طالبان به روسیه: شکل‌گیری ما ارتباطی با آمریکا ندارد

سخنگوی وزارت خارجه طالبان، برگزاری نشست مسکو بدون حضور طالبان را ناقص خواند

نیروهای طالبان با خروج آمریکا از افغانستان، میلیاردها دلار اسلحه و تجهیزات به‌دست آوردند- WAKIL KOHSAR/ AFP

وزارت امور خارجه طالبان در واکنش به ادعای دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد که هرگونه ادعا در نسبت‌ دادن «تحریک اسلامی طالبان» به ‌آمریکا را رد می‌کند.

هفته گذشته نیکولای پاتروشف در نشست روسای امنیت کشورهای مشترک‌المنافع در مسکو، گفته بود که آمریکا گروه‌های تروریستی القاعده، طالبان و داعش را ایجاد کرده است و برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی‌اش از آن‌ها استفاده می‌کند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، روز شنبه، پنجم نوامبر (۱۴ آبان‌ماه) در یک رشته توییت، نوشت: «تحریک اسلامی طالبان، پس از شکست اتحاد جماهیر شوروی و برای ایجاد نظام اسلامی مبارزه کرد، حکومت ملوک‌الطوایفی در دهه ۹۰ و بعد از آن اشغال خارجی را نابود کرد.»

بلخی اصطلاح «ملوک‌الطوایفی» را برای اشاره تلویحی به حکومت نیروهای مجاهدین به‌کار برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست «فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان» در اواسط ماه جاری میلادی بدون حضور نماینده حکومت طالبان برگزار می‌شود. قرار است که در این نشست نمایندگان روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبکستان شرکت کنند.

این درحالی است که اکتبر سال گذشته در نشست مشابه قبلی، عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، شرکت کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان این نشست را بدون حضور نمایندگان «امارت اسلامی» ناقص خواند و گفت: «افغانستان اکنون دارای یک حکومت مستقل، مسئول و قانونی است و این حکومت توانست که به‌طور موثر امنیت را تقویت و مرزها را ایمن کند. شرکت‌نکردن دولت افغانستان در این‌گونه نشست‌ها می‌تواند تاثیری منفی بر تعامل داشته باشد.»

او تاکید کرد که طالبان خواستار تعامل مثبت با کشورهای همسایه، منطقه و جهان، در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی است.

این درحالی است که دبیر شورای امنیت روسیه درباره نفوذ تروریست‌ها از خاک افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی هشدار داده است. او در نشست با روسای امنیت کشورهای مشترک‌المنافع در مسکو گفت این خطر وجود دارد که پناهندگان نه‌تنها به ایران و پاکستان، بلکه به کشورهای آسیای مرکزی نیز نقل‌ مکان کنند. دبیر شورای امنیت روسیه افزود که ممکن است تروریست‌ها با استفاده از فرصت و در پوشش مهاجران و پناهندگان، وارد کشورهای آسیای میانه شوند و برای این کشورها خطر ایجاد کنند.

این تنش و برخورد تند میان طالبان و دولت روسیه که یکی از نخستین حامیان طالبان پس از به‌قدرت رسیدن این گروه در افغانستان بود، پس از آن اتفاق می افتد که هفته گذشته توماس وست، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در امور افغانستان، از ادامه گفت‌وگوها میان طالبان و مقام‌های آمریکایی در دوحه خبر داد. درپی این گفت‌وگوها که گفته میشود از چند ماه پیش آغاز شده، آمریکا میزان پول هفتگی ارسالی به افغانستان را از ۳۲میلیون به چهل‌میلیون دلار افزایش داده است. علاوه‌بر این، گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در فضای افغانستان نیز نسبت‌به ماه‌های گذشته، کاهش یافته است.

بیشتر از جهان