دستگیری شماری از گردشگران خارجی که از روی کنجکاوی از اعتراضات عکس گرفتند

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در ابتدای مهرماه از بازداشت ۹ تبعه اروپایی خبرداد و آن‌ها را به «جاسوسی» متهم کرد

انجمن‌ صنفی «راهنمایان گردشگری ایران» از دستگیری شماری از گردشگران خارجی خبر داد که از روی کنجکاوی، از اعتراضات سراسری در ایران عکاسی کرده بودند.

محسن حاجی‌سعید، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران، از مسئولان امنیتی کشور خواست که امنیت گردشگران خارجی و بازتاب بین‌المللی دستگیری آنان را در نظر بگیرند. او همچنین گفت: « متاسفانه شاهد بودیم برخی از گردشگران خارجی که تنها از روی کنجکاوی از حوادث اخیر کشور عکاسی کرده‌اند، دستگیر شدند. لزوما همه گردشگرانی که در جای نادرست دیده می‌شوند، جاسوس نیستند. این موضوع به یک مطالبه حیاتی برای گردشگری تبدیل شده است.»

این مقام صنعت گردشگری همچنین با اشاره به احیای ۶۰ درصدی صنعت گردشگری در جهان در پی رفع موانع همه‌گیری جهانی، گفت که در ایران این صنعت بیش از ۱۵ درصد احیا نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاجی‌سعید همچنین با اشاره به مصوبه مشوق مالیاتی برای «تبلیغ مقابله با ایران‌هراسی»، درخواست کرد که این طرح یک دوره پنج ساله دیگر هم تمدید شود.

او همچنین از نمایندگان مجلس خواست تا کمک کنند که موجی که در ماه‌های اخیر علیه ایران در دیگر کشورها به راه افتاده است، خنثی شود، زیرا باعث کم شدن تعداد گردشگران خارجی می‌شود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در ابتدای مهرماه از بازداشت ۹ تبعه اروپایی خبرداد و آن‌ها را به «جاسوسی» متهم کرد.

مدتی پیش هم یک گردشگر اسپانیایی در حال عکاسی در خیابان دستگیر شد که به گفته عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با همکاری نیروی انتظامی، پس از ساعاتی آزاد شد.

در شرایطی که گردشگران اروپایی به سادگی با احتمال دستگیری در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران مواجه‌اند، برخی کشورهای اروپایی با انتشار بیانیه‌هایی، از شهروندان‌ خود خواسته‌اند که به ایران سفر نکنند.

به گفته اکبر غمخوار، عضو جامعه تورگردانان ایران، امتناع گردشگران خارجی از سفر به ایران، باعث لغو دست‌کم ۷۰ درصد تورهای گردشگری به ایران شده است.