در اوج سرکوب دانشگاه‌ها، خامنه‌ای مدعی حمایت از نخبگان شد

برخی از دانشگاه‌های ایران بیش از یک ماه است که در اعتراض و اعتصاب به‌ سر می‌برند

علی خامنه‌ای در پنجمین سخنرانی خود پس از آغاز خیزش سراسری در ایران، به اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در دانشگاه واکنش نشان داد و از مقام‌های مسئول خواست اجازه ندهند نخبگان از دانشگاه مایوس شود.

خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۲۷ مهر، در دیدار با گروهی از «نخبگان و استعدادهای برتر علمی» گفت که برخی تلاش می‌کنند «دانشگاه‌ها و کلاس‌ها تعطیل بشود، بچه‌ها و استاد [به کلاس] نروند.»

او گفت: «کسی که استاد را تلفنی تهدید می‌کند که اگر [به کلاس] بروید، چنین و چنان، به خاطر آن است که هرچه دانشگاه را بتوانند لنگ و تعطیل و خراب و ناقص کنند، برای دشمنان کشور و برای دشمنان پیشرفت کشور مغتنم است.»

این اظهارات هم‌زمان با ادامه موج اعتراض‌ها و اعتصاب‌های دانشجویی در دانشگاه‌های ایران که با وجود انواع تهدید‌ها و سرکوب‌ها و محرومیت‌ها همچنان ادامه دارد، ایراد می‌شود.

خامنه‌ای در بخش‌ دیگری از سخنان خود با تعریف و تمجید از نخبگان و دانشگاهیان، مدعی شد که دانشگاه «یکی از بزرگ‌ترین موانع در مقابل سلطه‌ استکبار» است و نباید از این نقش غافل شد.

رهبر جمهوری اسلامی از برخی سنگ‌اندازی‌ها در جذب نخبگان و دانشجویان انتقاد کرد و خطاب به مقام‌های مسئول گفت: «نگذارید نخبه از دانشگاه مایوس بشود».

او اضافه کرد: «بعضی‌ها سنگ نخبه را به سینه می‌زنند. مدام می‌گویند نخبه‌ها، نخبه‌ها، اما در عمل نخبه را مایوس می‌کنند، ناامید می‌کنند، مانع‌تراشی می‌کنند.»

خامنه‌ای در شرایطی چندین بار در سخنرانی خود سنگ حمایت از دانشجویان و نخبگان و دانشگاهیان را به سینه زد که در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران، دانشگاهیان یکی از اصلی‌ترین قربانیان نیرو‌های سرکوب بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۳۰ روز گذشته، دانشجویان تعداد قابل‌توجهی از دانشگاه‌های سراسر ایران با تعطیل کردن کلاس‌های درس، به اعتراض‌های مردمی پیوسته‌اند و از شیوه حکمرانی روحانیون شیعه انتقاد کرده‌اند.

اوج این اعتراض‌ها مربوط به دانشگاه صنعتی شریف بود که با سر دادن شعار‌های تندی علیه علی خامنه‌ای و عملکرد او همراه شد و پاسخ آن سرکوبی خشونت‌بار بود. حمله نیرو‌های مسلح، یگان ویژه و لباس‌شخصی‌ها به این دانشگاه بازتاب‌های گسترده‌ای در داخل و خارج ایران داشت و با محکومیت‌های گسترده‌ای همراه شد.

حمله به دانشگاه شریف چندمین دور حملات نیرو‌‌های سرکوب به دانشگاه‌ها از سال ۱۳۷۸ است که به گسست هرچه بیشتر جامعه دانشگاهی با حاکمیت منجر شد. نخستین دور این حملات در تیر ۱۳۷۸ با حمله خون‌بار به کوی دانشگاه تهران آغاز شد و در سال‌های بعد، برخی دیگر از دانشگاه‌های تهران همچون علامه طباطبایی نیز با حملات مشابهی مواجه شدند.

حمله به دانشگاه صنعتی شریف که یکی از معتبرترین دانشگا‌های ایران در جهان است، از تازه‌ترین برخورد‌‌های نظامی و خشونت‌بار با جامعه دانشگاهی در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

علی خامنه‌ای در سخنرانی چهارشنبه خود بی‌آنکه این حملات و سرکوب‌ها را محکوم کند، درباره سیاست‌هایی کلان و کلی که معطوف به حمایت ظاهری از جامعه دانشگاهی بود، حرف زد.

رهبر جمهوری اسلامی پیش‌تر درباره موج مهاجرت دانشجویان و نخبگان از ایران هشدار داده و از مقام‌های دانشگاهی خواسته بود با آن‌ دسته از استادانی که دانشجویان را به مهاجرت تشویق می‌کنند، برخورد کنند. او در این سال‌ها هرگز حاضر نشد درباره مجموعه سیاست‌هایی که به سرخوردگی جامعه دانشگاهی و فاصله گرفتن از جمهوری اسلامی و در نهایت ترک ایران منجر می‌شوند، اظهار‌نظر کند.

موج مهاجرت نخبگان و دانشگاهیان و متخصصان از ایران روز‌به‌روز شدت می‌گیرد و نهاد‌های ناظر و کارشناسان بارها درباره تداوم این روند هشدار داده‌اند. خروج نخبگان از ایران که در نارضایتی عمیق و گسترده آن‌ها از شرایط کار و زندگی در ایران زیر سلطه روحانیون شیعه ریشه دارد، به اندازه‌ای رسیده که برخی مقام‌های مسئول اعلام کرده‌اند ایران در آینده از پزشک و متخصص خالی می‌شود و به واردات پزشک نیاز خواهد داشت.