عبدالله عبدالله و تام وست بر ضرورت بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان تاکید کردند

رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی با تام وست گفت‌وگوی تلفنی داشت

تام ویست فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان دو روز پیش با حامدکرزی رییس جمهور پیشین نیز گفت و گوی تلفونی داشت عکس از Twitter@US4Afghanpeace

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت اشرف غنی، از گفت‌وگو با تام وست، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا برای افغانستان خبر می‌دهد.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه، ۹ آبان (۳۱ اکتبر)، در حساب توییتر خود نوشت که در یک گفت‌وگوی تلفنی با تام وست، در مورد بازگشایی مدارس دخترانه به روی دختران بالاتر از کلاس ششم و چگونگی حل مشکلات افغانستان صحبت کرده است.

عبدالله عبدالله نوشت که در این گفت‌وگو از کمک‌های بشردوستانه آمریکا به مردم افغانستان سپاسگزاری، و بر ضرورت بازگشایی مدارس دخترانه، تاکید کرده است.

عبدالله عبدالله که در حکومت پیشین افغانستان ریاست شورای عالی مصالحه ملی را بر عهده داشت، گفت که او و تام وست در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت «گفت‌وگو‌ها میان افغان‌ها» برای حل مشکلات کنونی، تضمین وحدت ملی، و مشارکت ملی تاکید کرده‌اند.

عبدالله عبدالله همچنین گفت که تام وست اطمینان داده است که پشتیبانی کشورش از مردم افغانستان ادامه خواهد یافت.

تام وست روز ۲۸ اکتبر با حامد کرزی، رئیس جمهوری اسبق افغانستان، نیز گفت‌وگوی تلفنی داشت. دفتر مطبوعاتی حامد کرزی اعلام کرده بود که او در تماس تلفنی خود با تام وست، در مورد بازگشایی مدارس دخترانه تاکید کرده است.

حامد کرزی از زمان تسلط طالبان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ خورشیدی (۱۵ اوت ۲۰۲۱)، تاکنون از افغانستان خارج نشده است. کرزی گفته است که طالبان به او اجازه نمی‌دهند از افغانستان خارج شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله پس از یک ماه سفر به هند، روز ۲۶ اکتبر  به کابل برگشت. این دومین سفر عبدالله عبدالله به بیرون از کشور، در دوران تسلط طالبان بر افغانستان است.

طالبان پس از تسلط یافتن بر افغانستان در ۲۴ مرداد سال گذشته، پس از حدود ۹ ماه، به عبدالله عبدالله اجازه دادند که برای دیدار خانواده‌اش به هند برود.

پیش از آن، گفته می‌شد که طالبان به او و حامد کرزی اجازه خروج از کشور نداده‌اند.

در همین حال، خبرگزاری باختر، وابسته به طالبان، از برگشتن عبدالودود پیمان، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان، به کابل خبر داد. طالبان گفته‌اند که عبدالودود پیمان که در دوران حکومت پیشین نماینده مردم کندز بود، به درخواست «کمیسیون دعوت شخصیت‌ها» به کابل برگشته است.

به گفته طالبان، تاکنون بیش از ۱۲۰ تن از کسانی که با دولت پیشین افغانستان همکاری داشتند، به دعوت این کمیسیون به کابل و نزد طالبان برگشته‌اند.

بیشتر از جهان