همکاری اسرائيل و آمريکا برای مقابله با تهديد موشک‌های مافوق صوت

فرمانده هوا‌‌فضای جمهوری اسلامی مدعی شد: موشک بالیستیک هایپرسونیک ساخته‌ایم

گروسی: «ساخت موشک‌های بالستیک هایپرسونیک ایران، نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای کشور را تشدید می‌کند»-عکس از خبرگزاری تسنیم

اگرچه اسرائیل دارای یک گنبد دفاع هوایی چند لایه، ازجمله گنبد آهنین و سیستم دفاع موشکی پیکان۳ است، اما هنوز هیچ سامانه‌ای وجود ندارد که بتواند موشک‌های مافوق صوت (هایپرسونیک) را متوقف کند.

به گزارش اورشلیم پست، اسرائيل مدت‌ها پيش از آن‌که جمهوری اسلامی ايران اعلام کند چنين سلاح‌هایی را توسعه داده است، نگران موشک‌های مافوق صوت در منطقه بود و برای مقابله با هرگونه تهديدی از اين دست، با آژانس دفاع موشکی آمريکا همکاری کرده بود.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۱۹ آبان، مدعی شد که ایران موشک بالیستیک هایپرسونیک برای مقابله با سپرهای دفاعی هوایی ساخته است.

یکی از افسران ارشد دفاع هوایی ارتش اسرائیل در ماه سپتامبر گفته بود که موشک‌های مافوق صوت هنوز تهدیدی در منطقه نیستند، اما نگرانی بزرگی محسوب می‌شوند.

به گفته اين افسر ارتش اسرائیل، به دليل اين تهديد، این کشور با آژانس دفاع موشکی آمريکا همکاری نزديک داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان دفاع موشکی اسرائیل و آژانس دفاع موشکی آمریکا، شرکای کلیدی در پروژه‌های متعدد دفاع هوایی‌اند. واشنگتن و اسرائيل همچنين توافقی را امضا کرده‌اند که نشان‌دهنده کمک ایالت متحده آمريکا به اسرائيل در زمینه دفاع موشکی در زمان جنگ است و اين دو ارتش در سال‌های اخير دفاع هوایی مشترک متعددی را در دست داشته‌اند.

اگرچه اسرائیل دارای یک گنبد دفاع هوایی چند لایه، ازجمله گنبد آهنین، پیکان ۲، پیکان ۳، سپر موشکی دیوید اسلینگ و سامانه پدافند لیزری «پرتو آهنین» است، اما هنوز هیچ سامانه‌ای وجود ندارد که بتواند موشک‌های مافوق صوت را رهگیری کند. سامانه جدید پدافند لیزری «پرتو آهنین» هنوز در حال توسعه است.

وزارت دفاع اسرائیل آوریل گذشته اعلام کرد در چارچوب طرح تسریع قدرت دفاعی این کشور، سامانه پدافند لیزری «پرتو آهنین» را با موفقیت آزمایش کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سامانه لیزری قادر به رهگیری و انهدام پهپادها، موشک‌ها و سایر تهدیدهای هوایی است.

به گفته وزارت دفاع اسرائیل، این سامانه لیزری توانایی شکار پهپادها، خمپاره‌ها، موشک‌ها و موشک‌‌های ضدتانک در سناریوهای مختلف را دارد.

سیستم دفاع موشکی پیکان ۳ نیز به‌گونه‌ای طراحی شده که قادر است موشک‌های بالیستیک را در خارج از جو زمین رهگیری کند.

در حال حاضر به دلیل تهدید نوظهور موشک‌های مافوق صوت (هایپرسونیک)، سازمان دفاع موشکی آمریکا برای بودجه مالی ۲۰۲۳ خود درخواست ۲۲۵ میلیون دلار برای مقابله با این موشک‌ها کرده است.

موشک‌های مافوق صوت پنج برابر سریع‌تر از سرعت صدا پرواز می‌کنند و مسیرهای پروازی پیچیده و مختلفی دارند و تهدید جدی به شمار می‌روند. این ویژگی‌ها رهگیری آن‌ها را دشوار می‌کند.

این موشک‌ها همچنین می‌توانند کلاهک‌های هسته‌ای را حمل کنند و این مسئله این تهدید را نگران‌کننده‌تر می‌کند.

به‌ویژه پس از آن‌که ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که یک موشک مافوق صوت را که می‌تواند «به هر سپر دفاع موشکی نفوذ کند» توسعه داده است.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، روز پنجشنبه ۱۹ آبان، ادعا کرد که این موشک «قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آن‌ها را هدف قرار دهد».

حاجی‌زاده با اشاره به «سرعت بالای» این موشک تاکید کرد که «این موشک می‌تواند در‌ جو و خارج از جو‌ مانور دهد». این فرمانده سپاه افزود: «فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. این یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.»

 به گزارش خبرگزاری رویترز، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به اعلام خبر ساخت و تولید موشک‌های بالیستیک هایپرسونیک در ایران گفت: «ساخت موشک‌های بالیستیک هایپرسونیک ایران، نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند.»