دو روز به انتخابات میان‌دوره‌ای: چهار رئیس‌ جمهوری آمریکا به میدان آمدند

بایدن، کلینتون، اوباما و ترامپ، هر یک می‌کوشند حزب خودشان پیروز شود 

چرخه انتخاباتی آمریکا بر روزهای پرتلاطم توییتر نیز تاثیر گذاشته‌ است- REUTERS/Gaelen Morse

در حالی‌که تنها دو روز تا انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا باقی مانده است، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری کنونی، و بیل کلینتون، باراک اوباما و دونالد ترامپ، سه رئیس‌ جمهوری سابق، به میان آمده‌اند تا به موفقیت نامزدهای هم‌حزبی خود کمک کنند. دموکرات‌ها در حال حاضر اکثریت را در هر دو مجلس نمایندگان و سنا در اختیار دارند و جمهوری‌خواهان می‌کوشند هر دو اکثریت را پس بگیرند. در عین حال، انتخابات‌ مهم فرمانداری نیز در ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت و سه منطقه آمریکا نیز در همین مقطع برگزار می‌شود. 

اوباما روز شنبه، ۵ نوامبر (۱۴ آبان)، در سخنان خود یادآوری کرد اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۴ شکست نخورده بودند، ترکیب دیوان عالی متفاوت می‌بود و امروز وضعیت حق سقط‌جنین بسیار تفاوت می‌کرد. 

اوباما که در گردهمایی حزب دموکرات در دانشگاه تمپل در پنسیلوانیا سخنرانی می‌کرد، گفت: «اگر سال ۲۰۱۴ سنا را حفظ کرده بودیم، تصمیم‌گیری‌ راجع به بنیادین‌ترین حقوق‌مان، در دیوان عالی بسیار متفاوت انجام می‌شد. خلاصه اینکه انتخابات‌های میان‌دوره‌ای شوخی‌بردار نیستند.» 

در انتخابات سال ۲۰۱۴ که در اواسط دومین دوره ریاست‌جمهوری اوباما برگزار می‌شد، جمهوری‌خواهان به اکثریت پیشین خود در مجلس نمایندگان ادامه دادند و در سنا هم به اکثریت رسیدند. اوباما به پنسیلوانیا رفته بود تا به پیروزی دو نامزد دموکرات کمک کند: جان فترمن که می‌خواهد با پیروزی بر دکتر محمد اوز، رقیب جمهوری‌خواه، به مجلس سنا راه یابد، و جاش شاپیرو،‌ نامزد فرمانداری، که با داگ ماستریانو، یکی از راستگراترین جمهوری‌خواهان، رقابت می‌کند.

بایدن و کلینتون در روزهای اخیر به نیویورک رفتند تا به کتی هوکول، فرماندار نیویورک، کمک کنند که بر خلاف پیش‌بینی‌ها، پیروزی راحتی پیش رو ندارد. تمرکز دو رئیس‌ جمهوری کنونی و سابق بر مناطق دموکرات‌نشین است که مشارکت بالا در آن‌ها نقش مهمی در پیروزی خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوکول روز شنبه گردهمایی‌ای با بیل کلینتون برگزار کرد. کلینتون از هراس‌افکنی و قلدرمابی مردانه لی زلدین، نامزد جمهوری‌خواهان برای فرمانداری، انتقاد کرد. روز یکشنبه، نوبت بایدن بود که به حمایت هوکول بیاید. بایدن و هوکول در گردهمایی حزب‌ خود در کالج سارا لارنس در برانکسویل (حومه‌های شمالی شهر نیویورک) شرکت کردند.

نیویورک از سال ۲۰۰۲ که جورج پاتاکی برای دور سوم انتخاب شد، فرماندار جمهوری‌خواه انتخاب نکرده و تعداد رای‌دهندگان ثبت‌شده دموکرات در این ایالت، چندین میلیون بیشتر از جمهوری‌خواهان است. با این حال، نظرسنجی‌های متعدد نشان داده‌اند که به‌رغم پیشتاز بودن فرماندار فعلی، کتی هوکول، فاصله او با زلدین، عضو کنونی مجلس نمایندگان، بسیار کم است. 

با این‌همه احتمال اینکه دموکرات‌ها اکثریت خود را در مجلس نمایندگان از دست بدهند، بالا است. در مجلس سنا بخت دموکرات‌ها برای حفظ اکثریت بیشتر است، اما در این زمینه نیز نبردی بسیار سخت در چندین ایالت کلیدی همچون نوادا، پنسیلوانیا، آریزونا، ویسکانسین و جورجیا پیش رو دارند. حزب رئیس‌ جمهوری معمولا در انتخابات‌های میان‌دوره‌ای خوب عمل نمی‌کند و این ‌بار دموکرات‌ها در حالی وارد مصاف انتخاباتی شده‌اند که بالاترین تورم ۴۰ سال گذشته در کشور جریان دارد. محبوبیت شخصی بایدن هم بسیار پایین است. طبق نظرسنجی رویترز/ایپسوس که سه‌شنبه گذشته منتشر شد، تنها ۴۰ درصد مردم آمریکا از عملکرد او رضایت دارند. 

در فلوریدا، دونالد ترامپ که خود نیز ساکن همین ایالت است، روز یکشنبه به میامی می‌رود تا در گردهمایی حمایت از مارکو روبیو، سناتور این ایالت،‌ ‌مشارکت کند. پیش‌بینی می‌شود که این سناتور جمهوری‌خواه بر رقیب دموکرات خود، ول بی دمینگز، عضو کنونی مجلس نمایندگان، پیروز شود. اما ران د سانتیس،‌ فرماندار فلوریدا که آمال ریاست ‌جمهوری هم در سر دارد، در گوشه دیگری از این ایالت (کانتی هیلزبورو در نزدیکی تامپا) گردهمایی خودش را برگزار می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که د سانتیس در انتخابات فرمانداری به راحتی پیروز شود. اما همزمانی دو گردهمایی، از اختلافات دو نفر از مهم‌ترین جمهوری‌خواهان کشور خبر می‌دهد: ترامپ و د سانتیس احتمالا در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

در جورجیا، به گفته مقام‌های ایالتی، رکورد تاریخی بیشترین آرای ماخوذه پیش از انتخابات ثبت شده است. دوره رای‌گیری زودهنگام جمعه‌شب خاتمه یافت و مجموعا بیش از دو میلیون و ۲۸۸ هزار نفر رای دادند. 

علاوه بر ایالت‌های اصلی، برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند نتایج انتخابات ایالت نیوهمپشر نیز منجر به غافلگیری شود. احتمال شکست خوردن مگی هسن، سناتور دموکرات این ایالت، در مقابل رقیب جمهوری‌خواه او، نیز مطرح است. مگی هسن در سال ۲۰۱۶ تنها با ۰.۱ درصد آرای بیشتر پیروز شد. 

چرخه انتخاباتی آمریکا بر روزهای پرتلاطم توییتر نیز تاثیر گذاشته‌ است. به گفته منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «نیویورک‌تایمز»، این شرکت تصمیم گرفته است طرح جدید خود را برای «تیک آبی» دادن به مشتریانی که ماهیانه ۷.۹۹ دلار پرداخت می‌کنند، تا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای به تاخیر اندازد.

بیشتر از جهان