واکنش آمریکا به سالروز ۱۳ آبان: زندانی‌های دوتابعیتی آزاد شوند

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بر لزوم آزادی عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی از زندان‌های ایران تاکید کرد

هم‌زمان با چهل‌و‌سومین سالگرد حمله به سفارت آمریکا در تهران، وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه چهارم نوامبر (۱۳ آبان) بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «امروز ۴۳ سال از اشغال سفارت آمریکا در تهران می‌گذرد. پیروان آیت‌الله خمینی دیپلمات‌های ما را به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفتند و آن‌ها و به‌تبع‌ آن‌ها، خانواده‌هایشان را در خانه خود در آمریکا عذاب دادند. ما از فداکاری دیپلمات‌هایمان که در تهران خدمت می‌کردند سپاسگزاریم؛ همان‌طور که از خدمات همه دیپلمات‌های آمریکایی که برای پیشبرد منافع امنیت ملی ایالات متحده در سراسر جهان، اغلب در شرایط دلخراش تلاش می‌کنند، سپاسگزاریم.»

این بیانیه در ادامه تاکید می‌کند: «گذشته از تسخیر سفارت، رژیم ایران سابقه طولانی در زندانی کردن ناعادلانه اتباع خارجی برای استفاده به‌عنوان اهرم سیاسی دارد. ما همچنان متعهد به آزادی همه شهروندان آمریکایی بازداشت شده به ناحق هستیم و بار دیگر تاکید می‌کنیم که ایران باید به شهروندان آمریکایی ازجمله عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی اجازه دهد تا نزد عزیزانشان به خانه بازگردند.»

علاوه بر این بیانیه که ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید صادر کرد، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز در توییت خود ضمن اشاره به نام این سه زندانی ایرانی-آمریکایی، جمهوری اسلامی را متهم کرد که سابقه طولانی در «بازداشت ناعادلانه» شهروندان خارجی دارد و از بازداشت شهروندان کشورهای دیگر به‌عنوان ابزار فشاری برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند.

حمله به سفارت آمریکا در ایران یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد. گروهی در روز ۱۳ آبان با حرکت به سمت سفارت آمریکا و بالا رفتن از دیوارهای سفارتخانه، وارد محوطه سفارت شدند و تعدادی دیپلمات و کارمند سفارتخانه را به گروگان گرفتند. این اتفاق طی چهار دهه روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است و با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از آن دفاع می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئيسی، رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی تازه‌اش در روز جمعه که به مناسبت ۱۳ آبان مقابل سفارت پیشین آمریکا در تهران انجام شد، با اشاره به این‌که آیت‌الله خمینی، آمریکا را «شیطان بزرگ» نامیده است، گفت: «آمریکا برای اینکه به منافع خودش برسد، حاضر است بسیاری از مردم را از بین ببرد و منافع آن‌ها را به خطر بیندازد. حرکت بصیر دانشجویان در آبان ۵۸ جریان مبارزه با استکبار را کامل کرد.»

رئیسی همچنین خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد و مصمم است به اسارت شما درنیاید. ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد.»

او این گفته‌ها را در پاسخ به جو بایدن مطرح کرد که شامگاه پنجشنبه در یک سخنرانی انتخاباتی در کالیفرنیا قول «آزادی ایران» را داده و گفته بود: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد می‌کنیم.»

در همین حال، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به «ترویج خشونت از سوی آمریکا در حوادث اخیر و تلاش برای توافق هسته‌ای»، در توییتی خطاب به بایدن نوشت: «کاخ سفید که به شکل فزاینده‌ای در اغتشاشات اخیر ایران، مروج خشونت و ترور شد، هم‌زمان برای توافق هسته‌ای تلاش می‌کند. آقای بایدن، رفتار ریاکارانه و حمایت از داعش را متوقف کنید!»

پیش از آن نیز، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در روز یازدهم آبان با بیان اینکه جهان بدون آمریکا جای زیباتری است، گفت: «ایرانیان در ۱۳ آبان ۵۸ با اشغال سفارت آمریکا به جهانیان ثابت کردند که دوران کودتا در این کشور تمام شده و قدرت استکبار در برابر اراده ملت‌ها همچون پر کاهی در مقابل طوفان است.»

روز جمعه هم‌زمان با راهپیمایی روز ۱۳ آبان، رسانه‌های جهان در کنار پوشش اخبار مربوط به این راهپیمایی حکومتی، اشاره کردند که چنین نمایشی در شرایطی برگزار می‌شود که معترضان در هفته‌های اخیر خیابان‌های شهرهای مختلف ایران را تسخیر کرده بودند.

نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره این راهپیمایی نوشت: «تظاهرات موردحمایت دولت به مناسبت رویداد ۱۹۷۹، به‌طور گسترده از تلویزیون پخش شد و این در حالی است که اعتراض‌های ضد دولتی کشور را تکان داده است. این تظاهرات، کاملا در تضاد با اعتراض‌های ضد حکومتی است که کشور را فراگرفته و یکی از بزرگترین چالش‌ها را برای روحانیان حاکم ایجاد کرده است. درحالی‌که مانند مراسم سال‌های گذشته، بسیاری از شرکت‌کنندگان با اتوبوس‌هایی که دولت هزینه آن را پرداخت می‌کند به تظاهرات ‌آمدند، بسیاری از معترضان جوان که دهه‌ها پس از تسخیر سفارت آمریکا به دنیا آمده‌اند، شب‌ها به خیابان‌های شهرهای ایران می‌آیند تا پایان جمهوری اسلامی را فریاد بزنند.»

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: «ایران تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ را در میان اعتراض‌های ضد دولتی جشن گرفت. تظاهرات دولتی روز جمعه در ایران در تضاد کامل با موج اعتراضاتی است که پس از مرگ مهسا امینی این کشور را فرا گرفته است.»

رویترز اشاره کرد: «پلیس با خشونت معترضان را سرکوب می‌کند به‌طوری که بر اساس آمارهای منتشرشده بیش از ۱۴ هزار نفر در تظاهرات بیش از ۱۳۴ شهر بازداشت شده‌اند. تظاهرات اخیر معترضان ایرانی یکی از بزرگترین چالش‌ها برای اقتدار رهبر جمهوری اسلامی است. جنبش‌های گذشته بر موضوعاتی مانند نتایج انتخابات و مشکلات اقتصادی متمرکز بود، اما معترضان کنونی که شامل اقلیت سنی و کرد نیز می‌شوند، مصمم به برقراری نظم سیاسی جدید در ایران‌اند. با همه این‌ها، مقام‌های ایران در تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی و رهایی از تحریم‌ها، آمریکا را مقصر ناآرامی‌ها در ایران می‌دانند.»