برلوسکونی: پوتین نامه «محبت‌آمیز» برایم نوشت

حزب برلوسکونی جزو ائتلاف پیروز در انتخابات اخیر بود و منتظر گرفتن کرسی‌های خود در دولت تازه در حال تشکیل است

این اولین بار نیست که برلوسکونی ظاهرا از پوتین دفاع کرده است- ALEXEI DRUZHININ / RIA NOVOSTI / AFP

پس از آنکه سیلویو برلوسکونی ایتالیایی و ولادیمیر پوتین به مناسبت تولد امسال رهبر روسیه با یکدیگر ودکا، شراب، و نامه‌ای «محبت‌آمیز» رد و بدل کردند، برلوسکونی در مورد این ارتباط دوباره اخیر با ولادیمیر پوتین فخرفروشی کرده است.

نخست‌وزیر سابق ایتالیا در دیدار این هفته خود با نمایندگان حزب راست میانه خود موسوم به «ایتالیا به پیش»(Forza Italia) در مجلس نمایندگان سفلا، از جزئیات برنامه ارتباط‌های اجتماعی‌اش پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری لاپرس ایتالیا، برلوسکونی ۸۶ ساله گفت: «دوباره با رئیس جمهوری پوتین ارتباط گرفته‌ام.»

«به مناسبت تولدم برایم ۲۰ بطری شراب و نامه بسیار محبت‌آمیزی فرستاد. من هم با فرستادن ۲۰ بطری لامبروسکو (شراب قرمز گازدار ایتالیایی) و نامه‌ای همانقدر محبت‌آمیز پاسخش را دادم.»

این اظهارات در حالی بر صفحه اول روزنامه‌ها ظاهر شد که ائتلاف محافظه‌کاران راست افراطی ایتالیا مشغول مذاکره در مورد سمت‌های کابینه، پیش از برگزاری مشاوره‌های رسمی این هفته برای تشکیل دولت جدید است.

حزب برلوسکونی جزو ائتلاف پیروز در انتخابات اخیر بود و منتظر گرفتن کرسی‌های خود در دولت تازه در حال تشکیل است و احتمالا این اظهارات موجب نگرانی کشورهای غربی در مورد به اشتراک گذاشتن اطلاعات سری جنگ اوکراین با رم می‌شود.

جیورجیا ملونی که در جنگ روسیه شدیدا از اوکراین حمایت کرده است، پیروز انتخابات اخیر این کشور شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در این مکالمه ضبط‌‌ شده، به نظر می‌رسد که برلوسکونی از موضع مسکو در جنگ دفاع می‌کند و به نمایندگان حزب خود در مجلس اظهار می‌کند که مقام‌های روسیه بارها گفته‌اند غرب در حال جنگ با روسیه است، «زیرا ما به اوکراین اسلحه و کمک مالی می‌رسانیم».

این اولین بار نیست که برلوسکونی ظاهرا از پوتین دفاع کرده است. در اواخر کارزار انتخاباتی اخیر نیز به نظر می‌رسید که با این سخنان که جدایی‌طلبان طرفدار مسکو در منطقه دونباس در شرق اوکراین پوتین را مجبور به این کار کردند، حمله روسیه را توجیه می‌کند.

برلوسکونی در ماه سپتامبر به مجری برنامه گفت‌وگوی آخر شب مورد علاقه‌اش گفته بود: «قرار بود نیروهای نظامی در عرض یک هفته وارد کی‌یف شوند، افراد محترمی را جای دولت (رئیس جمهوری اوکراین، ولودیمیر) زلنسکی بگذارند و بعد هم بروند». بعدها او عقب‌نشینی کرد و گفت سخنانش را «تحریف» کرده بودند.

دفتر برلوسکونی هم سعی کرد اظهارات ضبط‌ شده او را در مورد ودکای تولد تکذیب کند. دفتر او روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که او روابط با پوتین را از سر نگرفته است، و برلوسکونی داشت «ماجرایی قدیمی را برای نمایندگان تعریف می‌کرد که سال‌ها قبل رخ داده بود».

ساعاتی بعد هم حزب «ایتالیا به پیش» کوشید خود را از این اظهارات مبرا کند.

در بیانیه این حزب آمده است: «موضع حزب ایتالیا به پیش و دبیرکل سیلویو برلوسکونی در مورد جنگ اوکراین و مسئولیت‌های روسیه، برای همه مشخص است و هماهنگ با موضع اروپا و ایالات متحده، و چندین بار در ملاء‌عام از نو مورد تاکید قرار گرفته است. ذره‌ای ابهام در این باره وجود ندارد، و هرگز وجود نداشته است.»

برلوسکونی و پوتین در گذشته دوستانی صمیمی بودند، طوری که برلوسکونی یک بار گفته بود پوتین برایش مثل برادری کوچک‌تر است.

او در سال ۲۰۱۵ هم ادعا کرده بود پوتین «بی‌شک در میان سران جهان شماره یک» است.

البته این رهبر سابق ایتالیا اوایل امسال گفت که از کارهای پوتین «خیلی ناراحت و رنجیده» است.

احتمال دارد تازه‌ترین اظهارات برلوسکونی، رابطه‌ او را با ملونی، نخست‌وزیر احتمالی آینده ایتالیا، خراب کند. 

درعین [پیگیری] سیاست‌های راست افراطی، جورجیا ملونی تاکنون مدافع سرسخت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بوده است.

اگر برلوسکونی باعث تغییر نگرش به روسیه شود، چرخش ۱۸۰ درجه‌ای کاملی در قیاس با خط‌مشی قبلی ایتالیا مبنی بر منزوی‌سازی پوتین خواهد بود. ماریو دراگی، نخست‌وزیر پیشین، حامی سرسخت تحریم‌های غرب علیه مسکو بود.

© The Independent

بیشتر از جهان