هیلاری کلینتون: فیس‌بوک باید هزینه دخالت در انتخابات را بپردازد

کلینتون مدعی شد،‌ مارک زاکربرگ در نابودی تدریجی مردمسالاری در آمریکا نقش داشته است

هیلاری کلینتون در حال سخنرانی در نیویورک/Brian Ach / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

هیلاری کلینتون گفت مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، باید بابت نقش تدریجی این رسانه در نابودی مردم‌سالاری در ایالات متحده و سرتاسر جهان «بهای سنگینی» بپردازد.

وزیر سابق امور خارجه و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در مراسم آغاز اکران مستند رخنه‌گری بزرگ از شبکه نت‌فلیکس از نقش فیسبوک و به اشتراک گذاشتن داده‌هایش با کمبریج آنالتیکا سخن گفت که به پخش شدن اطلاعات غلط در انتخابات سال ۲۰۱۶ و تضعیف کارزار انتخاباتی وی دامن زد. 

خانم کلینتون هشدار داد که ممکن است این اتفاق در سال ۲۰۲۰ هم بیفتد.

او در این مراسم گفت «دائماً علائم هشداردهنده‌ای به ما می‌رسد که نشان می‌دهد هر لحظه دارد چه اتفاقی می‌افتد و این اتفاقات احتمال دارد چه اثری بر انتخابات پیش رو داشته باشد.»

به‌رغم انتقادات، فیسبوک اعلام کرده اقدام به راستی‌آزمایی تبلیغات انتخاباتی پخش‌شده در صفحات خود نخواهد کرد.

فیسبوک برای مقابله با پخش اطلاعات نادرست روی صفحات خود اقداماتی انجام داده، اما گزارش جدید نیویورک تایمز نشان می‌دهد رخنه‌گران روس مشغول آزمودن روش‌های جدیدی برای پخش اطلاعات غلط در کشورهای خاصی از قاره آفریقا هستند که در آن‌ها قوانین کمتر سختگیرانه‌ای حاکم‌‌ است. کارشناسانی که با این روزنامه مصاحبه کرده‌اند گفته‌اند انتظار دارند این روش‌ها که روسیه دارد در آفریقا به کار می‌برد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز مورد استفاده قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر، از فیسبوک برای پخش اطلاعات نادرستی استفاده کرده بودند که مشوق نسل‌کشی در میانمار و اعتراضات علیه مسلمانان در سریلانکا بود.  

خبرگزاری بلومبرگ در سال ۲۰۱۷ گزارش داد کارکنان فیسبوک سعی در حمایت از کارزارهای انتخاباتی مانند کارزار حزب راست افراطی آلمان (تغییر برای آلمان)، کارزار آندژی دودا در لهستان وکارزار انتخاباتی رئیس جمهور فیلیپین رودریگو دوترته داشتند.

منتقدان از رویه فیسبوک در خریدن سایر برنامک‌های محبوب و جلوگیری از رقابت با آن‌ها نیز انتقاد کرده‌اند.

فیسبوک واتساپ را در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۱۹ میلیارد دلار و اینستاگرام را در سال ۲۰۱۲ به قیمت یک میلیارد دلار همراه با چندین برنامک دیگر خرید.

الیزابت وارن که امیدوار است در انتخابات ریاست جمهوری برنده شود پیشنهاد تبدیل شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری به شرکت‌های کوچکتر را جزو برنامه‌های انتخاباتی‌اش اعلام کرده است.

فیسبوک اعلام کرد از این به بعد نام تجاری‌اش را با حروف بزرگ خواهد نوشت و تحت این نام جدید فعالیت خواهد کرد. این حرکت مشابه اقدام گوگل است که در سال ۲۰۱۵ شرکت مادری به نام آلفابت برای خود تعیین کرد و بدین ترتیب کاری کرد که بشود محصولات متنوعی را که تحت نام تجاری‌اش تولید می‌شد راحت‌تر از هم تشخیص داد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics

© The Independent