چين با سفر برنامه‌ريزی شده وزير تجارت بريتانيا به تايوان مخالفت کرد

وزارت اقتصاد تايوان ضمن خودداری از اظهار‌نظر در این باره، اعلام کرد که در جلساتی که ترتيب می‌دهد، رسانه‌ها حضور نخواهند داشت

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک جلسه رسانه‌ای تاکید کرد که مقام‌های تایوان باید از تبانی با نیروهای خارجی دست بردارند- GREG BAKER / AFP

وزارت امور خارجه چين روز دوشنبه، ۷ نوامبر (۱۶ آبان)، گفت بريتانيا بايد هر نوع  مبادلات رسمی با تايوان را متوقف کند. اين بيانيه پس از آن منتشر شد که وزير تجارت بین‌المللی بريتانيا برنامه‌های خود را برای ديدار از این جزيره خودگردان با هدف مذاکرات تجاری، اعلام کرد. دولت چین مدعی است که تایوان بخشی از سرزمین اصلی چین است و هر گونه رابطه رسمی بین تایوان و دولت‌های خارجی را به شدت محکوم می‌کند. مقام‌های چین بر این باورند که این نوع اقدامات، نشان‌دهنده حمایت از جدا شدن تایوان از چین است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک جلسه رسانه‌ای تاکید کرد که مقام‌های تایوان باید از تبانی با نیروهای خارجی دست بردارند.

وزارت تجارت بين‌المللی بريتانيا اعلام کرده است که گرگ هندز، وزیر تجارت بین‌الملل این کشور و عضو پارلمان بریتانیا، این هفته در سفر به تایوان، با تسای اينگ ون، رئيس جمهوری تايوان، ملاقات خواهد کرد. به گزارش رویترز، گرگ هندز همچنين در جريان ديدار دو روزه خود، در بیست و پنجمین مذاکرات سالانه تجارت بريتانيا و تايوان شرکت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر گرگ هندز در بیانیه‌ای تصریح کرد: «بازدید از تایوان پیام روشنی از تعهد بریتانیا به افزایش روابط تجاری بریتانیا و تایوان است.» او گفت: «تایوان نیز مانند بریتانیا از تجارت آزاد و عادلانه که با یک نظام مبتنی بر قوانین تجاری جهانی پایه‌گذاری شده است، حمایت می‌کند.»

دفتر گرگ هندز افزود که او همچنین با جان دنگ، مذاکره‌کننده ارشد تجاری تايوان، و وانگ می هوآ، وزير اقتصاد  تایوان، ملاقات خواهد کرد.

وزارت اقتصاد تايوان ضمن خودداری از اظهار‌نظر در این باره، اعلام کرد که در جلساتی که ترتيب می‌دهد، رسانه‌ها حضور نخواهند داشت.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین که در پکن سخن می‌گفت، اعلام کرد که چین با هر نوع مبادلات رسمی بین تایوان و کشوری که پکن نیز با آن روابط دیپلماتیک دارد، سرسختانه مخالفت می‌کند.

ژائو لیجیان گفت: «ما از بریتانیا می‌خواهیم که به هر نوع مبادلات رسمی با تایوان پایان دهد، و ارسال سیگنال‌های اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب برای استقلال تایوان را متوقف کند.»

تایوان، بریتانیا را یک شریک دموکراتیک هم‌فکر می‌داند، و از نگرانی‌های لندن در مورد تهدید‌های نظامی چین و حمایت از مشارکت تایوان در سازمان‌های بین‌المللی، دلگرم شده است. به دلیل مخالفت چین، تایوان از عضویت در اکثر سازمان‌های بین‌المللی در صحنه جهانی محروم شده است.

بریتانیا نیز مانند تایوان، برای پیوستن به توافق شراکت جامع و پیشرو ترنس-پاسیفیک، پیمان تجاری اقیانوس آرام، تلاش می‌کند. پیمان تجاری اقیانوس آرام، یک پیمان سرمایه‌گذاری و تعیین مقررات بین ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام است که پس از هفت سال مذاکره، در چهارم فوریه ۲۰۱۶، در اوکلند نیوزیلند نهایی شد.

اعضای این پیمان در فوریه سال جاری میلادی توافق کردند که بریتانیا می‌تواند درخواست خود را ارائه دهد، زیرا لندن پس از خروج از اتحادیه اروپا، به دنبال روابط تجاری جدید است.

بریتانیا روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما دو طرف روابط اقتصادی و غیررسمی نزدیکی دارند و بریتانیا سفارت غیررسمی خود را در تایپه حفظ کرده است.

بیشتر از جهان