وزیر خارجه کانادا: ما از هدف قرار دادن کودکان در ایران، بهت‌زده‌ایم

وزیر خارجه استرالیا هم از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به سرکوب زنان و معترضان در ایران پایان دهد

واکنش‌های بین‌المللی و اعلام همبستگی برخی از کشورهای جهان با مبارزات مردم ایران، به‌ویژه زنان و جوانان، علیه نظام جمهوری اسلامی ادامه دارد. در این میان، ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، روز جمعه بار دیگر به سرکوب گسترده اعتراض‌ها در ایران، به‌ويژه هدف قرار دادن کودکان در مدارس واکنش نشان داد.

وزیر خارجه کانادا همچنین روز گذشته میزبان یک نشست مجازی با حضور جمعی از وزرای خارجه زن جهان بود تا ضمن بررسی آخرین گزارش‌ها از خیزش سراسری ایرانیان، با زنانی که برای حقوق، برابری و آزادی‌های خود مبارزه می‌کنند اعلام همبستگی شود.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، امروز جمعه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهرماه) با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر بار دیگر به سرکوب شدید معترضان در ایران اشاره کرد و نوشت: کشورش از هدف قرار دادن کودکان در ایران، به‌ويژه در مکان‌هایی که باید امن باشند، مانند مدارس بهت‌زده است. به‌نوشته وزیر خارجه کانادا در جریان این حملات شماری از افراد کشته و مجروح شده‌اند.

ملانی جولی در بخش دیگری از پیام روز جمعه‌اش از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به حملات و سرکوب خشن همگی شهروندان ایران، به‌ویژه کودکان، پایان دهد.

پنی ونگ، وزیر خارجه استرالیا هم روز جمعه با انتشار یک پیام ویدیویی با مبارزات مردم ایران اعلام همبستگی کرد. او که در نشست مجازی وزرای خارجه زن جهان با موضوع اعتراض‌های سیاسی در ایران شرکت کرده بود، در پیامی در توییتر نوشت: «استرالیایی‌ها در کنار زنان و دختران ایرانی که برای برابری مبارزه می‌کنند ایستاده‌اند.»

وزیر خارجه استرالیا همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به سرکوب زنان و معترضان در ایران پایان دهد.

در ادامه واکنش‌ها و اقدامات دولت کانادا، اتاوا روز چهارشنبه شش فرد و نهاد دیگر وابسته به نظام جمهوری اسلامی که در سرکوب گسترده و خشن اعتراض‌های سیاسی در ایران نقش داشته‌اند را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

وزیر خارجه کانادا در بخشی از بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد نوشت: اتاوا از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد در راستای پشتیبانی از مردم معترض ایران استفاده می‌کند؛ و همزمان تلاش می‌کند تا مقام‌های جمهوری اسلامی را نسبت به نقض حقوق بشر و به‌خطر انداختن «صلح و امنیت منطقه» پاسخگو کند.

«شورای نگهبان» و «مجلس خبرگان رهبری» از جمله نهادی حکومتی‌اند که روز چهارشنبه در فهرست تحریم‌های کانادا قرار گرفتند.

بعد از مرگ مهسا امینی و شروع اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، دولت فدرال کانادا مجموعه تحریم‌ها و محدودیت‌هایی را علیه افراد و نهادی‌های وابسته به جمهوری اسلامی و نیز بیش از ده‌هزار تن از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع کرد. 

تا امروز، دولت فدرال کانادا نام ۸۵ فرد ایرانی و ۱۷۶ نهاد مرتبط با نظام جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌های حقوق بشری خود قرار داده است.