راهپیمایی دختران دانشجوی بدخشان علیه طالبان

طالبان به بهانه نپوشیدن برقع به دختران اجازه ورود به دانشگاه ندادند

دانشجویان دختر دانشگاه بدخشان در شهر فیض‌آباد، مرکز این استان، روز یکشنبه، هشتم آبان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این اعتراض‌ها پس از آن آغاز شد که طالبان به دانشجویان اعلام کردند به دلیل نپوشیدن چادری (برقع) اجازه ندارند وارد دانشگاه شوند. دختران دانشجو می‌گویند با اینکه تمامی آن‌ها حجاب داشتند، طالبان مانع ورود آنان شدند. معترضان هم مقابل در دانشگاه در فیض‌آباد تجمع کردند و شعار «تحصیل حق ما است» سردادند و از طالبان خواستند درها را باز کنند.

تصاویری که به ایندیپندنت فارسی رسیده است، نشان می‌دهد که دختران معترض با اشک و فریاد طالبان را لعنت می‌کنند و نیروهای طالبان نیز با شلاق، دختران را کتک می‌زنند و می‌کوشند آنان را متفرق کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پیش از این به دختران خوابگاه دانشگاه فیض‌آباد هشدار داده بودند که بدون برقع تردد نکنند و به دانشگاه نروند. به گفته دختران دانشجو، ساختمان اداره امنیت طالبان در مجاورت خوابگاه دانشجویان دختر فیض‌آباد قرار دارد و آن‌ها به دختران ساکن خوابگاه گفته بودند اگر صدای موسیقی از خوابگاه به گوششان برسد، آنان را زندانی می‌کنند و می‌کشند.

طالبان چند ماه پیش در این شهر، یک راننده تاکسی را هم که دانشجویان دختر را از شهر به خوابگاه انتقال می‌داد، کتک زده بودند.

با آنکه دختران و زنان در افغانستان حجاب دارند، طالبان چندین بار به بهانه‌های گوناگون مانع ورود دختران به دانشگاه شده‌اند. استفاده از چادر یا روسری رنگی، پوشیدن لباس‌های رنگی و نداشتن برقع بهانه‌های‌اند که طالبان به آ‌ن‌ها متوسل می‌شوند.

با تسلط طالبان بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، دختران و زنان در این کشور با محدودیت‌هایی روزافزون مواجه‌ شده‌اند. دختران بالاتر از کلاس ششم حق تحصیل ندارند، زنانی که در سازمان‌های دولتی حکومت پیشین کار می‌کردند، خانه‌نشین شده‌اند، زنانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند باید چهره‌هایشان را بپوشانند و هیچ زنی حق ندارد در تلویزیون‌های افغانستان با چهره آشکار ظاهر شود. همچنین زنان حق ندارند بدون محرم شرعی سفر کنند.

 طالبان بارها زنانی را که در طلب عدالت و حقوق بدیهی خود به خیابان‌ها آمده و اعتراض کرده‌اند، بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

بیشتر از جهان