کره شمالی ۲۳ موشک شلیک کرد؛ فرود یک موشک در کره جنوبی

دفتر رئیس‌جمهوری کره جنوبی در بیانیه‌ای، اقدام پیونگ‌یانگ را «تجاوز سرزمینی» نامید

از زمان تقسیم شبه‌جزیره کره در سال ۱۹۴۵، این اولین باری است که کره شمالی این تعداد موشک در یک روز شلیک می‌کند - AFP

کره شمالی در روز چهارشنبه، دوم نوامبر (۱۱ آبان)، دست‌کم ۲۳ فروند موشک به سمت دریا شلیک کرد. به گزارش رویترز، یکی از این موشک‌ها در کمتر از ۶۰ کیلومتری سواحل کره جنوبی فرود آمد؛ یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، این اقدام را «تجاوز سرزمینی» توصیف کرد.

از زمان تقسیم شبه‌جزیره کره در سال ۱۹۴۵، این اولین باری است که کره شمالی این تعداد موشک در یک روز شلیک می‌کند و همچنین نخستین بار است که موشک بالیستیک در نزدیکی آب‌های کره‌ جنوبی فرود می‌آید. این موشک خارج از آب‌های سرزمینی کره جنوبی اما در جنوب خط مرزی شمالی فرود آمد.

 در پی این اتفاق، کره جنوبی در اقدامی نادر درباره حمله هوایی هشدار داد. در عین حال، ارتش این کشور هم خبر داد که هواپیماهای جنگی این کشور در پاسخ به پیونگ‌یانگ، سه موشک هوابه‌زمین به سمت دریای شمال شلیک کرده‌اند. پیش از آن دفتر یون سوک یول، وعده داده بود که «پاسخ سریع و قاطع» در راه است. 

یکی از مقام‌های ارشد نهاد ریاست‌جمهوری کره جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا این موشک به سمت خاک جنوب در حال پرواز بوده و باید رهگیری می‌شده است، گفت: «این موشک در خاک ما فرود نیامد، بلکه در منطقه انحصاری اقتصادی تحت نظارت ما فرود آمد؛ بنابراین مشمول رهگیری نمی‌شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز گفت که موشک شلیک‌شده یکی از سه موشک بالیستیک کوتاه‌بردی بود که از منطقه ساحلی ونسان کره شمالی به سمت دریا آمد. او سپس اعلام کرد که موشک‌های دیگری از انواع مختلف نیز از سواحل شرقی و غربی کره شمالی شلیک شده‌اند.

ارتش کره جنوبی با اعلام اینکه کره شمالی بیش از ۱۰۰ گلوله توپ از سواحل شرقی خود به سمت منطقه حائل نظامی پرتاب کرده،‌ این اقدام را نقض توافقنامه سال ۲۰۱۸ دانست که اعمال خصمانه در مناطق مرزی را ممنوع می‌کند.

کره شمالی و کره جنوبی از نظر فنی هنوز در حال جنگ‌اند؛ زیرا درگیری آن‌ها در سال‌های ۱۹۵۳-۱۹۵۰ به یک آتش‌بس ختم شد و نه معاهده صلح.

کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای در سال ۲۰۲۲، به طور بی‌سابقه‌ای تعداد بسیاری از موشک‌های خود را آزمایش کرد. مقام‌های سئول و واشنگتن می‌گویند پیونگ یانگ برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، آمادگی‌های فنی برای اجرای آزمایش تسلیحات هسته‌ای را تکمیل کرده است.

پرتاب‌های اخیر کره شمالی تنها چند ساعت پس از آن انجام شدند که این کشور خواستار توقف مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی در مقیاس بزرگ شد و گفت که دیگر نمی‌تواند اقدام‌های عجولانه و تحریک نظامی را تحمل کند.

با وجود اینکه یون پس از کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر در ازدحام جمعیت آخرهفته در سئول، یک هفته عزای ملی اعلام کرد، ایالات متحده و کره جنوبی از روز دوشنبه، یکی از بزرگ‌ترین مانورهای هوایی نظامی ترکیبی خود را آغاز کردند.

پاک جونگ چون، دبیر کمیته مرکزی حزب حاکم کره شمالی، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که تعداد هواپیماهای جنگی درگیر در این مانور نظامی ثابت می‌کند چنین رزمایشی «تهاجمی و تحریک‌آمیز» است و به طور خاص کره شمالی را هدف قرار داده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در واشنگتن، گفت که این رزمایش‌ها «ماهیت کاملا دفاعی» دارند و ایالات متحده برای کره شمالی روشن کرده است که هیچ قصد خصمانه‌ای ندارد. پرایس افزود که آمریکا و متحدانش به‌صراحت اعلام کرده‌اند که اگر کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد، «هزینه‌های شدید و عواقب عمیق» در پی خواهد داشت.

بیشتر از جهان