رد ادعاهای پایان خیزش انقلابی؛ دست کم ۲۵ شهر ایران صحنه تظاهرات ضدحکومتی شد

جوانان محلات تهران برای جمعه ۱۳ آبان: امشب هم فریاد سرنگونی سیدعلی را سرخواهیم داد

مراسم چهلمین روز قتل حکومتی شیرین علیزاده جمعه ۱۳ آبان در اصفهان، باغ رضوان برگزار می‌شود - 1500 تصویر

حدیث نجفی، مهرشاد شهیدی، مهسا موگویی، جواد حیدری و غزاله چلابی کشته‌شدگانی بودند که مردم ایران روز پنجشنبه ۱۲ آبان‌، خیزش سراسری خود را با نام آن‌ها گره زدند. مراسم گرامیداشت افرادی که در جریان خیزش سراسری مردم ایران در شهرهای مختلف و به دست نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی کشته شدند، نه‌تنها در کرج، اراک، فولادشهر اصفهان و آمل، بلکه در دست‌کم ۲۵ شهر ایران مردم به یاد آن‌ها اعتراض‌هایشان را ادامه دادند.

شهرهای قزوین، رشت، لاهیجان، کرج، اصفهان، فولادشهر، فسا، مشهد، تبریز، شهریار، مریوان، بانه، آمل، چالوس، کرمانشاه، ساری، ارومیه، شیراز، بندر انزلی، تهران، اراک، الوند، کامیاران، سنندج و سقز شهرهایی بودند که با حضور گسترده مردم در آن‌ها تظاهرات ضدحکومتی برگزار شد.

مردم در روز جمعه نیز برای گرامیداشت یاد شیرین علیزاده از کشته‌شدگان این شهر فراخوان صادر کردند. مراسم چهلمین روز قتل حکومتی شیرین علیزاده جمعه ۱۳ آبان در اصفهان، باغ رضوان برگزار می‌شود.

 معلمان و فرهنگیان سقز نیز از مراسم حکومتی ١٣ آبان در سالن کاوه این شهر اعلام برائت کردند و از والدین دانش‌آموزان خواستند فرزندانشان را به این نمایش رژیم نفرستند.

جوانان محلات تهران نیز برای تجمع در روز جمعه نوشت: «ایرانیان دیشب از تهران تا فسا و از کرمان تا قزوین برای حاکمان جنایتکار کابوس آفریدند، درود بر شرفتان که شب را چون روز برای ‌آن‌ها جهنم کردید. امروز هم که چهلم تعدادی از جان‌باختگان انقلاب‌ ملت ایران و سالگرد ستار بهشتی است دوباره فریاد سرنگونی سید علی را سر خواهیم داد.»

اعتراض‌های پنجشنبه ۱۲ آبان

تهران در محله‌های تهرانپارس، هفت حوض، نارمک، صادقیه، سردار جنگل، فردوس، ستاری، نازی‌آباد، خزانه، جمهوری، سعادت‌آباد، بلوار کاشانی، شهرک اکباتان و... تجمع‌های اعتراضی پراکنده‌ای تشکیل شد. مردم این شهر از ابتدای غروب تا پاسی از شب در خیابان‌ها حضور داشتند و از نیمه‌های شب شعارهایشان را با وجود شنیده شدن صدای تیراندازی از پشت پنجره خانه‌هایشان فریاد زدند. پنجشنبه‌شب از جای جای شهر تهران صدای تیراندازی شنیده می‌شد.

در منطقه سعادت‌آباد و شهرک غرب معترضان تجمع‌هایی برگزار کردند. در یکی از ویدیوهای منتشر شده از منطقه سعادت‌آباد تهران درگیری میان نیروهای بسیج و پلیس دیده می‌شد. منتشرکننده این ویدیو مدعی شد که نیروهای پلیس، بسیجی‌ها را با مردم عادی اشتباه گرفتند و به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور پرتاب کردند. از سوی دیگر نیز نیروهای بسیج به تیراندازی به سمت نیروهای پلیس اقدام کردند و همین اتفاق برای دقایقی باعث درگیری فیزیکی میان این دو گروه شد.

مردم در محله‌های ستارخان و بلوار فردوس به روشن کردن آتش در خیابان و شعار علیه سید علی خامنه‌ای اقدام کردند. ساکنان شهرک اکباتان نیز آتش روشن کردند و با تشکیل حلقه‌ به دور آن شعارهایی ازجمله «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» سر دادند. در هفت حوض و نارمک نیز شعارهای «آزادی آزادی آزادی» و «زن زندگی آزادی» از سوی مردم شنیده می‌شد.

محله نازی‌آباد تهران نیز بار دیگر شاهد حضور گسترده مردم بود و معترضان شعار «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم» سر ‎دادند.

مردم کرج هم‌زمان با مراسم چهلم حدیث نجفی و پارسا رضادوست در تجمع خود به رهبری یک زن جوان شعار دادند: «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم». در خرمدشت کرج مردم معترض با شعار «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» تجمع کردند. ویدیوهای منتشر شده از این شهر حاکی از حضور صدها نفر از مردم این شهر در این اعتراض‌ها بود. مردم برخی از خیابان‌های کرج و حوالی بهشت سکینه را مسدود کردند و به مقابله با نیروهای پلیس و سرکوبگر پرداختند. ویدیوها حاکی از خلع سلاح شدن ماموران یک خودروی نیروی انتظامی در کرج به‌دست مردم و مجروح شدن آنان است. ویدیوهایی از کرج منتشر شده که حاکی از پرتاب شی‌هایی از بالگردها به طرف مردم است و حاضران از پرتاب گاز اشک‌آور و بمب صوتی خبر می‌دهند. نیروهای امنیتی به علت بسته بودن راه‌های ورودی به محل تجمع نتوانستند خود را به مردم برسانند و به همین دلیل برای انتقال نیروهای امنیتی و همچنین بیرون بردن نیروهای آسیب‌دیده پلیس نیز از هلی‌کوپتر استفاده کردند.

فولادشهر اصفهان نیز روز ۱۲ آبان در مراسم چهلم مهسا موگویی شاهد اعتراض‌هایی گسترده بود. صدها نفر از مردم این شهر با شعارهای «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «مرگ بر خامنه‌ای» خیابان‌های این شهر را به تسخیر خود درآوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، یک زن در حاشیه مراسم چهلم مهسا موگویی از ناحیه صورت هدف گلوله قرار گرفت. در این ویدیو همچنین تلاش دختر او برای احیا دیده می‌شد. برخی خبرها حاکی از زنده‌بودن این فرد دارد.

در شهر رشت نیز برای ساعاتی برخی خیابان‌های این شهر به تسخیر معترضان درآمد و نیروهای انتظامی که اقدام به مقابله با معترضان کرده بودند مجبور به فرار از آن منطقه شدند و در سرکوب معترضان ناکام ماندند. شهر فسا در استان فارس نیز به خیزش انقلابی مردم ایران پیوست. مردم این شهر تا پاسی از شب در خیابان‌ها شعار می‌دادند و در مناطقی با نیروهای امنیتی درگیر شدند. بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مردم شعار «این همه‌سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر می‌دادند.

گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو حاکی است که در استان کردستان، شهرهای کامیاران، سنندج، مریوان و سقز در شامگاه پنجشنبه شاهد درگیری میان نیروهای سرکوبگر حکومتی و مردم بودند.

شهر لاهیجان نیز درگیر اعتراض‌های خیابانی مردم بود. خبرها حاکی از آن است که یک نوجوان ۱۶ ساله در لاهیجان مورد اصابت گلوله مستقیم نیروهای امنیتی قرار گرفت. این نوجوان که عرفان زمانی نام داشت پس از آنکه از سوی نیروهای امنیتی به او تیراندازی شد بر روی زمین افتاد، اما امنیتی‌ها بالای سر او ایستادند و اجازه نزدیک شدن و کمک به مردم ندادند. آن‌ها همچنین به افرادی که قصد نزدیک شدن به این نوجوان را داشتند نیز تیراندازی می‌کردند.

مردم در مراسم چهلم غزاله چلابی از کشته‌شدگان اعتراض‌ها در آمل، نیز شعار «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» سر دادند. این اتفاق در حالی رخ داد که پیش‌ازاین عنوان شده بود پدر و مادر غزاله پس از مرگ او بارها از سوی نیروهای امنیتی تهدید شده‌اند. نیروهای امنیتی پس از برگزاری مراسم به پرتاب گاز اشک‌آور و همین‌طور شلیک مستقیم به سمت معترضان اقدام کردند.

هم‌زمان با چهلمین روز درگذشت امیرحسین شمس، نیروهای امنیتی برای جلوگیری از حضور مردم بر سر مزار او، ورودی آرامگاه یوسف رضا را در چالوس بستند. بااین‌حال مردم در این شهر به برگزاری تجمعی اعتراضی اقدام کردند و فریاد مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

در شهر قزوین نیز مراسم چهلمین روز درگذشت جواد حیدری با حضور گسترده مردم این شهر برگزار شد. بر اساس تصاویر منتشر شده مادر نوید افکاری بر مزار جواد حیدری حاضر شد و به همراه مادر او عزاداری کرد. مردم حاضر در مراسم نیز در شعارهایشان نام نوید افکاری را فریاد زدند. بعد از مراسم چهلم جواد حیدری، مردم به مسدود کردن اتوبان قزوین، تاکستان اقدام کردند و این اتوبان برای دقایقی به‌دست مردم تسخیر شد.