طالبان می‌گویند پیر سید حامد گیلانی نظام کنونی را «اسلامی و افغانی» می‌داند

سید حامد گیلانی: برای ایجاد نظام کنونی قربانی‌های زیاد داده شده است

سید حامد گیلانی پیش از این نیز متهم به حمایت از طالبان بود- عکس از آژانس باختر

طالبان اعلام کردند که مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر این گروه، روز سه‌شنبه، دهم آبان، با پیر سید حامد گیلانی دیدار کرده است.

سید حامد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی و فرزند پیر سید احمد گیلانی، رهبر فرقه صوفیه قادری در افغانستان، است که در سال ۲۰۱۷ در کابل درگذشت.

گفته می‌شود پیر سید احمد گیلانی در این دیدار، پیشنهادهایی به مولوی عبدالکبیر ارائه کرده و نظام کنونی را «اسلامی و نظام افغان‌ها» نامیده است که در راه ایجاد آن بسیاری قربانی‌ شده‌اند.

طالبان افزودند پیر سید حامد گیلانی تاکید کرده که از «نظام کنونی» توقع پست و مقامی ندارد اما آماده است تا با طالبان همکاری کند.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان هم از سید حامد گیلانی خواست مردم را به پشتیبانی از نظام کنونی دعوت کند.

سید حامد گیلانی در زمان حکومت پیشین گفته بود که رهبران طالبان در داخل افغانستان حضور دارند.

طالبان در تیر ۱۴۰۱، سید محمد ابراهیم گیلانی معروف به پیر ابراهیم بابا، پسرعموی پیر سید حامد گیلانی، را در استان پکتیا بازداشت و در تصویرهایی که پخش کردند، او را تحقیر و به او توهین کردند و حتی به او دشنام دادند و با کابل شلاق زدند.

خانواده پیر سید احمد گیلانی پیش از این به حمایت از طالبان متهم بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سید اسحاق گیلانی از سیاستمدارانی است که از هنگام تسلط طالبان و سقوط نظام در افغانستان مانده است. فاطمه گیلانی، دختر پیر سید احمد گیلانی، هم که به نمایندگی از حکومت پیشین افغانستان، عضو هیئت مذاکرات صلح بود، پس از آنکه طالبان بر افغانستان مسلط شدند، از این گروه حمایت کرد.

او اسفند ۱۴۰۰ در مجمع دیپلماسی آنتالیا، به‌شدت از طالبان حمایت کرد و گفت که جهان باید طالبان را به رسمیت بشناسد. فاطمه گیلانی منزوی شدن طالبان را منزوی شدن مردم افغانستان دانست.

فاطمه گیلانی همسر انوارالحق احدی، وزیر دارایی سابق افغانستان، است. انوارالحق احدی از نخستین کسانی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، به کابل رفت.

 با آنکه شماری از اعضای خانواده گیلانی در افغانستان تحت سلطه طالبان زندگی می‌کنند، همچنان به سفرهای داخلی و خارجی می‌روند و طالبان تاکنون برای هیچ کدام از اعضای این خانواده مزاحمتی ایجاد نکرده‌اند.