه هشتم مهرماه، در اطلاعیه‌ای دستگیری شماری از شهروندان کشورهای آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند و سوئد را تایید کرد.

کشورهای آلمان، انگلیس، آمریکا، فرانسه، سوئد و کانادا در اطلاعیه‌هایی به شهروندانشان و افراد دو تابعیتی توصیه کرده‌اند که از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند، زیرا احتمال دستگیری آنان وجود دارد. وزارت خارجه آلمان نیز به‌ تازگی از شهروندان این کشور و دو تابعیتی‌هایی که در ایران به سر می‌برند، خواست که خاک ایران را ترک کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بدون اشاره به بازداشت اتباع کشورهای دیگر در ایران، ادعا می‌کنند که این‌گونه اقدام‌ها ترویج «ایران‌ هراسی» است، اما سازمان‌های حقوق بشری بارها تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران از افراد دو تابعیتی به‌عنوان اهرمی برای فشار بر جامعه جهانی و امتیازگیری استفاده می‌کند.