گالوپ افغانستان را ناامن‌ترین کشور جهان شناخت

موسسه نظرسنجی گالوپ سنگاپور را امن‌ترین و افغانستان را ناامن‌ترین کشور جهان اعلام کرد

این نظر سنجی پس از تسلط طالبان بر افغانستان انجام شد- AFP/JAVED TANVEER

موسسه نظرسنجی گالوپ در تازه‌ترین نظرسنجی خود، افغانستان را ناامن‌ترین کشور جهان شناخت. بر اساس گزارش این نظرسنجی که روز چهارشنبه، ۲۶ اکتبر (۴ آبان)، منتشر شد، افغانستان با ۵۱ امتیاز ناامن‌ترین، و سنگاپور با ۹۶ امتیاز امن‌ترین کشور جهان شناخته شده است. 

طبق گزارش گالوپ، در این نظرسنجی از مردم پرسیده شد که آیا به پلیس کشورشان اعتماد دارند، آیا قربانی دزدی یا حمله شده‌اند، و نیز، آیا در محلی که زندگی می‌کنند، احساس امنیت دارند؟ 

طبق این شاخص‌ها، شهروندان کشور‌هایی که امتیازات بالاتری کسب می‌کنند، از احساس امنیت بیشتر برخوردارند.

این گزارش می‌گوید که شهروندان افغانستان در هنگام رفت‌و‌‌آمدهای شبانه کمتر احساس امنیت می‌کنند.

موسسه گالوپ از معتبر‌ترین نهادهای پژوهشی و نظرسنجی در جهان است، و این گزارش را پس از نظرسنجی در میان ۱۲۰ کشور جهان منتشر کرده است.

در گزارش گالوپ آمده است که افغانستان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی نیز در فهرست ناامن‌ترین کشورها قرار داشت.

بر اساس این گزارش، این نظرسنجی پس از تسلط طالبان بر افغانستان انجام شده است.

موسسه گالوپ در تیرماه نیز نتایج نظرسنجی دیگری را منتشر کرد و نوشت که ۷۴ درصد از شهروندان افغانستان سال مملو از اضطرابی را از سر گذرانده‌اند. 

این نهاد اعلام کرد که شهروندان افغانستان از نظر شاخص تجارب عواطف منفی، در بالاترین سطح قرار دارند.

بر اساس گزارش تیرماه موسسه نظرسنجی گالوپ، شهروندان افغانستان از سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد کمترین عواطف مثبت را تجربه کرده‌اند. گالوپ تنها سال ۲۰۲۰ را به علت نبود نظرسنجی به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا، مجزا قرار داده است.

گالوپ گفته بود که افغانستان طی دو سال متوالی، در سال ۲۰۲۱ میلادی، عراق را در تجربه عواطف منفی پشت سر گذاشته است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان که این گروه محدودیت‌های روزافزونی را به شهروندان کشور، به ویژه زنان، تحمیل کرده‌اند، مردم با‌ ترس و اضطراب مداوم زندگی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از مردم افغانستان می‌گویند که بازداشت و شکنجه هزاران تن از شهروندان این کشور به دست طالبان، فقر و بیکاری و بلاتکلیفی، آسایش و آرامش را از آنان گرفته است.

مردان و زنان  به دلیل بیکاری و فقر گسترده و از ‌ترس بازداشت شدن به دست طالبان، و به ویژه به علت نقض گسترده حقوق زنان و موانع متعدد در راه اشتغال و سفر آنان و منع تحصیل دختران، احساس امنیت نمی‌کنند.

با آنکه پیش از تسلط طالبان بر کشور در اوت ۲۰۲۱ میلادی نیز ناامنی‌ها و فقر در افغانستان افزایش یافته بود، با سقوط نظام پیشین و تسلط طالبان، هزاران تن از شهروندان افغانستان میهن خود را‌ ترک کردند و در ده‌ها کشور جهان آواره شدند.

هزاران تن در راه رسیدن به کشورهای اروپایی جان خود را از دست داده‌اند، و هزاران تن دیگر نیز با وحشت از رژیم طالبان، در کشورهای همسایه با بلاتکلیفی، فقر و کمبود امکانات رفاهی، در وضعیت دشواری به سر می‌برند.

بیشتر از جهان