طالبان ورود زنان به پارک‌های تفریحی و باشگاه‌های ورزشی را ممنوع کردند

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان محدودیت‌های جدیدی برای زنان وضع کرد

در ادامه محدودیت‌های جدید برای زنان که طالبان طی هفته گذشته اعلام کردند، ورود زنان به پارک‌های تفریحی نیز ممنوع شد و وزارت امر به معروف طالبان در یک دستور شفاهی، ورود زنان به پارک‌ها و اماکن تفریحی در سراسر افغانستان را قدغن کرد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، در مصاحبه با رویترز، این موضوع را تایید کرده است.

وزارت امر به معروف طالبان در یک هفته اخیر، مجموعه‌ای از محدودیت‌های جدید را برای زنان وضع کرد. این محدودیت‌ها عبارتند از بسته شدن حمام‌های عمومی زنانه، منع ورود به پارک‌های تفریحی، چه انفرادی و چه با خانواده، و حتی منع استفاده از باشگاه‌های ورزشی ویژه زنان.

یک منبع از کابل که نخواست نامش فاش شود، به ایندیپندنت فارسی گفت که افراد طالبان از سه روز پیش، در ورودی پارک‌ها مستقر شده‌اند و به زنان اجازه نمی‌دهند به پارک وارد شوند. منبع افزود: «پیش از این، زنان دست‌کم در دو روز هفته اجازه داشتند بدون مردان به پارک بروند اما اکنون درهای اماکن تفریحی کاملا به روی ما بسته شده است.»

این در حالی است که وزارت امر به معروف طالبان در آغاز فقط بر جداسازی زمان ورود زنان و مردان به پارک‌ها تاکید داشت و بر اساس آن، استفاده از پارک‌ها در روزهای هفته میان زنان و مردان تقسیم شده بود. اینک مشخص نیست این دستور جدید طالبان تا چه فراگیر خواهد شد و آیا دستور پیشین را نقض می‌کند یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلال کریمی، سخنگوی طالبان، در پاسخ به خبرنگار رویترز، تایید کرد که ورود زنان به پارک‌های تفریحی ممنوع شده است. او در مورد این دستور جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

با ممنوعیت ورود زنان به پارک‌های تفریحی، کودکان نیز به طور گسترده از رفتن به پارک‌ها محروم خواهند شد زیرا بیشتر کودکان آن گروه سنی که به پارک و اماکن تفریحی عمومی علاقه دارند، نمی‌توانند تنها به این مکان‌ها بروند.

در همین حال، شماری از زنان در کابل از بسته شدن باشگاه‌های ورزشی ویژه زنان خبر دادند. باشگاه‌های ورزشی زنان در افغانستان در از بیش از یک دهه گذشته فعال بودند و از جمله مکان‌های کاملا زنانه و بدون حضور مردان به شمار می‌روند. حتی با بازگشت طالبان به قدرت هم این مکان‌ها به دلیل اینکه کاملا زنانه بودند، به فعالیتشان ادامه دادند. اما از سه روز پیش، این باشگاه‌ها نیز تعطیل شده‌اند و زنان اجازه ورود به این مکان‌ها را ندارند.

یک منبع در کابل به ایندیپندنت فارسی گفت که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در آغاز هفته، به طور شفاهی دستور داد پارک‌ها و باشگاه‌‌های ورزشی را به مدت سه روز به روی زنان ببندند، «اما بعدا اعلام کردند تا فراهم شدن شرایط مناسب، این مکان‌ها به روی زنان بسته خواهد ماند».

مشخص نیست که منظور طالبان از «شرایط مناسب» چیست. طالبان در یک سال و چندماه گذشته، درباره بازگشایی مدارس دخترانه نیز همواره اعلام کرده‌اند که با فراهم شدن «شرایط مناسب» تحصیلی و طرح لباس مناسب یا سرفصل‌های درسی مناسب، به دختران اجازه بازگشت به مدارس را خواهند داد. اما هنوز مشخص نیست لباس و دروس مناسب با لباس و درس‌های قبلی دقیقا چه فرقی خواهند داشت.