سخنگوی وزارت امور خارجه: تروریستی نامیدن سپاه پاسداران «غیرقانونی» است

«هدف نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی است»

اندکی پس از اینکه حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، معترضان را تهدید کرد و گفت دیگر به خیابان‌ها نیایید، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آلمان و اتحادیه اروپا را اقدامی «غیرسازنده» و «غیرمسئولانه» توصیف کرد و مدعی شد آلمان و کشورهای اروپایی در ارتباط با دولت ایران «رویکرد غلط» در پیش گرفته‌اند. او با طرح این ادعا که تروریستی نامیدن سپاه پاسداران «غیرقانونی» است، اروپایی‌ها را تهدید و به آن‌ها توصیه کرد «منافع دوجانبه خود را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیم‌های احساسی نکنند.»

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، روز یکشنبه، ۸ آبان، در مصاحبه‌ای گفت که آلمان و اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع‌اند که سپاه پاسداران را به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کنند.

آلمان پیش‌تر نیز به سرکوب خشونت‌آمیز مردم ایران واکنش‌ نشان داده و گفته بود که محدودیت‌هایی فراتر از تحریم‌های اتحادیه اروپا درباره ایران در نظر می‌گیرد؛ اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌کوشند با زبان توصیه و تهدید، کشورهای دیگر به خصوص اروپا و آمریکا را از واکنش‌ به خیزش سراسری مردم منع کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری روز دوشنبه، ۹ آبان، ادعای مبارزه قاسم سلیمانی با داعش و تکفیری‌ها را مطرح کرد و مدعی شد که اگر سلیمانی نبود، جامعه جهانی و همه «دولت‌های مدعی حقوق بشر» هنوز با جنایت‌های ناشی از این جریان تروریستی درگیر بودند. کنعانی در حالی ادعای دور شدن تهدید داعش از سر جامعه جهانی به دست قاسم سلیمانی را مطرح کرد که جمهوری اسلامی تیراندازی در حرم شاهچراغ را به گروه داعش منتسب کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی بدون اشاره به کشته شدن دست‌کم ۴۵ کودک در جریان خیزش سراسری، تنها از آرتین، کودکی که والدینش در حادثه شاهچراغ کشته شدند، یاد کرد و مدافعان حقوق بشر را متهم کرد که درباره حادثه حرم شاهچراغ، «زبان در کام» گرفته‌اند. کنعانی مدافعان حقوق بشر را به «تحریک و ایجاد زمینه برای اقدام‌های تروریستی» متهم کرد و مدعی شد که آنان به «خشونت و اغتشاش» دامن می‌زنند.

ادعای مداخله کشورهای دیگر در امور ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سرکوب‌های خشونت‌آمیز نیروهای سپاه پاسداران و بسیج سخن نگفت اما کشورهای خارجی را به مداخله در امور داخلی ایران متهم کرد و مدعی شد که آن‌ها با «اظهارات مداخله‌جویانه و اقدام‌های غیرسازنده و غیرمسئولانه» درخواست‌ها و انتقادهای مسالمت‌آمیز مردم را به «اغتشاش» و «خشونت» کشاندند و مبنای این دخالت‌ها را هم «حمایت از حقوق زنان و اقلیت‌ها» قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر کنعانی بدون اشاره به کشتار و سرکوب شدید مردم بلوچ و کرد در هفته‌های اخیر، مدعی شد: «اقلیت‌ها در ایران موضوعیت ندارند». او درباره حقوق زنان و کودکان نیز همین ادعا را مطرح کرد و گفت که حقوق آن‌ها در ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا زیر پا گذاشته می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه نشست خبری روز دوشنبه، کره‌ جنوبی و استرالیا را هم به «اظهارات مداخله‌جویانه» متهم کرد و مدعی شد که دولت استرالیا حقوق پناهندگان و بومیان را نقض می‌کند. او درباره کره‌جنوبی، نیز حادثه هالووین را دستاویز قرار داد و گفت که  دولت این کشور اگر مدیریت بلد بود، باید این جشن را مدیریت می‌کرد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد

ناصر کنعانی در واکنش به برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران نیز ادعا کرد که هدف از برگزاری این نشست غیررسمی، «اعمال فشار سیاسی» بر جمهوری اسلامی ایران در راستای «فعالیت‌های مداخله‌جویانه مشخص دولت آمریکا» در ارتباط با تحولات داخلی ایران است.

او افزود: «نکته جالب این است که از یکسری افراد معلوم‌الحال با هویت ایرانی هم می‌خواهند استفاده کنند و در این نشست دعوتشان می‌کنند تا علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت کنند.»

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با درخواست آمریکا و آلبانی، چهارشنبه هفته آینده با موضوع خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت برگزار می‌شود. در این نشست، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، نازنین بنیادی، بازیگر و فعال مدنی، و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، در امور ایران صحبت می‌کنند.

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه جاوید رحمان را به رویکرد «ضدایرانی» متهم کرد و بدون اشاره مستقیم به نام شیرین عبادی و نازنین بنیادی، مدعی شد که این دو فعال حقوق بشر وقتی امکان تامین واکسن کرونا در ایران مهیا نبود، سکوت کردند. او این ادعا را در حالی‌ که مطرح می‌کند که ورود واکسن کرونا به ایران به دلیل فرمان علی خامنه‌ای ممنوع شد و فعالان حقوق بشر همواره خواستار ورود واکسن به ایران بودند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این نشست خبری، شبکه ایران اینترنشنال را به عملکرد «تروریستی» متهم کرد و گفت که برای برخورد با این شبکه اقدام‌های حقوقی در دستورکار است.

او درباره مذاکرات هسته‌ای نیز سخنان پیشین را تکرار کرد و توپ را در زمین آمریکا انداخت و گفت که «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است و نمی‌کند».

کنعانی در واکنش به سخنان جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، که گفته بود برجام دیگر محور تمرکز آمریکا نیست، گفت: «مواضع سیاسی که اتخاذ می‌کنند یک چیز است و پیام‌هایی که ردوبدل می‌شود، چیز دیگری است». او درباره تبادل زندانیان نیز گفت: «مذاکرات از طریق کشورهای ثالث صورت گرفته، اما اجرای آن هنوز عملی نشده است».