تداوم تحدید اینترنت؛ فاجعه‌ای که به اعتراض‌ها دامن خواهد زد

نگاه امنیتی به اینترنت در ایران به اقتصاد کشور آسیب‌ جدی زده است

بخش خدمات با سهم ۵۳ درصدی از تولید ناخالص ملی بیشترین ضرر و زیان ناشی از قطعی اینترنت در ایران را متحمل شده است_ AFP

تداوم قطعی و کندی اینترنت و سرکوب اعتراض‌های سراسری و تشدید بحران مشروعیت نظام جمهوری اسلامی به لغو سفر چند هیئت اقتصادی و ۹۰ درصد گروه‌های گردشگری به ایران منجر شده است؛ اما به نظر می‌رسد ضرر‌‌ها و آسیب‌های هنگفتی مالی و اقتصادی ناشی از این رویکرد برای نظام جمهوری اسلامی اهمیت چندانی ندارد و از کنار این مسئله بی‌اعتنا می‌گذرند.

ایران در ۴۵ روز گذشته، یکی از جدی‌ترین و گسترده‌‌ترین اعتراض‌های مردمی علیه نظام جمهوری اسلامی و روحانیون شیعه حاکم بر این کشور را شاهد بوده است؛ اعتراض‌هایی که به شکلی گسترده در جهان بازتاب‌ یافته‌اند.

در مقابل،‌ مقام‌های جمهوری اسلامی به منظور سرکوب این اعتراض‌ها و جلوگیری از انتشار اخبار آن، به قطع یا کند کردن اینترنت متوسل شده‌اند؛ اقدامی که تاکنون صد‌ها میلیارد تومان ضرر اقتصادی به بار آورده است. تشدید فیلترینگ و نظارت بر نحوه رفتار کاربران اینترنت هم در وخیم شدن این وضعیت و دسترسی مردم به اینترنت آزاد تاثیر منفی و بسزایی گذاشته است؛ با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از این وضعیت دفاع می‌‌‌کنند و آن را به مصلحت می‌دانند. آن‌ها اعلام کرده‌اند تا زمانی که اعتراض‌ها فروکش نکند، وضعیت اینترنت در ایران عادی نخواهد شد و فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ نیز همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی اراک، به‌تازگی اعلام کرد که قطعی اینترنت در ایران به لغو سفر گروه‌های تجاری و اقتصادی و بازرگانی به ایران منجر شده است. او هشدار داد: «کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید و صادرات استان مرکزی به دنبال قطعی نت و فیلترینگ طی چند هفته گذشته دور از تصور نیست و بیم آن می‌رود با ادامه این روند، تولید دستخوش عقب‌گرد و سقوط شود.»

به گفته او، این سیاست «علاوه بر ایجاد محدودیت برای مبادلات اقتصادی، بی‌اعتمادسازی کشورهای دیگر را نیز به دنبال داشته است که بی‌شک باید منتظر پیامدهای آن باشیم».

این مقام بازرگانی هشدار داد چنانچه این سیاست محدود‌سازی ادامه یابد، ضرر‌‌ها و آسیب‌های بزرگ‌تری به اقتصاد خواهد خورد که تعطیلی واحد‌های اقتصادی و بیکاری از جمله آن‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطعی و کندی و فیلتر اینترنت در هفته‌های اخیر بلای جان بسیار از افراد و کسب‌وکار‌ها و فعالیت‌های گوناگون بر بستر اینترنت شده که گردشگری یکی از همین حوزه‌ها است. امیر پویان رفیعی شاد، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی، گردشگری و زیارتی استان تهران، در این ارتباط توضیح داد که با کند شدن اینترنت و فیلتر اپلیکیشن‌ها، ۸۰ تا ۹۰ درصد تورهای گردشگری ورودی سفرشان به ایران را لغو کرده‌اند.

رفیعی‌ شاد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، حال صنعت گردشگری را بد توصیف کرد و افزود: «شرایط به گونه‌ای‌ است که حتی نمی‌توانیم به ورود تورهای گردشگران خارجی در اردیبهشت سال آینده نیز امید داشته باشیم.»

لغو تورهای ورودی علاوه بر آنکه با کنسلی رزرو هتل‌ها و پروازها همراه است، بیکاری راهنمایان گردشگری را نیز به همراه دارد که این فرايند باعث می‌شود تمام اعضای زنجیره گردشگری از این ضرروزیان تاثیر بگیرند. تعدیل گسترده نیرو در دست‌کم سه هزار آژانس و دفتر خدمات مسافرتی و تعطیلی برخی از آن‌ها از جمله عواقب وخامت وضعیت گردشگری در ایران است که رفیعی شاد به آن اشاره کرد.

او افزود که علاوه بر این مسائل، «بسیاری از فعالان گردشگری توان بازپرداخت اجاره‌ها و هزینه‌های جاری خود را هم ندارند و دور نیست که تعطیلی بسیاری از آ‌ن‌ها را شاهد باشیم.»

بخش خدمات با سهم ۵۳ درصدی از تولید ناخالص ملی، بیشترین وابستگی به اینترنت را دارد و نتایج بررسی‌های اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد همین بخش بزرگ‌ترین قربانی اعمال فیلترینگ و محدودسازی اینترنت در هفته‌های اخیر است.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۱۴۰۰، رقمی معادل ۴۰۳ هزار میلیارد تومان بوده و در ۱۱ سال گذشته، جایگزین سهم گروه صنعت در اقتصاد ایران شده است. حالا این بخش با بحران قطعی اینترنت مواجه است.

تازه‌ترین گزارش‌ها از درآمد مهرماه همراه اول نشان می‌دهد که درآمد این شرکت کاهشی ۷۴۳ میلیارد تومانی نشان می‌دهد.

به گزارش سایت دیجیاتو، افت درآمد شرکت آسیاتک، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت، نیز تاییدکننده این واقعیت است. گزارش فعالیت این شرکت نشان می‌دهد آسیاتک در مهرماه از خدمات اینترنت، ۶۵ میلیارد تومان درآمد داشته؛ این رقم در شهریورماه بیش از ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

شرکت ایرانسل در این زمینه داده‌ای منتشر نکرده است، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به حجم بیشتر ترافیک دیتا در این اپراتور، این شرکت نیز با کاهش درآمد مواجه شده باشد.