اگر هالووین و آیین‌هایش شما را مضطرب می‌کند، شاید به «سامهاینوفوبیا» دچار باشید

سامهاینوفوبیا ممکن است در صورت پیشرفت، فرد را به نوع وخیم‌تری از فوبیا مانند اختلال اضطراب و اختلال وحشت شدید دچار سازد

مبتلایان به سامهاینوفوبیا از نمادهای هالووین وحشت دارند-Cindy Ord / Getty Images via AFP

هالووین در سراسر دنیا با یادآوری ارواح و اجنه و جادوگران و دیوها و پریان و رسومی چون قاشق‌زنی جشن گرفته می‌شود و شاید از یک منظر می‌توان آن را دریچه‌ای برای غلبه بر ترس قلمداد کرد.

اما افرادی هم هستند که از یادآوری مراسم این جشن به ترس و اضطراب می‌افتند و پزشکان برای چنین حالتی یک نام بالینی در نظر گرفته‌ و آن را سامهاینوفوبیا نام‌ نهاده‌اند.

پزشکان می‌گویند که افراد مبتلا به سامهاینوفوبیا وقتی به هالووین فکر می‌کنند یا چیزی مرتبط با آن را تجربه می‌کنند در اضطراب فرو می‌افتند و بسیاری از افراد مبتلا وارد شرایط پس از وحشت شدید شده‌اند. کارشناسان برای افراد مبتلا به این نوع ترس، روش‌هایی چون رفتاردرمانی و هایپوتراپی را تجویز می‌کنند.

مبتلایان به سامهاینوفوبیا از هالووین وحشت دارند. یک فرد مبتلا از فکر کردن به مهمانی‌های هالووین، نمادهای آن مانند روح و عنكبوت، و قاشق‌زنی، دچار اضطراب می‌شود.

ريشه نامی که برای این عارضه در نظر گرفته شده، به جشنواره «سامهاین » می‌رسد، که اولین بار سلتی‌ها در دو هزار سال پیش آن را جشن گرفتند. اقوام سلتی عمدتا در منطقه‌ای زندگی می‌کردند که امروز ایرلند، شمال فرانسه و بریتانیا است.

سلت‌ها معتقد بودند که زندگان و مردگان در ۳۱ اکتبر به معنی پایان تابستان و یک روز قبل از سال نو سلتی، با هم معاشرت دارند. آنان در جشن خود آتش می‌افروختند و برای خدمت به مردان حیوانات را قربان می‌کردند. آنان در این جشن لباس‌های مخصوصی‌ می‌پوشیدند که از پوست و سر حیوانات درست شده بود.

فوبیاها انواعی از اختلالات اضطراب‌ به شمار می‌روند و منجر به وحشت شدید از یک رویداد یا شرایط می‌شوند که در واقع خطر در پی ندارند.

سامهاینوفوبیا نوعی فوبیا خاص است که در شرایط خاص، یعنی فرا رسیدن جشن هالووین، در برخی افراد وحشت شدید ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنان که منابع پزشکی و داده‌های سلامتی در آمریکا حاکی است، حدود ۹ درصد از مردم این کشور و نزدیک به ۲۰ درصد از نوجوانان به نوع خاصی از فوبیا، از جمله سامهاینوفوبیا، دچارند. این اختلالات در زنان دوبرابر مردان است.

یک فرد مبتلا با سامهاینوفوبیا ممکن است از کودکانی که لباس‌های ترسناک پوشیده و ماسک‌های عجیب زده‌اند و برای قاشق‌زنی دم در ظاهر می‌شوند، به وحشت بیافتد. او از رسوم جشن هالووین، بویژه‌ شرکت در مهمانی‌های بالماسکه در خانه‌های جن‌زده به شدت مضطرب می‌شود و در چنین شبی از راه رفتن در تاریکی یا زدن در خانه کسی سخت پرهیز می‌کند. مبتلایان به این نوع ترس به هیچ وجه حاضر نیستند در مهمانی‌های هالووین شرکت کنند و هر چیز مرتبط با این جشن، از روح و عنكبوت گرفته تا جادوگر و مردگانی که به میان زندگان آمده‌اند حال آنان را دگرگون می‌کند.

سامهاینوفوبیا ممکن است در صورت پیشرفت، فرد را به نوع وخیم‌تری از فوبیا مانند اختلال اضطراب و اختلال وحشت شدید دچار سازد. آنان ممکن است بویژه دچار ترس‌هایی چون «آراکنوفوبیا» یا ترس از عنكبوت، «کولروفوبیا» یا ترس از دلقک‌ها، «هموفوبیا» ترس از خون، «کینه‌مورتوفوبیا» یا ترس از زامبی‌ها، «مسکلوفوبیا» یا ترس از نقاب، «نیکتوفوبیا» یا ترس از تاریکی، و «فاسموفوبیا» یا ترس از ارواح شوند.

تجربه وحشت در گذشته در ارتباط با هالووین ممکن است منجر به ابتلا افراد به سامهاینوفوبیا شود. چنین تجربه‌های منفی ممکن است به اتفاقی ناگوار در زمان قاشق‌زنی یا بودن در یک خانه وحشت در کودکی بازگردد. همچنین داشتن یک والد یا فامیل نزدیک مبتلا به فوبیا یا اختلال اضطراب شانس ابتلا به سامهاینوفوبیا را در افراد افزایش می‌دهد.

این افراد ممکن هنگام قرار گرفتن در معرض عوامل محرك نشانه‌هایی خفيف یا شدید سرگیجه، تعرق شدید، رنگ‌پریدگی، حمله عصبی، تپش قلب و تنفس شدید، وحشت‌زدگی، تنوع و لرزش بدن بروز دهند.

بیشتر از علوم