یک پرنده کوچک رکورد پرواز پرندگان مهاجر را شکست

پرنده‌ای که با ۱۳ هزار و۵۶۰ کیلومتر پرواز بی‌وقفه از آلاسکا به جنوب استرالیا رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد

رکورد قبلی متعلق به یک نر بالغ از همین‌گونه پرنده بود که سال گذشته ۱۳ هزار کیلومتر پرواز کرد و رکورد قبلی‌اش را که ۱۲ هزار کیلومتر در سال قبل بود- Canva

اطلاعات ماهواره‌ای نشان می‌دهد که یک پرنده پنج‌ماهه بدون توقف ۱۱ روز و یک ساعت پرواز کرده است. یک گیلانشاه حنایی نوجوان که فقط با تگ ماهواره‌ای شماره ۲۳۴۶۸۴ شناخته می‌شود، ۱۳ هزار و۵۶۰ کیلومتر از آلاسکا به ایالت تاسمانی استرالیا بدون توقف پرواز کرده است و به نظر می‌رسد رکورد جهانی جدیدی را برای ماراتن پرواز پرندگان به ثبت رسانده است.

به گزارش گاردین، این پرنده پنج‌ماهه در ۱۳ اکتبر از آلاسکا به راه افتاد و داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در طول پرواز ماراتن خود که ۱۱ روز و یک ساعت طول کشید، متوقف نشده است.

این گیلانشاه حنایی که در آلاسکا برچسب‌گذاری شده است، ۱۳ هزار و۵۶۰ کیلومتر پرواز کرده و سپس در خلیج آنسونز در شمال شرقی تاسمانی فرود آمده است.

رکورد قبلی متعلق به یک نر بالغ از همین‌گونه پرنده بود که سال گذشته ۱۳ هزار کیلومتر پرواز کرد و رکورد قبلی‌اش را که ۱۲ هزار کیلومتر در سال قبل بود، شکست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس داده‌های پروژه ردیابی پرندگان موسسه ماکس پلانک برای پرنده‌شناسی، این پرنده مهاجر مسیری را به سمت غرب هاوایی در پیش گرفت و بر فراز اقیانوس به راه خود ادامه داد و در ۱۹ اکتبر بر فراز جزیره کیریباتی در اقیانوس آرام پرواز کرد.

حدود دو روز بعد دوباره خشکی را دید؛ او بر فراز وانواتو پرواز می‌کرد و از مسیری در ۶۲۰ کیلومتری شرق سیدنی راه خود را به سمت جنوب از بین سواحل شرقی استرالیا و نیوزیلند ادامه داد.

در ۲۳ اکتبر این گیلانشاه حنایی و هر همراه دیگری که با او پرواز می‌کرد، به سمت راست رفت و سپس به سمت غرب حرکت کرد تا در ۲۵ اکتبر به تاسمانی برسد.

متخصصان می‌گویند شگفت‌انگیزترین چیز درباره سفر این پرندگان این است که پرندگان نوجوان جدا از بزرگسالان مهاجرت می‌کنند. بزرگسالان گاهی تا شش هفته زودتر از قطب شمال راه می‌افتند.

نوجوانان آن زمان را صرف چاق کردن خود برای مهاجرت طولانی به جنوب می‌کنند. حدس زده می‌شود که این گیلانشاه حنایی رکورددار، به همراه یک گله مهاجرت کرده باشد.

گفتنی است که این پرندگان توانسته‌اند اندام‌های داخلی خود را کوچک کنند تا فضای بیشتری برای ذخیره چربی ایجاد نمایند.

بیشتر از جهان