محسنی اژه‌ای: نظام در طول این مدت نهایت خویشتن‌داری را به خرج داد

رئیس ‌قوه قضاییه معترضان را «احمق»، «جاهل» و «دست‌پرورده دشمن» خطاب کرد

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری اخیر، تاکنون ۲۸۴ نفر از جمله ۴۵ کودک را کشته‌ و نزدیک به ۱۳ هزار نفر را دستگیر کرده‌اند و سرکوب خشونت‌آمیز مردم، دانشجویان و دانش‌آموزان نیز همچنان ادامه دارد؛ با همه‌ این‌ها، غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه مدعی شد که نظام در این مدت «نهایت خویشتن‌داری» را به خرج داده است.

رئیس‌ قوه قضاییه این ادعا را روز دوشنبه، ۹ آبان، در نشست شورای عالی قضایی، مطرح کرد و افزود: «انتظار و توقع مردم آن است که عوامل و مسببان قضایای اخیر شناسایی، دستگیر و مجازات شوند». او درباره اینکه از سوی کدام‌یک از اقشار جامعه سخن می‌گوید، توضیحی نداد.

محسنی اژه‌ای مانند سایر مقام‌های جمهوری اسلامی، تیراندازی در حرم شاهچراغ را به خیزش سراسری مردم ارتباط داد و مدعی شد که «تروریست‌ها و آدمکش‌های دست‌‎پرورده آمریکا، اسرائیل و انگلیس» در آن دست‌ داشته‌اند.

پس از تیراندازی در حرم شاهچراغ شیراز و کشته شدن تعدادی از زائران در این مکان، برخی از تحلیلگران درباره احتمال دست داشتن نیروهای امنیتی حکومت در این واقعه گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کردند. به باور آنان، جمهوری اسلامی با این کار قصد داشت اعتراض‌ها را خاموش و سرکوب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خشم مقام‌های جمهوری اسلامی از اینکه این واقعه به موضوع اصلی رسانه‌های فارسی‌زبان تبدیل نشد، تردیدها درباره این احتمال را تقویت می‌کند. رئیس قوه قضاییه در سخنان روز دوشنبه، عصبانیت خود را از این موضوع آشکار کرد و گفت: «یکی از عبرت‌های حادثه تروریستی شاهچراغ برملا شدن دروغی به نام اطلاع‌رسانی آزاد و مستقل مدعیان غربی  است؛ زیرا رسانه‌های وابسته به غرب حتی حاضر نشدند جنایت رخ‌داده در حرم شاهچراغ را پوشش دهند.»

او بدون اشاره به سرکوب خونین مردم در ۴۵ روز گذشته و سکوت صداوسیمای حکومتی در خصوص کشتار مردم در خیابان‌ها، رسانه‌های خارج از ایران را به «قلب واقعیت»، «تبعیض» در اطلاع‌رسانی و «استاندارد دوگانه» متهم کرد و مدعی شد که این رسانه‌ها از کاه، کوه می‌سازند.

محسنی اژه‌ای در ادامه سخنانش، ادعای «خویشتن‌داری» نظام را مطرح کرد و از مردم ناراضی خواست صف خود را از «اغتشاشگران» جدا کنند. او که پیش‌تر معترضان را به گفت‌وگو دعوت کرده بود، در سخنان اخیر خود، مخالفان جمهوری اسلامی را از «زمره حُمقا و جاهلان» خطاب کرد و گفت: «قطعا آن کسانی که قصد مقابله با نظام و براندازی را دارند و به بیگانه وابسته‌اند، طبق موازین قانونی به مجازاتشان خواهند رسید.»

رئیس‌ قوه قضاییه از همکارانش که برگزاری دادگاه‌های رسیدگی به اتهام‌ بازداشتی‌ها را آغاز کرده‌اند، تقدیر کرد و خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها شد.

در ادامه نشست شورای عالی قضایی، علی القاصی‌مهر، رئیس‌ کل دادگستری استان تهران، خبر داد که تاکنون برای افرادی که او «آشوبگر» نامید، یک هزار کیفرخواست صادر شده است. به گفته او، دادگاه این افراد در هفته جاری برگزار می‌شود.

پافشاری مقام‌های جمهوری اسلامی برای محاکمه فوری بازداشتی‌ها و پرونده‌سازی‌های سنگین امنیتی برای آنان بخشی از تلاش حکومت برای ارعاب معترضان و خاموش کردن شعله خیزش سراسری مردم است. آمارهای تخمینی خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، حاکی از آن است که تاکنون نزدیک به ۱۳ هزار نفر در شهرهای مختلف ایران بازداشت شدند که دست‌کم ۲۷۶ نفر از آنان دانشجو بودند.