وزیر خارجه عراق: اجازه نمی‌دهیم ایران و ترکیه در امور ما دخالت کنند

«عراق میدان نبرد برای حل اختلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیست»

فواد حسین گفت که عراق مایل است اختلافات را با گفت‌وگو حل کند- FETHI BELAID / AFP

با معرفی وزرای جدید و شروع رسمی کار دولت جدید عراق، فواد حسین، وزیر خارجه این کشور تاکید کرد که کشورش هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق را رد می‌کند.

حسین روز سه‌شنبه، اول نوامبر، در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه بر مقابله با هرگونه دخالت از سوی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در عراق تاکید کرد و آن را غیرقابل‌قبول خواند.

با این وجود، فواد حسین تصریح کرد که بغداد به دنبال حل اختلافات موجود با ایران و ترکیه از طریق گفت‌وگو است.

حسین گفت: «عراق میدان نبرد برای حل اختلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیست.» او تاکید کرد که دولت عراق خواستار ادامه بهبود مناسبات با کشورهای همسایه است و پیام بغداد به آنها، پیام صلح و همبستگی برای رویارویی با چالش‌ها است.

فواد حسین گفت که عراق یکی از مسائل مهمی است که در اجلاس سران عرب مورد بحث قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اجلاس از امروز در الجزایر آغاز شد و در حالی برگزار می‌شود که شماری از کشورهای عربی از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن و لیبی به دلیل دخالت‌های پیوسته جمهوری اسلامی ایران و ترکیه آشفته و ناآرام‌اند. ادامه بی‌ثباتی و درگیری در این کشورها به تشدید وخامت اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی منجر شده و بحران‌هایی را ایجاد کرده که سراسر جهان عرب را به چالش کشیده و گسترش حضور و نفوذ گروه‌های شبه‌نظامی وفادار به رژیم جمهوری اسلامی ایران و جنگجویان وابسته به ترکیه، ثبات و امنیت شماری از کشورهای عربی را برهم زده است.

حسین تاکید کرد که اجلاس فوق در رد مداخله در امور عراق تصمیم خواهد گرفت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چند هفته پیش و به دنبال شروع اعتراض‌های ضدحاکمیت در ایران، مواضعی در کردستان عراق را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد.

برخی تحلیلگران می‌گویند که ایران از دخالت در عراق به دنبال دو هدف است؛ ‌جلوگیری از تشکیل دولتی در بغداد که در قبال تهران سیاست خصومت‌آمیز داشته باشد، و بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق و منطقه.

مجلس عراق، در اواسط ماه اکتبر، پس از حدود یک سال کشمکش سیاسی بر سر تشکیل دولت، عبدالطیف رشید را به عنوان رییس‌جمهوری برگزید تا دولت جدید را انتخاب کند.

پس از برگزاری انتخابات مجلس در اکتبر سال ۲۰۲۱ اختلاف‌های سیاسی میان هواداران مقتدی صدر، از چهره‌های مذهبی بانفوذ در عراق، و ائتلاف چارچوب هماهنگی، که متشکل از مجموعه‌ جریان‌های سیاسی متمایل به جمهوری اسلامی ایران است، فرایند تشکیل دولت در عراق را مختل کرده بود.