عبدالله عبدالله: من آماده هستم تا با غنی به یک تفاهم برسیم

آمریکا هشدار داده است در صورت عدم تفاهم کمک‌های مالی‌شان را در تمام عرصه‌ها در این کشور کاهش خواهند داد

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین در کنار اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان MARK WILSON / GETTY IMAGES VIA AFP

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین و نامزد معترض انتخابات ریاست جمهور گذشته می‌گوید، من آماده هستم که برای پایان تنش های انتخاباتی ۱۳۹۸ خورشیدی با محمد اشرف غنی احمدزی، صحبت کنم تا به یک تفاهم سیاسی برسیم و افغانستان را از رفتن به یک بحران نجات بدهیم. 

آقای عبدالله، پس از آنکه با مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در کابل دیدار کرد به روز پنج‌شنبه، هفتم فروردین، طی یک کنفراس خبری به رسانه گفت:«سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به کابل و دیدار وی با من و آقای غنی، برای ختم تنش های انتخاباتی بود. من نیز با وزیر خارجه آمریکا در این رابطه مفصل صحبت کردیم و گفتم آماده هستم تا از راه مذاکره و گفت‌وگو به تنش های پیش آماده راه حل پیدا کنیم و با آقای غنی به یک تفاهم سیاسی برسیم. امید است که این روند هر چه زوتر آغاز شود و افغانستان را از رفتن به یک بحران نجات دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای عبدالله، وزیر خارجه آمریکا از تنش های به وجود آمده در این کشور نگران است و گفته است:«باید تنش های انتخاباتی در این کشور هر چه زوتر حل شود، در صورت که این تنش های ادامه پیدا کند، ایالات متحده آمریکا در پهلوی یک میلیارد دلار را که چند روز پیش قطع کرد برنامه های دیگر را نیز برای کاهش کمک هایش در افغانستان روی دست دارد و اما اگر دو طرف (غنی و عبدالله)، با هم به یک توافق برسند، ما نیز کمک های مان را ادامه خواهیم داد و در مبارزه با تروریزم در پهلوی مردم افغانستان قرار خواهیم گرفت.»

مایک پمپئو، در دیدار که با عبدالله عبدالله، و محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان داشت گفته است که «تنش های موجود در این کشور به ضرر منافع ملی افغانستان و ایالت متحده آمریکا است و باید این تنش‌ها پایان یابد تا روند صلح که در جریان است به پیش برده شود.»

عبدالله عبدالله، همچنان از سیاسیون و شخصیت های ملی این کشور خواسته است تا میان او و محمد اشرف غنی احمدزی، ریئس جمهور این کشور میانجگیری کنند تا مشکل پیش آمده را هر چه زوتر حل نموده و نگذارند که افغانستان به طرف یک بحران برود.

در همین حال، محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور این کشور نیز یک روز پس از دیدار با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا طی یک کنفراس خبری در رابطه به تنش های انتخاباتی میان او و عبدالله، به مردم‌اش چنین گفت:«من با آقای عبدالله، چندین بار دیدار داشتم اما وی از من خواسته های داشت که خلاف قانونی اساسی این کشور بود. من نمی‌توانم که خواسته های غیر قانونی شخص و یا گروهی را ببپذیرم. نظر به تعهد که داشتم، در روند صلح برای آقای عبدالله، جایگاه را مدنظر گفته بودم اما از سوی وی رد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای غنی، تاکید کرد:«من همراه با معاونیم برای ایجاد یک حکومت همه شمول که بتواند از تمام اقوام و اقشار این کشور نمایندگی کنند کار می‌کنیم و به زودی کابینه جدید خود را تکمیل نموده اعلام خواهیم کرد و کسانیکه در تیم آقای عبدالله، هستند، می‌خواهیم که با ما یکجا شده برای تقویت نظام و آبادی کشور مشترکا کار کنیم.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حالی به کابل میاید و با آقای غنی و عبدالله، دیدار می‌کند که تنش های انتخاباتی برسر نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور میان دو طرف (عبدالله و غنی)، تا اکنون پا برجاست. آقای عبدالله، پیروزی غنی را نپذیرفته است و در مقابل حکومت همه شمول را اعلام نموده و خود را رئیس قانونی این کشور می‌داند، اما پس سفر مایک پمپئو، می‌گوید، آماده است تا با رئیس جمهور غنی، صحبت نموده این تنش را از راه گفت‌وگو حل کنند. 

آمریکا نیز هشدار داده است در صورت که عبدالله و غنی، روی ایجاد یک حکومت همه شمول باهم به یک توافق نرسند، کمک های مالی شان را در تمام عرصه‌ها در این کشور کاهش خواهند داد. 

بیشتر از