نخست وزیر اسرائیل: روابط ایران و روسیه مشکلی برای تمام جهان است

حملات پهپادی و موشکی روسیه به کی‌یف در هفته گذشته شدت گرفته است

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در مصاحبه با رسانه مستقل روسی‌زبان «آر، تی، وی، آی» گفت روابط حکومت ایران و روسیه یک مشکل جدی برای تمام جهان به‌حساب می‌آید.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین درباره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی در اوکراین گفت: «این واقعیت که روسیه از پهپادهای ایرانی برای کشتن غیرنظامیان اوکراینی استفاده می‌کند، قابل قبول نیست.» 

سخنان نخست‌وزیر اسرائیل در حالی بیان می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران «ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین» را تکذیب کرده است، بااین‌حال اتحادیه اروپا و بریتانیا به همین دلیل تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده‌اند. 

تکذیب وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حال منتشر شده است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی روز چهارشنبه‌اش با اشاره به اعتراض کشورهای غربی، توان پهپادهای ایران را ستود و تلویحا فروش پهپاد و موشک به روسیه را تایید کرد. 

علی خامنه‌ای در بخشی از سخنانش گفت: «چند سال پیش از این، وقتی که عکس تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی منتشر می‌شد، می‌گفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک‌اند. چرا به فلان کس می‌فروشید و به فلان کس می‌دهید.»

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا می‌گوید شواهد کافی در دست دارد که پهپادهای ساخت حکومت ایران در حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان نظامی ناتو، نیز حکومت ایران را متهم کرد که با ارسال پهپاد به روسیه، مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است. دبیر کل ناتو از جمهوری اسلامی خواست به حمایت از «جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین» پایان دهد. 

استولتنبرگ افزود: «ناتو با دقت همکاری‌های نظامی [حکومت] ایران و روسیه را زیر نظر دارد. ما از ایران می‌خواهیم  پهپاد و موشک در اختیار روسیه قرار ندهد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با دو شبکه تلویزیونی کانادایی ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نفروختن پهپادهای انتحاری به روسیه را رد کرد و جمهوری اسلامی را به دروغگویی متهم کرد.

زلنسکی افزود: ««پهپادهای آن‌ها مردم ما را می‌کشند. پس از چه اعتمادی می‌توانیم صحبت کنیم؟ [حکومت] ایران هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه داد تا با آن اوکراینی‌ها را بکشد. این توافق آن‌ها است؛ یک توافق مالی با پول آغشته به خون برای [حکومت] ایران.»

حملات پهپادی و موشکی روسیه به کی‌یف در هفته گذشته شدت گرفته است. مقام‌های اوکراینی گفته‌اند هر دو پهپاد «مهاجر» و «شاهد» که روس‌ها در حمله به کی‌یف مورد استفاده قرار داده‌اند، بردی بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر دارند و به همین دلیل شامل محدودیت‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شواری امنیت می‌شود.

بیشتر از جهان