ریچارد بنت یافته‌هایش درباره نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد

بنت: مردم در افغانستان به‌شدت تحت ظلم‌اند و زنان سرکوب می‌شوند

ریچارد بنت در گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل، طالبان را به سرکوب و ظلم بر مردم افغانستان متهم کرد- عکس از AFP/WAKIL KOHSAR

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، در گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل، به تشریح موارد نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان پرداخت.

بنت که از یک سفر ۱۲روزه به افغانستان بازگشته است، روز چهارشنبه، چهارم آبان، یافته‌های خود را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد. او توضیح داد که در سفرش به افغانستان، به کابل، پنجشیر، بامیان و بلخ رفته و با نمایندگان مردم گفت‌وگو کرده است.

ریچارد بنت پیش‌تر در رشته توییتی، از تمامی شهروندان افغانستان خواسته بود اطلاعات و اسناد خود در مورد نقض حقوق بشر را به دفتر او ارسال کنند. او برای این کار یک آدرس ایمیل اعلام کرده بود.

به گفته بنت، درگیری میان مخالفان طالبان و طالبان در پنجشیر و استان‌های شمالی افغانستان ادامه دارد و از کشتار اسرای جنگی گزارش‌های معتبری وجود دارد که نقض قوانین بین‌المللی و نقض حقوق بشر را نشان می‌دهد. او گفت که تحلیل منابع آزاد و گفته‌های نمایندگان پنجشیر رفتار تکان‌دهنده طالبان با اسرای جبهه مقاومت را تایید می‌کند.

ریچارد بنت گفت در مناطقی که با مردم گفت‌وگو و دیدار کرده است، مردم و به‌ویژه زنان به‌شدت سرکوب شده‌ و تحت ظلم قرار داشته‌اند. او از حمله به هزاره‌ها، صوفی‌ها و سیک‌ها و به حاشیه رانده شدن ازبیک‌ها و ترکمن‌ها ابراز نگرانی کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان در ادامه به حمله به آموزشگاه‌ها وعبادت‌گاه‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد که در حمله انتحاری به آموزشگاه کاج ۵۴ نفر کشته شدند که ۵۱ نفر از آن‌ها دختران نوجوان بودند و اگرچه این کشتار هزاره‌ها اعتراض‌هایی را در پی داشت، رسانه‌های بین‌المللی کمتر آن را پوشش دادند.

ریچارد بنت از جامعه جهانی انتقاد کرد و عادی‌سازی این کشتارها را تاسف‌بار خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه طالبان در واکنش به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل، اعلام کرد که برخی افراد بر اساس شایعات گزارش می‌دهند. این گروه پس از پخش گزارش ریچارد بنت، آن را دارای‌ جهت‌گیری و سیاسی خواند.

طالبان ادعا کردند که آنان برای بررسی وضعیت حقوق بشر در افغانستان، تسهیلاتی را برای ادارات و اشخاص در چارچوب سازمان ملل فراهم کرده‌اند و تمام بخش‌های تحت کنترل طالبان از جمله نهادهای امنیتی با آن‌ها همکاری می‌کنند؛ اما این ادارات یا اشخاص نباید از این نگرش مثبت سوءاستفاده کنند.

وزارت خارجه طالبان به کشورها و سازمان‌های بین‌المللی هشدار داد اجازه ندهند چنین افرادی با سوءاستفاده از نام کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، به عقده‌گشایی‌های شخصی و برنامه‌های سیاسی خود بپردازند.

بیشتر از جهان