حملات هوایی اسرائیل به کارگاه مونتاژ پهپادهای ایرانی در نزدیکی دمشق

نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی و حزب‌الله در دوران جنگ داخلی سوریه از فرودگاه نظامی دیماس به عنوان پایگاه عملیاتی استفاده کرده‌اند

دیدبان حقوق بشر سوریه به نقل از منابع خود گفته است که حمله هوایی کار نیروهای اسرائیلی بود-Ammar SULEIMAN / AFP

دو روز پس از حمله هوایی به مواضع نظامی دراطراف دمشق، اطلاعات جدید حاکی است که این حملات انبارهای ویژه و کارگاه تسلیحاتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را نابود کرده است. 

دو منبع مطلع در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه در روز یکشنبه ۲۳ اکتبر، تایید کردند که حملات شامگاه جمعه به فرودگاه نظامی دیماس - دو انبار متعلق به واحد ۴۴۰۰ را هدف قرار دادند که محل نگهداری و انتقال مواد و تجهیزات حساس نظامی به حزب‌الله لبنان است. ‌

این منابع همچنین گفتند که واحد فوق مواد خطرناکی را تحت پوشش کالاهای انسان‌دوستانه به حزب‌الله منتقل کرده است.

العربیه به نقل از منابع خود گفت که واحد ۴۴۰۰ تحت هدایت حاج فادی، از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان، تسلیحات فراوانی را در سال‌های اخیر و با همکاری واحد ۱۹۰ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی بهنام شهریاری، میان دو کشور سوریه و لبنان نقل‌وانتقال داده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز با ارائه جزئیات بیشتر، به نقل از منابع خود گفته است که حمله هوایی کار نیروهای اسرائیلی بود.

به گفته این منابع با حمله مستقیم موشک‌های اسرائیلی به فرودگاه نظامی دیماس در غرب استان ریف‌ دمشق، تجهیزات و مواد نظامی مورد استفاده در ساخت پهپادهای ایرانی نابود شدند. آنان گفتند که یک رادار و یک باند فرود هواپیما نیز هدف قرار گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز نوشت که حمله شامگاه جمعه، که گمان می‌رود از سوی اسرائیل صورت گرفته است، تجهیزاتی را هدف قرار داد که برای مونتاژ پهپادهای ایرانی در فرودگاه دیماس واقع در نزدیکی مرز لبنان به کار می‌رفت.

این روزنامه نوشت که نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی و حزب‌الله در دوران جنگ داخلی سوریه از فرودگاه نظامی دیماس به عنوان پایگاه عملیاتی استفاده کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه پیشتر در ماه ژانویه از گسترش این پایگاه و حفر انبارهای زیرزمینی خبر داد و نوشت که محموله‌های سلاح، مهمات، قطعات ساخت پهپاد به فرودگاه نظامی دیماس و فرودگاه تی۴ در استان حمص منتقل شدند.

به نوشته این مرکز ایران و شبه‌نظامیان تحت کنترل جمهوری اسلامی، اخیرا فرودگاه نظامی دیماس را به طور کامل تحت کنترل خود درآورده‌اند.

به نوشته مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه، دیده شده است که اعضای حزب‌الله که در ایران آموزش دیده‌اند و همچنین کارشناسان سپاه پاسداران در فرودگاه دیماس فعالیت داشته‌اند.

چنان که العربیه نوشته است در ماه‌های اخیر تلاش برای قاچاق محموله‌های خطرناک‌تر و حساس‌تر ایرانی از فرودگاه نظامی دیماس به حزب‌الله لبنان افزایش یافت.

این منابع آگاه تاکید کردند که برملا شدن فعالیت‌های واحد ۴۴۰۰ منجر به بمباران تاسیسات لجستیک آن در سوریه شد.

در سال‌های اخیر اسرائیل صدها بار به مواضع ارتش سوریه و اهداف متعلق به حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران حمله هوایی کرده است.

اسرائیل معمولا انجام چنین حملاتی را اعلام یا تایید نمی‌کند اما مقام‌های این کشور همواره تاکید کرده‌اند که به مقابله با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای گسترش حضور نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهند.

پیشتر در ماه مه ۲۰۲۲ ایالات متحده آمریکا یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت و پولشویی به رهبری بهنام شهریاری، از اعضای ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده بود. شهریاری در دولت باراک اوباما مشمول تحریم‌های آمریکا شده بود.

محمد جعفر قصیر، لبنانی ۵۵ ساله‌ و از اعضای حزب‌الله که در منابع نظامی از او با عناوين حاج فادی یا حاج ماجد  یاد می‌شود، نیز در فهرست‌ تحریم‌های آمریکا است. نام او از جمله در گزارش‌های اطلاعاتی و امنیت آلمانی به دلیل ایفا نقش واسطه در دریافت محموله‌های ماده به شدت محترقه «نیترات آمونیوم» در سه مرحله جداگانه آمده است، که یکی از آن‌ها از ایران و از طریق خطوط هوایی ماهان به لبنان منتقل شده است.