افزایش یک تا ۲۵ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو طی ۱۰ روز در ایران

اغلب شرکت‌های خودروسازی ایرانی زیان انباشته و شاکیان بی‌شماری دارند

کیفیت نازل خودرو‌های تولید داخل و گرانی سرسام‌آور این محصولات، مشتریان را به خشم آورده است_ میزان

قیمت بسیاری از محصولات شرکت ایران خودرو در ۱۰ روز اخیر، بین یک تا ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است و این روند صعودی همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایسنا هم گزارش داد که قیمت یکی از محصولات شرکت سایپا در این بازه زمانی، سه میلیون تومان بالا رفته است.

این روند افزایش قیمت در شرایطی ادامه دارد که بازار خودرو در ایران راکد و تقاضای واقعی برای خرید روبه‌کاهش است.

اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، با تایید این موضوع گفت: «با افزایش قیمت روز خودرو، میزان معاملات به حداقل رسیده است.» کرمی افزود که این موضوع بیشتر درباره خودروهای خارجی دیده می‌شود و اغلب خریداران این خودروها را نه برای استفاده، بلکه برای سرمایه‌گذاری می‌خرند.

او در گفت‌وگو با سایت تجارت‌نیوز، پیش‌بینی کرد روند افزایش قیمت خودرو در هفته‌های آینده نیز ادامه یابد و تنها در صورت واردات خودرو خارجی، بازار «اندکی رونق» خواهد یافت.

تجارت‌نیوز در گزارش مستقل دیگری نوشت که افزایش این روز‌های قیمت خودرو در ایران محصول «جنگ زرگری» قطعه‌سازان است و خودروسازان پیش‌تر با استفاده از «ترفند در تولید» و «عرضه قطره‌چکانی»، قیمت‌ها را بالا می‌بردند؛ اما حالا پای «دعوای زرگری خودروسازان با قطعه‌سازان» به این جریان باز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران که سپاه پاسداران از مشهور‌ترین آن‌ها است، از مهم‌ترین بازیگران بازار لوازم یدکی در ایران به شمار می‌روند؛ بازیگرانی که بسیاری در ایران از اینکه از این نیرو‌ها و میزان دخالت آن‌ها در قاچاق یا تولید قطعات غیراستاندارد خودرو‌ و نقشششان در افزایش قیمت‌ها نام ببرند، واهمه دارند.

سایت تحریریه از معدود رسانه‌هایی است که ۱۷ مرداد، گزارشی در این زمینه منتشر کرد و نوشت: «گروه‌های مسلح وابسته به قطعه‌سازان به خودروسازان قطعه بی‌کیفیت می‌فروشند که در نهایت به تولید خودرو با کیفیت پایین در ایران منجر می‌شود.»

تحریریه با انتقاد از این وضعیت ادامه داد: «قطعه‌سازان نمی‌توانند با استخدام گروه‌های مسلح خودروسازان را به خرید وادار کنند.»

سایت تجارت‌نیوز هم در تازه‌ترین گزارش خود، به وجود انحصار در تولید و واردات خودرو اشاره کرد و این دو عامل را در افزایش قیمت خودرو موثر دانست.

خودروسازی در ایران صنعتی تقریبا ورشکسته است و تنها به واسطه فساد، پنهان‌کاری، انحصار و حمایت‌های دولتی توانسته است به حیات نیمه‌جان خود ادامه دهد. کیفیت نازل خودرو‌های تولید داخل و گرانی سرسام‌آور این محصولات مشتریان دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو را به خشم آورده است، اما به دلیل انحصار بازار در دست این شرکت‌ها، جز خرید و استفاده از این محصولات چاره‌‌ای ندارند.

این در حالی است که شرکت‌های خودروسازی با وجود این انحصار، همچنان زیان‌ می‌دهند و بررسی عملکرد نماد‌های آن‌ها در بورس نیز نشان‌دهنده وضعیت نسبتا نامطلوبشان است. بررسی صورت‌های مالی ایران خودرو در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ آشکار می‌کند که زیان خالص این شرکت معادل ۳۹۵ میلیارد تومان ثبت شده که معادل ۱۳ ریال زیان به ازای هر سهم است.

برخی کارشناسان بازار خودرو پیش‌بینی کرده‌اند قیمت خودرو در ایران تا پایان سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر هم افزایش یابد؛ اما این افزایش قیمت هم نمی‌تواند شرکت‌های خودروسازی را از بحران خارج کند.

بیشتر از اقتصاد