روسیه قهرمان بسکتبال آمریکا را به ۹ سال زندان محکوم کرد

بریتنی گراینر ۳۱ ساله، همراه با تیم آمریکا دو بار قهرمان المپیک شده است

دولت آمریکا به مقام‌های روسیه طرحی برای آزادی بریتنی گراینر و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که به اتهام «جاسوسی» در روسیه بازداشت شده، ارائه داده است- Kirill KUDRYAVTSEV / POOL / AFP

کمتر از یک هفته بعد از آن که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد آماده است تا با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، درباره موضوع تبادل احتمالی زندانیان مذاکره کند، یک دادگاه کیفری در مسکو، بریتنی گراینر، ستاره بسکتبال زنان آمریکا، را به تحمل ۹ سال زندان محکوم کرد.

اتهام کیفری بریتنی گراینر، وارد کردن شماری کارتریج‌ حاوی روغن ماری‌جوآنا به روسیه عنوان شده است. از این کارتریج‌ها، در دستگاه‌هایی مشابه سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌شود.

بریتنی گراینر ۳۱ ساله، همراه با تیم آمریکا دو بار قهرمان المپیک شده است. او علاوه بر تحمل ۹ سال زندان، به پرداخت یک میلیون روبل، تقریبا معادل ۱۷هزار دلار آمریکا، نیز محکوم شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به حکم دادگاه روسیه، این حکم را غیرقابل قبول خواند و خواهان آزادی فوری قهرمان بسکتبال آمریکا شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه پنجشنبه ۱۳ مرداد‌ ۱۴۰۱، به‌‌نقل از رئیس‌جمهوری آمریکا، نوشت: «از روسیه می‌خواهیم که او را فورا آزاد کند تا بتواند در کنار همسر، عزیزان، دوستان و هم‌تیمی‌هایش باشد.»

گرینر، که به‌‌عنوان یکی از مطرح‌ترین ورزشکاران زن ان‌بی‌اِی (اتحادیه ملی بسکتبال) شناخته می‌شود، از فوریه ماه گذشته بعد از آن که پلیس روسیه اعلام کرد در چمدان‌های او کارتریج‌های روغن ماری‌جوآنا یافته است، بازداشت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق قوانین کیفری روسیه، محکومیت ۹ سال زندان، تقریبا «حداکثر» مجازاتی است که برای وارد کردن مقدار کمی «مواد مخدر» در نظر گرفته می‌شود.

به‌ گفته وکلای بریتنی گراینر، اکثر شهروندان روس اگر مقدار کمی «مواد مخدر» وارد کنند حداکثر به پنج سال زندان محکوم می‌شوند.

«محکومیت قضایی»، معمولا به‌عنوان مرحله‌ای «نمادین» برای درخواست عفو شمرده می‌شود. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه، ماه گذشته در اظهار نظری گفته بوده قبل از هر اقدامی، در راستای عفو و مبادله زندانیان، ابتدا باید روندهای قضایی طی شود.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس پیشتر در گزارشی نوشته بود دولت آمریکا به مقام‌های روسیه طرحی برای آزادی بریتنی گراینر و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که به اتهام «جاسوسی» در روسیه بازداشت شده، ارائه داده است.

شبکه‌خبری سی‌ان‌ان نیز پیشتر در گزارشی نوشته بود دولت آمریکا در ازای آزادی این دو شهروندش، پیشنهادی برای آزادی ویکتور بوت ارائه داده است. روسیه سال‌ها است که به‌دنبال آزادی ویکتور بوت از زندان‌های آمریکا است.

ویکتور بوت در سال ۲۰۰۸ در تایلند بازداشت شد و بعدها به‌اتهام قاچاق اسلحه در ایالات متحده، به تحمل ۲۵ سال زندان محکوم شد. ویکتور بوت افسر سابق ارتش شوروی است و به «تاجر مرگ» شهرت دارد.

بیشتر از جهان