سرنوشت گنگ متقاضیان امتحان آیلتس

همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا جرم است

روابط عمومی وزارت اطلاعات ایران همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا را ممنوع اعلام کرد - عکس از وبسایت ایرانیان انگلستان 

روابط عمومی وزارت اطلاعات ایران اخیرا اعلام کرد هر گونه همکاری با «برتیش کانسیل» ممنوع است و هر کس با آن‌ها همکاری کند مجرم تلقی می‌شود. مطابق گذشته، فعالیت‌های موسسات فرهنگی وابسته به خارج شبکه سازی و تلاش برای جاسوسی عنوان شده است. این در حالی است که برای این ادعا هیچ مدرک و دلیلی توسط وزارت اطلاعات ارائه نشده است. پیش از این و براساس همین اتهام، ارس امیری، از سال ۹۷ به جرم همکاری با دولت متخاصم در راستای جاسوسی و نفوذ، در زندان به سر می‌برد. اگرچه او این اتهام را رد کرده است.

اما بیش از ابعاد سیاسی، موضوعی که مردم عادی را نگران کرده، فعالیت‌های فرهنگی بریتیش کانسیل یا شورای فرهنگی بریتانیا است. یکی از فعالیت‌های این شورا در کشورهای مختلف، برگزاری آزمون آیلتس است. آیلتس آزمونی است که سطح دانش زبان انگلیسی فرد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. آزمون آیلتس توسط سه سازمان بریتیش کانسیل، IDP و موسسه ارزیابی کمبریج در سراسر جهان برگزار می‌شود. این آزمون که برای مهاجرت و تحصیل مورد نیاز است، در سال‌های گذشته توسط بریتیش کانسیل در ایران برگزار می‌شد. اما پس از تعطیلی آن در سال ۱۳۸۷، IDP  که وابسته به استرالیا است، مسئولیت برگزاری آیلتس را بر عهده گرفت. بنابراین باید به این موضوع توجه داشت که در حال حاضر، این موسسه بریتیش کانسیل نیست که مسئولیت آیلتس در ایران را بر عهده دارد. در نتیجه اطلاعیه اخیر وزارت اطلاعات متقاضیان را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش روند مهاجرت، نیاز به مدرک زبان خارجی را نیز افزایش داده است. این موضوع باعث شده تا موسسات بسیاری برای آموزش و برگزاری آزمون­های زبان شکل بگیرد. مطابق آمار ارائه شده در سال گذشته، بیش از ۳۰ هزار نفر برای آزمون آیلتس در ایران ثبت نام کرده‌اند. به این آمار باید افرادی که ترجیح می‌دهند در کشور دیگری آزمون بدهند یا مجبور به آزمون مجدد شده‌اند را نیز اضافه کنیم. IDP اعلام کرده که در سال ۲۰۱۸ بیش از سه میلیون نفر در این سازمان آزمون داده‌اند.

به‌رغم وجود آزمون‌های دیگری مثل تافل یا PTE، همچنان مهم‌ترین آزمون زبان انگلیسی که در ایران برگزار می‌شود، آیلتس است. طی سال‌های اخیر موسسات بسیاری تلاش کردند تا مجوز برگزاری آزمون را از IDP بگیرند. سود بالای آن باعث شده تا سرمایه گذاران به این موضوع فرهنگی، نگاهی تجاری داشته باشند. به علت عدم کسب نمره مورد نظر، بسیاری از افراد برای کسب این مدرک نیازمند آزمون‌های متعدد هستند. بحران اقتصادی آزمون‌های زبان بین‌المللی را نیز تحت تاثیر قرار داد و بانک مرکزی ادامه تامین ارز این موسسات را لغو کرد. این موضوع باعث افزایش شدید قیمت آزمون شد. به‌رغم اعتراض وسیع متقاضیان، اما شرایط به روال قبل بازنگشت. به همین دلیل ریسک آزمون دادن، بالا رفته است و متقاضیان ترجیح می‌دهند زمانی تن به امتحان دهند که از آمادگی بالایی برخوردار باشند. طی این مدت شایعات بسیاری نیز در مورد سختی و آسانی آزمون برگزار شده توسط بریتیش کانسیل و IDP نیز وجود داشته است.

در میان متقاضیان این تصور وجود دارد که شانس گرفتن نمره بهتر در آزمون‌های بریتیش کانسیل از IDP بالاتر است. با توجه به عدم فعالیت بریتیش کانسیل در ایران، برخی از متقاضیان آیلتس به کشورهای همجوار یا حتی دور، برای آزمون در موسسه تحت نظر بریتیش کانسیل می‌روند. این موضوع برای تورهای مسافرتی نیز سودآور است. نگاهی به آگهی‌های زبان در روزنامه‌ها و وبسایت‌های تبلیغی نشان می‌دهد که تورهای ویژه برگزاری آزمون آیلتس در کشورهای دیگر نیز شکل گرفته است. مالزی، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، دبی و ... مقصد بسیاری از متقاضیان آیلتس است. کسانی که فکر می‌کنند در ایران نمی‌توان نمره مورد نظر را کسب کرد. اگرچه اطلاعیه وزارت اطلاعات در این مورد ابهام دارد و مشخص نیست که اگر افراد در کشوری دیگر در موسسات وابسته به شورای فرهنگی بریتانیا امتحان دهند، مورد بازخواست قرار خواهند گرفت یا خیر.

آزمون زبان خارجی یکی از دغدغه‌های جوانان تحصیل کرده امروز ایران است. مهاجرت قانونی چه به منظور تحصیل و چه کار، آن‌ها را به سمت یادگیری زبان خارجی سوق داده است. اگر همین امروز وارد سرای مطالعه کتابخانه ملی شوید با صحنه جالبی مواجه می‌شوید. بیش از نیمی از افراد در حال مطالعه، کتاب آمادگی آیلتس می‌خوانند. به دست آوردن نمره مورد قبول آیلتس، نیازمند دانش زبان انگلیسی متوسط است. همانند کنکور مدرسان بسیاری هستند که سعی می‌کنند به شما روش‌های تست زدن یا کلیشه‌های نوشتاری بیاموزند تا بتوانید از پیچ آزمون گذر کنید. در این شرایط بازار آموزش خصوصی زبان انگلیسی نیز داغ است. به عبارت دیگر نمره آیلتس الزاما این معنی را نمی‌دهد که شما می‌توانید در یک کشور دیگر به راحتی زندگی کنید. اما به هر روی این شروع کار برای مهاجرت است.

 اگر به دو دهه پیشتر بازگردیم، بسیاری از افراد برای یادگیری زبان انگلیسی، به آموزشگاه‌های مختلف می‌رفتند. در آن زمان مدرک آیلتس یا تافل مهم نبود و بحث اصلی یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم بود. اما گویا موج مدرک گرایی به آزمون زبان هم رسیده و همین موضوع، زمینه فساد و کلاهبرداری را نیز فراهم کرده است. اگر در اینترنت جستجو کنید، آگهی‌هایی مشاهده می‌کنید که امکان کسب نمره مورد نظر آیلتس به شکل تضمینی، و بدون شرکت در آزمون را تبلیغ می‌کند. این آگهی‌ها طعمه‌های خود را از شکست خورده‌های آزمون قبلی یا افراد تنبل انتخاب می‌کنند. پلیس فتا سال گذشته از دریافت شکایات متعددی در همین زمینه خبر داد. پول‌های به یغما رفته برای رسیدن به آیلتس بدون زحمت.

مقوله مهاجرت این روزها در ایران بازار پر سودی است. بازاری که هر قدم آن نیازمند تلاش، صبر و هزینه بسیار است. و سوال اصلی اینجاست که چرا در کشوری که درگیر جنگ نیست این طور شوق مهاجرت وجود دارد.

بیشتر از