پاییز و زمستان امسال چه جواهراتی مد است؟

هرچند جواهرات کلاسیک و شیک هرگز از مد نمی‌افتند، جواهرات زمستان امسال قطعا بزرگ و جسورانه خواهند بود

اگرچه مدو سبک‌های مختلف اغلب اوقات محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند، مد زمستان ۲۰۲۲ چنین قصدی ندارد. جواهرات در نمایش‌های مد پاییز/زمستان ۲۰۲۲ رقبای سرسختی برای لباس‌های اپل‌دار، کت‌های بزرگ‌تر از سایز، تاپ‌های براق، طرح‌های چاپی و پارچه‌های نئون کورکننده بودند، و بسیاری به آن‌ها بیشتر از لباس‌ها توجه نشان دادند.

همه جواهرات شیکی که در زمستان امسال مد شده‌اند، ترکیبی‌اند از جواهرات کلاسیک، به این مفهوم که نه‌تنها پیدا کردن و خریدن آن‌ها با قیمت به‌صرفه آسان‌تر است، بلکه می‌توان هر یک از آن‌ها را بارها استفاده کرد، حتی زمانی که دوران پرسروصدای مد بودنشان سر رسیده باشد. 

وب‌سایت «ال» (ELLE) به نقل از طناز شایان، شریک بنیانگذاری نام تجاری «جواهرات شای» (SHAY Jewelry) نوشت: «جواهرات زمستان امسال قطعا بزرگ و جسورانه خواهند بود، اما جواهرات کلاسیک و شیک هرگز از مد نمی‌افتند.»

علاوه بر این، جواهرات امسال، همپوشانی زیادی خواهند داشت. زیرا در این سبک، به راحتی از قابلیت ترکیب شدن با یکدیگر برخوردارند. مهم این است که سبک شخصی خود را بیابید و از قطعه‌هایی استفاده کنید که دوستشان دارید و برای شما مناسبند. 

۱- مروارید

تنیشا وایلد، بنیانگذار نام تجاری «جواهرسازی تن وایلد»، به «ال» می‌گوید: «مروارید کلاسیک بالاخره تغییر چهره می‌دهد. مروارید که نقش مهمی در زیبایی ثروت‌های موروثی ایفا می‌کند، برخلاف بسیاری از سبک‌ها که در طول دهه‌ها تکرار می‌شوند، هیچ وقت از مد نیفتاد که قرار باشد دوباره مد شود.

مروارید در زمره جواهرات کاربردی‌ است که می‌تواند یادگاری ارزشمندی از مادر یا مادربزرگتان باشد. اما بر خلاف مروارید‌های تک‌رشته‌ای ساده‌ای که مادربزرگ‌ها استفاده می‌کردند، در نمایش‌های مد امسال آن‌ها را در ابعاد و اشکال دیگری از جواهرات دیدیم: گردنبند‌های طوقی‌شکل با دانه‌های درشت مروارید در یک یا چند لایه، دستبند و گوشواره‌های بزرگ قطره‌اشکی، نمونه‌هایی از مروارید‌های روی صحنه نمایش بودند.

۲- اشکال انتزاعی

هندسه کلاسیک همیشه خود را در جواهرات نشان داده است، اما در مد زمستانی امسال، نگرش خارج از چارچوب، بیشتر به چشم می‌خورد. نام‌های تجاری‌ای چون اترو، یوهانگ وانگ، لاکوان اسمیت و کریستین کاون، در آویزهای بلند و شلوغ و مارپیچ خود، با طرح‌های طبیعی و انتزاعی، رویکرد آزادتری در مد نشان دادند. 

با این روش، می‌توانید کمد لباستان را بازآفرینی کنید. یک تی‌شرت کلاسیک و یک شلوار جین با یک جفت گوشواره ابری‌شکل یا دستبند مارپیچ درشت، حال و هوای تازه‌ای پیدا می‌کند. حتی وایلد عقیده دارد که «تزئینات جانبی به سرعت به جذابیت اصلی تبدیل می‌شوند؛ در حدی که به جای اینکه جواهرات در لباس‌ها کار شوند، چه بسا روزی در اطراف یک قطعه جواهر، لباسی کار شود.»

۳-همه چیز نقره

طیف رنگ‌های سردی که با یک بارش زمستانی همه جا را فرا می‌گیرد، جواهراتی با رنگ‌های خنثی می‌طلبد؛ همانطور که در نمایش‌های لاکوان اسمیت و میو میو هم نشان داده شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالی رونگ، بنیانگذار شرکت جواهرسازی با نام تجاری «رلری»، به وب‌سایت «ال» می‌گوید: «هرچند طلا همیشه پایه جواهرات خواهد بود (مخصوصا طلا با عیار ۱۴ که رنگ زرد ملایم‌تری دارد و برای همه پوست‌ها خوب به نظر می‌رسد)، قطعا امسال جواهرات نقره محبوبیت بالایی خواهند داشت. مخصوصا شاهد تمایل جوانان نسل زد و بزرگتر‌های آن‌ها به سمت جواهرات نقره حجیم و الهام‌گرفته از سبک گوتیک خواهیم بود.»

او می‌افزاید: «نقره برای مصرف‌کنندگان جوان جذاب‌تر است، زیرا از طلا به‌صرفه‌تر است، و رنگ سردتری دارد که هماهنگ کردن آن با لباس‌ها و دیگر اجزای ظاهر ساده‌تر است.»

۴- چند لایه روی هم

ساده‌ترین راه برای تطبیق مد‌های زمستانی با قطعاتی که از قبل در جعبه جواهرات خود دارید؟ تعداد بیشتری از آن‌ها را همزمان استفاده کنید. یکی از برجسته‌ترین تزئینات این فصل، لایه‌لایه بودن آن است؛ چندین گردنبند یا دستبند یکسان. حتی می‌توانید چند قطعه سبک را جداگانه بخرید و با قطعات سنگین‌تری که دارید، ترکیب کنید. 

رونگ می‌نویسد: «این روزها فروش جواهرات سبک در تعداد بالا، بیشتر از جواهرات درشت است. زیرا افراد دوست دارند تعداد بیشتری قطعه شیک را کنار هم بچینند تا هر روز، ظاهر منحصر‌‌‌به‌فردتری داشته باشند.»

۵- آویزهای درشت

خانه‌های مد لوکسی مانند رالف لورن، والنتینو و ویوین وست‌وود، در زمستان امسال آویز‌های باشکوهی به نمایش گذاشتند. هرچند گوشواره‌های بلند و آویزان با لبه‌های دندانه‌دار برای استفاده روزمره چندان کاربردی نیستند، اما به گفته رونگ، «مشتری‌ها قطعات بزرگ‌تر و جسورتر را برای مناسبت‌های خاصی، مثل عروسی یا تعطیلات، می‌پسندند». بنابراین، گشواره‌های رقصان درشت، به‌ویژه با توجه به عمر طولانی‌شان، خرید ایده‌آلی در این فصل خواهد بود.

۶- رنگی‌های درشت

مد پارچه‌های نئونی که در سال جاری حسابی پرطرفدار بود، به جواهرات نیز رسید و الهام‌بخش گوشواره‌های میناکاری درخشان و متهورانه، و دستبندها‌ و گردنبند‌های با سنگ‌های قیمتی رنگین‌کمانی شد. رونگ می‌گوید: «با تغییر فصل، سلیقه اکثر مشتریان به رنگ‌های خاکی‌تر و خنثی گرایش پیدا می‌کند، اما نمایش‌های مد امسال این امکان را فراهم کردند که حتی در روزهایی که آسمان خاکستری است، سایه‌های آفتابی‌تر را نگه داریم.»

قطعات رنگارنگ را در سبک‌های مختلفی می‌توان گنجاند. مثلا، هرچند گوشواره‌های میناکاری‌شده یا دستبند‌های رنگین‌کمانی کمتر در مجموعه‌های جواهرات می‌گنجند، سنگ‌های تولد، قطعاتی ارزشمند و ماندگارترند. شایان می‌گوید: «ما هر دو سر طیف را دیده‌ایم، سبک‌های جسورانه قیمتی کلاسیک که ارزش احساسی دارند، و قطعه‌های ارزان‌تری که نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی فعلی جهانی است.»

بیشتر از مُد و زیبایی